242. Wasbare luiers: waarom wij helemaal overtuigd zijn!

Ik heb lang gewacht met het schrijven van deze post: zoonlief is intussen meer dan een half jaar oud 🙂 Maar daar is een reden voor: ik vond dat ik niet kon zeggen dat wij superenthousiast waren en het iedereen aanraadden… na 2 weken wasbare luiers gebruikt te hebben 😉

Intussen hebben we al heel wat situaties doorgemaakt en schrijf ik met veel enthousiasme over ons wasbare luieravontuur. Over de wasbare billendoekjes konden jullie al lezen. Ik vind nog altijd dat als je wasbare luiers niet ziet zitten, je misschien de billendoekjes wel kan proberen: de extra effort hierbij is zeer klein en het rendement maximaal! Maar terug naar de wasbare luiers.

Om me een beetje in te werken, begon ik met het volgen van een info-avond bij Doekjes en Broekjes. Ik was op dat moment al pro wasbare luiers, maar nog niet 100% overtuigd of het iets voor ons was. Na de info-avond was er voor mij geen enkele reden meer om het niet minstens te proberen. En móest het niet lukken, dan konden we nog overstappen naar wegwerp, maar da’s tot nu toe nog niet nodig geweest.

Waarom wasbaar?

Er bleken al snel echt veel redenen te zijn om voor wasbare luiers te gaan.
Gemiddeld zijn kinderen sneller zindelijk wanneer ze wasbare luiers gebruiken, omdat ze voelen dat de luier nat is wanneer ze plassen.

Daarnaast is het huidvriendelijker: pampers en varianten bevatten absorberende chemicaliën. Die chemicaliën beïnvloeden ook natuurlijke vochtbalans van de huid en onttrekken vocht aan de ontlasting, waardoor je meer moet wrijven om alles eraf te krijgen, wat ook voor de huid minder goed is.

Wasbare luiers stinken minder (zelfs leeg). Als ons zoontje dan toch eens een wegwerpluier aanheeft, ruiken wij dat altijd meteen.

Het is goed voor het milieu: voor één kind zou je 5500 wegwerpluiers gebruiken (dit is het equivalent van 7 à 8 bomen en 1400 kg afval), tegenover 50 à 60 wasbare luiers. Waar we ook wel trots op zijn: als pril gezinnetje zetten wij minder afval buiten dan de buren zonder kinderen of met grotere kinderen, daar waar wegwerpluiers meestal voor véél afval zorgen! Toen we dus een midweek naar het noorden van Nederland trokken, waren we heel blij dat de mensen van onze B&B (Binneninn Buitenuit) het niet erg vonden om onze luiers 1x te wassen, zo hoefden we ook in die week niet over te schakelen op wegwerpluiers! Natuurlijk is de initiële investering groter, maar dat is bij veel dingen zo, denk maar aan zonnepanelen of andere milieuvriendelijke investeringen.

Billenboetiek geeft een overzicht van de voordelen van wasbare luiers in een mooie infografic.

Vooroordelen weerlegd:

