238. Ode aan de draagdoek

Vroeger was een draagdoek in mijn ogen iets voor hippies 🙂 (tja…) Maar tegenwoordig zie je draagdoeken en draagzakken meer en meer in het straatbeeld, gedragen door jong en oud (ja, ook grootouders wagen zich hieraan) en door man en vrouw. Het hoeft er ook niet hippie-achtig uit te zien (al mag dat natuurlijk als je dat mooi vindt 😉 ).

Ik volgde een hele tijd geleden een infosessie bij een draagconsulente van Doekjes en broekjes. Ik ging er naartoe om een aantal redenen:

  • er is een zeer groot aanbod aan draagdoeken en draagzakken, ik wilde weten waar de verschillen lagen, welke ik zeker niet mocht kiezen om bijvoorbeeld ergonomische redenen, welke omwille van praktische redenen best bij ons zou passen, …
  • verder was ik benieuwd naar de vele voordelen van het dragen van een baby. Het is altijd fijn voor jezelf om dit te weten, maar even goed om de soms betweterige reacties van mensen te kunnen counteren (“worden ze niet te erg verwend zo?”, “worden ze niet te aanhankelijk zo?”, “gaan ze nog wel op een andere manier/apart kunnen slapen?”, “slapen ze daar wel goed in?”, “is dat wel goed voor hun rug en benen?”, …)

Ik was meteen nóg meer overtuigd dan ik al was! Er zijn echt alleen maar voordelen aan het dragen, dus ik kan een infosessie bij een draagconsulent(e) zeker aanraden, maar ik som er al enkele op:

  • je bent mobieler: je kan wandelen met je handen vrij, je kan de vaatwas- en wasmachine inladen, je kan stofzuigen, … en ze slapen zo vast in de drager dat dat lawaai hen zelfs niet stoort of wekt;
  • je lichaam is na de bevalling sneller weer in vorm: die extra kilootjes die je tilt zijn zo een mini-work-out. Als hij echt getroost wil worden, vraagt hij vaak om wat geschud te worden, dat bereik je al stappend 🙂 en zo ben je al gauw wat extra aan het stappen;
  • een baby is geprikkeld om in een drager in een goede houding te zitten;
  • het geeft een baby meer zelfvertrouwen (ze zijn geborgen en voelen zich sterker als ze gedragen zijn, ze kunnen beter de wereld aan zo!);
  • ze hebben een meer kwalitatieve slaap (zoals ik hierboven zei, er kan soms echt iets op de grond vallen of ergens iets luid zijn, zonder dat hij een kik geeft);
  • als je een baby 3u per dag draagt, zou hij tot de helft minder huilen (dat kunnen wij niet testen, maar het is een feit dat hij heel weinig weent) – vaak heeft een baby alleen even wat huidhonger en weent hij daarom, maar die huidhonger wordt dan gestild door het dragen;
  • in een goede drager kan een baby niet fout zitten, het kan alleen “beter”.

Hoe weet je nu welke drager een goede is? Dat leer je op zo’n infosessie! Vaak zijn die gratis of tegen een kleine prijs (die je dan terugkrijgt als je iets koopt). Het allerbelangrijkste is dat je baby in een M-houding zit, de knietjes hoger dan het poepje, met ondersteuning van knie tot knie. Mme Zsazsa maakte een mooie tekening om dit uit te leggen:

M-houding

*vervang desgewenst door: Ergobaby, Patapum, Connecta, Wompat, Mucibi, Kokadi, Rose&Rebellion, Babasling, Storchenwiege, Beco Butterfly, Yamo, Buzzidil, Eimeibaby, Marsupi, Lennylamb, Manduca, Liliputi, Madam googoo, Bandolino, …
**vervang desgewenst door: Chico, Kipling, Saftey 1st, Maxi gogo, Stokke

Na het volgen van de workshop koos ik voor twee dragers, één draagzak en één draagdoek.

  1. de Emei Baby
    emeibaby

    bron: emeibaby.com

    Dit is niet echt één van de bekendste, maar leek mij perfect voor ons na de infosessie. Dit is een draagzak die toch nog elementen van een draagdoek heeft. Ik koos deze voornamelijk omdat het een zeer toegankelijke draagwijze is. Zo zouden ook mijn man en (schoon-)ouders de baby makkelijk kunnen dragen zonder al te veel knooptechnieken te moeten leren. Een draagdoek is zeker niet moeilijk eens je ermee weg bent, maar heeft nog een iets grotere barrière denk ik dan een draagzak. Daarnaast is dit één van de weinige draagzakken waar je een pasgeboren baby in kan dragen, zonder insert, zonder extra accessoires. We hebben ons zoontje inderdaad al na 2 dagen in de draagzak gedragen. Héérlijk 🙂 Je kan je baby met deze drager zowel op je buik als op je rug dragen. Je kan de drager gebruiken tot 15 kilo. Nog een voordeel: hij is gemaakt van 100% biologisch katoen. Onder andere te koop bij Doekjes en Broekjes.
    Dit is uiteindelijk onze grote favoriet geworden die sinds zijn geboorte nog geen dag ongebruikt is geweest.

