240. De fiets op met een baby

Een tijdje geleden schreef ik over de fietsen die wij hebben en die afgestemd zijn op het type rit en de situatie. Sinds ons zoontje in ons leven kwam, was dat een extra uitdaging. Baby’s mogen en kunnen niet zo snel meegenomen worden met de fiets.

Iets wat zeker niet mag, is een baby meenemen in een draagzak of draagdoek. Je ziet het meer en meer in het straatbeeld, maar dit is echt gevaarlijk. Als je van je fiets valt, heb je vaak een letsel aan je borst van het stuur. Stel je voor dat je baby daartussen zit. Ook naar het opvangen van schokken is dit verre van ideaal. Iemand meenemen op de fiets is volgens de wegcode trouwens alleen toegelaten als je fiets beschikt over “een ingerichte zitplaats”.

maxicosidrager

bron: steco.nl

Wat een makkelijke en relatief goedkope optie is, is een maxicosidrager op je bagagedrager. Voordeel is dat deze een vering heeft, maar daar stopt het, vind ik persoonlijk… Als je nu valt met de fiets, blijft de maxicosi dan wel vast op je fiets staan (als je die goed bevestigd hebt), maar je baby maakt een heuse schok door, wat echt niet goed is. Als je een bakfiets hebt, een driewieler, dan heb je natuurlijk meer stabiliteit en kan je niet omvallen. Als je bak niet groot genoeg is voor een maxicosi en andere kindjes of spullen die je wil vervoeren, kan deze maxicosidrager wel een oplossing zijn.

fietsstoeltje

Je denkt dan misschien: “en een fietsstoeltje dan?”. Zodra je baby stevig zit, mag hij mee in een fietsstoeltje. De zitbalans van je baby is goed als hij vanuit kruiphouding zelfstandig kan gaan zitten. Vaak is dat tussen de 6 en 9 maanden, dus dan heb je nog wel even te overbruggen al je daarvoor al graag je baby meeneemt met de fiets. Over fietsstoeltjes ga ik het hier dus verder niet hebben, dat is voer voor een blogpost op een later moment.

bakfiets

Een bakfiets is een optie, maar dan moet je wel rekening houden met een goede vering. Bij voorkeur heeft zowel de bak een vering, als ook het zitje waar je baby in zit. Wij zagen echter een aantal elementen waarom we niet standaard de babyverplaatsingen met de bakfiets wilden doen. Eerst en vooral: als je ergens naartoe gaat en dan ter plekke blijft. Ik denk aan: naar de markt gaan, naar een winkel gaan, naar Planckendael gaan,… Als je je baby in de bakfiets in een maxicosi meeneemt, zou hij dan verder mee moeten in de maxicosi. Te lang in een maxicosi zitten is niet goed voor zijn ruggetje. Daarnaast is veel sleuren en rondwandelen met een maxicosi ook niet goed voor jouw rug 🙂 En als je de buggy ook nog moet meenemen, ben je wel héél veel aan het meesleuren.
Vervolgens: als mama de baby naar de onthaalmoeder brengt en papa de baby bij de onthaalmoeder oppikt, heb je een probleem tenzij je allebei een bakfiets hebt. De bakfiets daar laten en dan met plooifietsen werken, leek ons wat omslachtig.
Tot slot: een babyschaal in een bakfiets zonder vering, daarmee kan je eigenlijk geen kleine baby mee vervoeren. Dat geeft veel teveel schokken, die zijn nekje nog niet kunnen opvangen. Je kàn een baby goed vervoeren in een bakfiets, maar let dan goed op die vering. Afhankelijk van het type rit dat jij aflegt, kan het zeker, maar niet altijd.

fietskar

En dan… de fietskar. Iets waar ik voorheen eigenlijk altijd wat tegen was. Want ze zitten laag bij de grond, ik had schrik dat de kar in het donker niet voldoende zichtbaar zou zijn, je ziet ze niet zitten tijdens de rit, … Maar ik zag ook voordelen: met meerdere koppelstukken kan de fietskar makkelijk bevestigd worden aan meerdere fietsen (mama, papa, grootouders of zelfs een gehuurde fiets op reis). Zo werd het ook mogelijk dat de ene de baby naar de onthaalmoeder bracht, de kar daar liet (als zij dat goed vond) en de andere met de kar terugkwam. Al googlend kwam ik terecht op fietskarinfo.be. Wat fijn is: ze hebben daar een gigantisch aanbod, zowel aan fietskarren als bakfietsen. Vaak kan je er niet veel zien en moet je zo maar beslissen, maar ik wou het verschil zien om een goeie beslissing te nemen. We maakten een afspraak om de uitleg over de fietskarren te krijgen en werden meteen veel wijzer.