  • constant wassen: eerlijk? dat valt best mee! Wij wassen om de twee dagen, dit is een wasroutine geworden die ervoor zorgt dat wij het absoluut niet als een last ervaren. In de zomer is alles met een briesje op een paar uur droog op de draad. In de winter duurt dit binnen iets langer, waardoor we ze soms even kort droogkast geven. (We doen dit niet vaak of lang omdat de luiers hierdoor minder lang mooi blijven – zoals met alle kledingstukken trouwens – en omdat dat natuurlijk ook iets minder ecologisch is – ook al hebben we een A++ condensatiedroogkast met warmtepomp). Onze energierekening is er niet spectaculair door gestegen. We wassen trouwens met regenwater: dat water is minder hard en is gratis, wat ervoor zorgt dat we zelfs met een baby slechts een derde water verbruiken van een gemiddeld gezin.
    Wassen doe je trouwens mét voorwas (na de voorwas wordt alles leeggepompt en dan wast het machine alles proper), op 60°C, met voldoende water (geen waterbesparend programma), best met waspoeder, niet overgedoseerd, en zonder wasverzachter.
  • al dat plooien en toespelden: helemaal verleden tijd! Er bestaan heel wat voorgevormde luiers die heel makkelijk zijn in gebruik. Trouwens, je kan wel nog altijd opteren voor luiers die je zelf vouwt, die zijn budgetvriendelijker en eens je ermee weg bent, ook zeker te doen! Maar je hebt dus de keuze.
  • meer luieruitslag: absoluut niet waar, triest dat het op veel websites wordt vermeld, ook al blijkt dat in de praktijk niet zo te zijn! De verwachtingen werden op dat vlak volledig ingelost, we hebben hier nog nooit luieruitslag gehad! In dat half jaar hebben we letterlijk nog geen één keer zinkzalf of dergelijke moeten gebruiken voor luieruitslag. Ik hoor van veel mensen dat zij dat beeld hebben, we kregen die reactie ook vaak: “oei, wasbare luiers, maak je maar op voor luieruitslag”. Niets is dus minder waar!
  • veel gedoe: zowel manlief als ik zijn volledig geroutineerd: luiers, overbroekjes en billendoekjes in de luiertas en een wetbag om de gebruikte luiers in te steken. Dat gedoe valt echt wel héél goed mee! En de mooie luiers en overbroekjes maken het een plezier om mee bezig te zijn 🙂
  • meer lekken: dat kan ik alvast met klem tegenspreken, door het elastiekje in de rug heb je veel minder ontsnappende spuitluiers en ook minder lekken 🙂 heb je toch lekken, dan kan je samen met een luierconsulente op zoek naar een betere pasvorm. Onze onthaalmoeder had nog geen lekjes met zoonlief en ook bij ons gebeurt dit zeer zelden!
  • minder passende kleding: over het algemeen passen de meeste kleertjes (meestal in een maat groter). Het enige wat niet gaat, zijn skinny broekjes of skinny salopetjes enzo. Persoonlijk vind ik dat niet erg 🙂 Ik ben niet echt into dat soort kleertjes voor babies, ik ben helemaal fan van Scandinavische, ecologische kleertjes (de meeste trouwens tweedehands gekocht). En die passen perfect over de luiers. Van die schattige baggy broekjes staan niet alleen mooi, maar passen ook zeer goed over de luiers.
  • vlekken: het is een feit dat er soms vlekken zitten in de wasbare luiers. Er wordt afgeraden om die dan te bestrijden met chemische vlekkenverwijderaars, je wil dat die stoffen in goede staat blijven en geen chemicaliën afgeven. Het komt dan natuurlijk heel goed uit dat de zon eigenlijk de perfecte vlekkenverwijderaar is. Ik was aanvankelijk ook eerder sceptisch, maar de ergste vlekken verdwijnen letterlijk als sneeuw voor de zon. Op witte luiers (of tetradoeken enzo) zie je dat heel goed, maar even goed op gekleurde luiers zie je een goed effect. En ook in de winter werkt de kracht van de zon achter het raam trouwens!
Tweedelig!

Ik ga in deze blogpost niet alle types luiers toelichten, daarvoor volg je best eens een workshop. De website Wasbare Luierwereld geeft ook een zeer goed overzicht. Er zijn zeer veel (web)shops die zo’n luierconsulten aanbieden en ik raad dat zeker aan als je door de bomen het bos niet ziet. Wij beslisten om te gaan voor tweedelig: dat wil zeggen een luier (die alles absorbeert) en een overbroekje (dat alles binnen het overbroekje houdt en zorgt dat de kleertjes niet nat worden). Het voordeel is dat je niet even veel overbroekjes nodig hebt als luiers: als het overbroekje niet vuil is, kan je het laten drogen en bij de volgende luierwissel nog eens hergebruiken.

Welke luiers en ervaringen
Bambinex

We zijn gestart met het CM-pakket dat je kon krijgen bij de geboorte van een kind. Elke ouder heeft recht op een pakket en wij namen er dus twee. Hierin zitten luiers en overbroekjes van Bambinex. Eén pakket bevat:

  • tien luiers van maat 1 (3,5 – 8 kg), telkens met inlegger;
  • drie extra inleggers met drukknoopjes;
  • twee overbroekjes;
  • een pakje microfleece inlegdoekjes;
  • een rol inlegvellen.

Wij zijn uiteindelijk heel tevreden over deze luiers. We hebben er nog een paar bijgekocht, 25 vonden wij ideaal voor de perfecte wasroutine en om nooit zonder te vallen. Het zijn bamboe luiers die supergoed absorberen en doen wat ze moeten doen. Ze drogen iets trager dan sommige andere luiers, maar dat viel erg mee. We hebben bijna nooit een lek gehad (als dat toch gebeurde, was dat eerder ’s nachts na een langere tijd en alleen wat aan de randjes, nooit in die mate dat we lakentjes hebben moeten verversen omdat die nat waren). Ook de onthaalmoeder was heel tevreden: zij heeft geen enkele keer een lek gehad met deze luiers. Als zoonlief nog erg klein was, vonden we de Bambinex overbroekjes wel te groot. We hebben dan de Popolini easywrap onesize gekocht. Deze sloten mooi aan, ook als hij nog klein was. Even later zijn de overbroekjes van Bambinex wel mijn favorietjes geworden, hij is er beter ingegroeid en ik vond ze ook in enkele leuke printjes gevonden had. Want laat ons eerlijk zijn: zo’n kleurig wasbaar luierkontje, daar doet een mens het voor hé 😉 Enige minpuntje: de velcro zou iets beter mogen zijn. Ze zijn perfect meegegaan hoor, maar je merkt dat die kwaliteit iets afneemt. Hoedanook: de luiers zijn intussen te klein en steken mooi opgeborgen voor – wie weet – baby n° 2! Doordat je de kleinste maat in verhouding minder lang gebruikt dan de tweede maat, is dat echt perfect mogelijk om ze voor een tweede baby te gebruiken! En zo wordt het nog ecologischer.

Strikluiers

Een specialleke onder de luiers: op zich niet héél absorberend, maar daar zorg je voor dankzij één (of meerdere) inleggers. Erg budgetvriendelijk, immens snel droog en past altijd: je moet ze alleen naargelang de leeftijd van het kindje iets anders knopen. Ze vragen in het begin iets meer handigheid dan een voorgevormde luier. Mijn man was en is daardoor nog steeds niet erg fan, omdat ze toch wat meer ‘gedoe’ zijn. Maar eens je het gewoon bent, valt dat goed mee! Ik ben bij zoonlief pas na 3 weken begonnen met wasbare luiers. Bij een tweede baby zou ik met strikluiers sneller beginnen denk ik, met de speciale baby-vouwtechniek. (het okergele op de foto is vulling om een vulling in de luier te hebben 😉 )

Bamboozles Stretch

Deze kocht ik in maat 2: die passen van 4 – 16 kg en zijn in principe dus goed tot aan de zindelijkheid. Omdat die dus in verhouding langer moeten meegaan dan de maat 2, heb ik hier ook wel echt in geïnvesteerd. Deze bamboe luiers ogen iets mooier dan de gewone ecru bamboe luiers (het is dan ook zonde om ze onder een overbroekje te verstoppen 🙂 ). Ze zijn helaas ook iets prijziger… ik had de chance om het grootste deel van mijn stash te kunnen kopen bij een webshop die ermee stopte en uitverkoop deed. Toen de Bambinex luiers te klein werden, wist ik dat ik opnieuw bamboe luiers wilde gebruiken. De Bamboozles waren ook bij de info-avond voor mij als beste uitgekomen (met de prijs als klein minpuntje 😉 ). We hebben ze nu even in gebruik en zijn er héél tevreden van. Nadeel: ze drogen iets trager dan de Bambinex luiers. Maar op warme dagen hangen we ze buiten en zijn ze in no time droog. Het fijne is dat de Bambinex en Popolini overbroekjes die we voor de Bambinex luiers gebruikten, ook op deze luiers passen. De overgang naar deze luiers liep min of meer gelijk met de overgang naar vaste voeding. Dan verandert de stoelgang en is het wel aangewezen om een inlegvel te gebruiken. Als het alleen nat is, kan je dit mee wassen en hergebruiken. Als je een kakapamper hebt, kan je het vel uitschudden boven de toilet en dat vel is dan wel voor de vuilbak: het is niet aangewezen om dit door te spoelen (ook al zeggen sommige fabrikanten van wel, het risico op verstopping van je toilet is te groot).

Anavy nachtluiers

Tot voor kort verluierden we nog 1x per nacht. Maar aangezien dat verluieren niet bevorderlijk was voor zijn nachtritme, wilden we de nachtluiers toch proberen. De anavy nachtluiers zijn dé nachtluiers bij uitstek. Het is een iets dikker pak aan de billetjes, maar ’s nachts moeten ze niet rollen, kruipen of wandelen hé, dus dat stoort niet. Ik kocht er de Blümchen overbroekjes bij: een soort overbroekjes waarvan geweten is dat ze passen over de grootste luiers. Ook hier zijn we erg tevreden van, ze zijn aangenaam en als je ’s ochtends de luier uitdoet, is die natuurlijk nat, maar de huid voelt erg goed en zacht aan.