De allergoedkoopste fietskaren op de markt verkopen ze niet, omdat die niet veilig zijn naar vering of stabiliteit toe, of bijvoorbeeld teveel afgesloten zijn, waardoor ze teveel opwarmen op een warme zomerdag. Dan heb je een brede range van goedkoop tot duur, afhankelijk van het type ritten dat je ermee wil maken. Als de rit niet té ver is, raad ik je een bezoek bij fietskarinfo.be echt aan: wij zagen na de uitleg duidelijk de verschillen, die zich natuurlijk uiten in verschil in prijs, maar zo konden we een beredeneerde keuze maken. Om het kort te zeggen: een fietskar zonder vering en met een babyschaal is goed voor een recreatief fietstochtje op zondag op het jaagpad (vrij effen en dus weinig schokken en ook geen urenlange tocht). Omdat wij de fietskar dagelijks gaan gebruiken om zoonlief naar de onthaalmoeder te brengen, en daarnaast ook voor kleine uitstapjes, kozen wij voor de Thule Lite: bij de duurdere, maar niet de duurste. Een goeie vering, een hangmat en geen statische babyschaal, een vijfpuntsgordel en een makkelijk systeem om de fietskar af te koppelen en deze verder als buggy te gebruiken. Je kan er zelfs mee joggen of skiën 🙂

Onder de drie maanden wordt het wel afgeraden om fietstochtjes te doen van langer dan een half uur, maar dat is bij ons geen probleem: wij wonen nét iets te ver van de onthaalmoeder om het traject altijd te voet te doen, maar met de fiets is dat echt maar een aantal minuten.

Mag dit tevens ook een oproep zijn om je transportmiddel voor je baby niet zomaar online te kopen? Wanneer de fietshandelaar meteen je hangmat installeert, je nog een uitleg geeft bij de verkoop, je ook een service na verkoop aanbiedt, zijn dat zaken die echt de moeite waard zijn! Wanneer een fietskar naar jou opgestuurd wordt en je na het ineen zetten merkt dat er ergens iets scheef staat, gaat de online verkoper dat wijten aan transport, wat op jouw kosten is. Voldoende redenen om dus niet zomaar online te kopen!

Review

Intussen gaat ons zoontje een maand naar de onthaalmoeder en kunnen we al een beeld vormen van de kar. We zijn er heel blij mee en het advies dat we kregen heeft er zeker toe bijgedragen dat het de kar was die bij ons paste.

Voordelen:

  • heel makkelijk in gebruik: dankzij de gekleurde knoppen zie je meteen waar je kan drukken om de kar in te klappen of aan te passen. de kar is minder breed dan sommige andere karren, waardoor wij op de stationsbruggen van Muizen makkelijk door kunnen.
  • comfortabel voor de baby: dankzij de vering aan de wielen en de hangmat met vijfpuntsgordel krijgt hij weinig schokken. Hij heeft er nog nooit wenend in gezeten en dat was met de maxicosi ooit wel anders… Hij kijkt altijd rustig rond en geniet van het ritje. In deze fietskar hangt een baby of zit een peuter of kleuter wat onderuit en zitten ze niet kaarsrecht, wat aangenamer is voor langere ritjes ook;
  • veilig: dat was voor ons heel belangrijk: het is een heel stabiele kar en de baby zit er echt goed vast in;
  • makkelijk te gebruiken als buggy: als je ergens naartoe fietst, kan je daarna je fiets achterlaten en verder wandelen met de kar als buggy. Ze is superlicht en wendbaar en niet te breed, waardoor je (bijna) overal door kan;

Wat is wennen:

  • dat de baby achter je zit, de eerste paar ritten vonden we dit wennen, maar we weten nu dat hij er goed in zit en omdat de kar goed rijdt, word je hier geruster in;
  • het loskoppelen van de fietskar: we doen dit nu bijna dagelijks dus het gaat beter en beter, hoe vaker je het doet, hoe sneller/handiger je erin wordt. het is natuurlijk ook evident dat de fietskar niet met één klik los is vanje fiets, dat zou de veiligheid niet ten goede komen.