Zwemluiers

Ook nog een tip! Waarom wegwerpzwemluiers kopen als je ook wasbare zwemluiers kan kopen 🙂 Ik heb er twee: één onesize en één meegroeizwemluier. Ze doen beiden helemaal wat ze moeten doen en zorgen voor ongelukjesvrije zwembadbezoekjes (we gaan alleen naar chloorvrije zwembaden, zoonlief is nu al een echte waterrat!). Wat grappig is, is dat veel mensen wasbare zwemluiers wel een evidentie vinden, maar bij de gewone luiers niet, maar dat gaat minstens even goed 🙂

Tevreden? ja!

Wij zijn echt over de hele lijn tevreden dat we aan ons wasbaarluier-avontuur begonnen zijn!

Als je nog twijfelt, volg dan zeker eens een infosessie of workshop. Wat ook fijn is, zijn luierpakketten die je kan huren (samengesteld door de winkel of door jezelf). Zo kan je vanalles uittesten. Wij hebben dat uiteindelijk niet gedaan omdat we redelijk zeker waren van wat we wilden uitproberen.

Heb jij nog vragen of twijfels? Laat maar horen!

PS: als je de investering toch doet, doe ik graag een warme oproep om te kiezen voor bedrijven die vrij dicht bij huis werken, die hun werknemers ook in goede arbeidsomstandigheden laten werken. Het is tegenwoordig in om op ‘ali’ te shoppen, maar die lagere prijs heeft vaak een keerzijde van meer kilometers, minder goede kwaliteit, minder goede werkomstandigheden, een minder ecologisch productieproces en materialen, …

Hieronder zet ik graag een aantal webshops in de kijker waar ik zelf met een gerust hart luiers en toebehoren kocht en tevreden was als klant.

Je vindt veel info en tips op deze Facebookpagina: Wasbare luiers.

5 gedachtes over “242. Wasbare luiers: waarom wij helemaal overtuigd zijn!

  1. Wat een leuke, uitgebreide en enthousiaste blogpost! Ik wou het aanvankelijk proberen, maar mijn man was radicaal tegen. We hoorden heel wat negatievere verhalen, en het extra werk had ik de eerste maanden niet zien zitten denk ik… chapeau!

    • Bedankt 🙂 Jullie maken die ecologische voetafdruk op véél andere vlakken toch goed! Ik denk wel dat het ideaal is als je er beide de voordelen van inziet (ook afgewogen tegen wat je als nadelen zou aanvoelen). Geen van ons beide vindt het een last om de luierwasjes te doen, het extra werk valt eigenlijk wel mee… Mijn man was meteen enthousiast en da’s denk ik wel de sleutel tot succes 🙂 Al zijn we ook allebei gaandeweg meer overtuigd geraakt hoor!

      • Ondertussen ken ik mijn man ook goed genoeg om te weten dat als hij ergens niet van overtuigd is, dat het weinig zin heeft om erop door te gaan. Ik vind inderdaad ook dat we heel wat andere inspanningen doen om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. Meer dan de gemiddelde gezinnen denk ik dan! Iedereen doet wat hij kan en waar hij zich goed bij voelt; dat is het belangrijkste!

  2. Dag Isabel! Fijne post, ik wou nog graag een aanvulling meegeven uit eigen ervaring: wij kozen om te werken met Washcot, een service die herbruikbare luiers wekelijks levert en ophaalt! Je kan hun concept lezen op http://www.washcot.be .
    We zijn daar ook heel tevreden over en hadden voor deze gekozen, omdat we geloven dat meerdere honderden luiers wassen in industriële wasmachines nét iets ecologischer leek dan dat we ze zelf zouden wassen.

    • Hoi Marie-Laure, bedankt voor de info! Een vriendin van mij gebruikt ook washcot inderdaad. Ik denk dat het ene niet ecologischer is dan het andere omdat die luiers ook telkens moeten opgehaald en gebracht worden. Wij wassen ook met regenwater en onze elektriciteit komt van bij Ecopower, dus groene energie 🙂 Ik denk dat je op dat vlak vooral moet kiezen wat het best bij je past, maar ik zie het ene niet echt als ‘beter/ecologischer’ dan het andere.
      Alle wasbare initiatieven verdienen in elk geval een dikke duim!

Geef een reactie