Zwakste punt:

  • de plastic regenbescherming: dit zeiden ze ook al in de winkel: die is erg strak gemaakt en ze past dus goed, maar op de één of andere manier hadden we toch een scheurtje in de plastic. Gelukkig hebben we dit snel gemerkt, een beetje overplakt met zwarte duct tape en nu gaat het goed.
Safety first!

De kar heeft wel reflectoren achteraan, maar ik vond dat toch niet voldoende. Op het Belgisch platform Veilig in het verkeer vind je een gigantisch aanbod aan producten om veiliger in het verkeer te bewegen. Ik vond deze producten ideaal om de fietskar beter zichtbaar te maken:

  • Powerwrapz (veiligheidsband met LED) voor aan de duwstang achteraan: supermakkelijk te bevestigen, met een klikje op en af te zetten als constant brandend of flikkerend. Ik ben hier echt heel tevreden van en dit is wat mij betreft iets dat anders toch wat ontbreekt aan de fietskar. Dankzij de rode verlichting weten bestuurders dat het een ‘voertuig’ is dat voor hen rijdt en dankzij de breedte van de band leg je er de nadruk op dat het niet gewoon een fiets is.
  • Reflecterende tape: die plakte iets beter op de plastic ‘raampjes’ dan op de stof, maar is heel makkelijk te bevestigen en zorgt zo voor een betere zichtbaarheid
Lectuur

Wil je graag nog wat lezen over het meenemen van een baby op de fiets? Check dan betrouwbare websites en onthoud ook dit: de ene fietskar is de andere niet. Wanneer men op veilige manier wil veralgemenen, zal men dus vaak zeggen dat een fietskar niet kan voor kleine baby’s. Maar als je voor een degelijke variant kiest, is het zeker en vast geen probleem.

5 gedachtes over “240. De fiets op met een baby

  1. Wij hebben lang getwijfeld, en kochten via vrienden een (tweedehands) fietsstoeltje. Nu ik mijn nieuwe fiets heb (een elektrische), blijkt dat stoeltje niet op de fiets te passen… Ik ga even je links bekijken om te zien of daar meer tips in staan, maar ga ook vooral ten rade bij onze fietshandelaar. De service die je daar krijgt is goud waard.
    Tot nu toe ging ik altijd met Juliette in de draagzak, te voet naast mijn fiets, naast de crèche, en van daaruit fietste ik verder naar het werk. Nu ze groter wordt lijkt een fietsstoeltje handig, maar het lijkt me ook wel zoeken naar evenwicht in het begin, zeker met een enthousiaste en beweeglijke baby 🙂

    • Ja inderdaad, een fietshandelaar en zijn service is niet te onderschatten! Dat heb je echt nodig! Zo’n fietsstoeltje heeft veel voordelen: je bent snel en makkelijk overal zonder aan- en loskoppelen enzo, maar als je dan ergens naartoe fietst en daar wil wandelen (zonder draagzak misschien, bij lange wandelingen), dan is het wel fijn dat onze kar ook een buggy is. Bedankt voor je reactie, boeiend om te lezen hoe anderen het doen 🙂

  2. Ik ben lang met baby en n de draagzak, fiets aan de hand tot aan de crèche gewandeld en dan met de fiets verder. We hebben nu een driewielbakfiets (bij dezelfde winkel waar je over schrijft). Met 2 kindjes zet ik 1 kindje op een fietsstoel en dan past de buggy er in. Ik zie de voordelen van een fietskar, maar die blijft zo onder de radar (lees: onder de carrosserie van auto’s), ik heb er echt te veel schrik van. En ze zitten achter je, wat met een peuter die z’n vingers graag in de ogen van z’n kleine zus steekt echt niet praktisch is. Nu zie ik tenminste wat ze mispeuteren. Je ziet, een tweede kindje verandert de spelregels weer helemaal. Veel fietsplezier

    • Hallo Sara, wij moeten maar een kort traject doen dat niet echt gevaarlijk is, dus daarom heb ik het toch gewaagd. In de volle drukte op gevaarlijke wegen zou ik dat ook niet durven inderdaad! Dat is ook onze redenering geweest: voor een aantal jaren, als misschien een tweede baby nog in de hangmat kan zitten, lijkt dit ons een zeer goede oplossing. Nadien gaan we mogelijk wel uitzien naar een andere bakfiets (we hadden er één maar hebben die weer doorverkocht). Bedankt voor de feedback!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s