  2. de Babylonia Tricot Slen Organic

    bron: babylonia.eu

    Dit is een draagdoek die je op een aantal verschillende manieren kan knopen, een voordeel! Hij is eveneens bruikbaar vanaf de geboorte, maar wel maar tot 1 à 1,5 jaar. Hij is iets minder geschikt voor rugdragen, hele grote kinderen of heel veel uur na elkaar dragen omdat de rekbaarheid hierbij een nadeel wordt. Door de rekbare stof is hij wel makkelijk aan te passen aan je eigen vormen en die van je baby. Een nadeel vind ik persoonlijk wel dat het een heel lange lap stof is: als je zoals ik een winterbaby hebt, en je wil je baby buiten in de draagdoek zetten, moet je érg oppassen om die flappen niet nat te laten worden op de grond. Het is soms ook een heel geknoop (zowel knopen als losdoen), als ons zoontje een moeilijk moment heeft, zit hij sneller in de Emei Baby. Onder andere te koop bij Doekjes en Broekjes.

collage_dragers

Draagjas
bron: mamalila.de

bron: mamalila.de

Als je een drager koopt, is het handig om ook eens na te denken wat je gaat aandoen als het buiten minder goed weer is. Ik kocht een Mamalila trenchcoat. Dit is een jas waar je een stuk kan inknopen, zodat je die kan aandoen tijdens de zwangerschap, met een baby op de buik, en met een baby op de rug. Er zit ook een extra voering in voor de koude dagen. Ik vind hem niet erg flatterend, maar je baby heeft het wel lekker warm en het is heel makkelijk om zo ook in de winter wandelingetjes te maken met je baby.

Ik kocht hem bij Boobs ’n Burps, maar zou hem eigenlijk echt niet aanraden omdat hij erg duur was, de voering er raar in knoopt en ze mij daar in de winkel niet verder mee kunnen helpen (een vriendin heeft hetzelfde voor en zij kreeg hetzelfde antwoord). Maar de jas is lekker warm en heeft er in elk geval voor gezorgd dat ik op koude herfstdagen zwanger en goed ingepakt buiten kon komen en ik na de bevalling vaker ben kunnen buitenkomen dan het geval was geweest zonder de jas.

Draagcover

Een draagjas kan meestal maar door één iemand gedragen worden en da’s toch spijtig. Daarom vind ik een draagcover om veel redenen beter. Eerst en vooral: zowel mama, papa als grootouders of anderen kunnen hem dragen: er staat geen maat op. Verder: hij is stukken voordeliger en toch lekker warm voor de baby. Ik vond bij Baby Bio een fleecen draagcover voor de democratische prijs van nog geen €30. In Belgische winkels worden bijna geen draagcovers verkocht, ofwel heb je bijna geen keuze en dat is zonde! Bij Babybio.nl verkopen ze meerdere merken draagcovers, waaronder de MaM covers, Little Frog en Hoppediz. De kap doe ik erover als het heel erg waait maar anders volstaat zijn mutsje. De bevestigingsband doe je gewoon achter je nek en met een velcro sluit je deze. Vooraan kan je je handen erin steken, zo voel je je kindje en hebben je handen het niet koud.

Intussen hebben zowel ikzelf, mijn man en mijn ouders hem al gebruikt met succes 🙂 Zo ging hij met mij op 12 weken de eerste keer mee op de trein, ging hij met mijn man een boodschapje doen in het dorp en ging hij met oma wandelen in het zonnetje. Zeker een aanrader als aanvulling op je draagzak!

En jij? Heb jij een draagzak/draagdoek? Ben jij ook zo compleet overtuigd als ik of toch eerder niet?

Links:

3 gedachtes over “238. Ode aan de draagdoek

  1. Ik haalde toevallig vandaag na lange tijd de draagdoek nog eens boven om ons manneke van bijna 2 jaar even in te dragen. Hij is wat koortsig en ziekskes en hij vond het dan wel knus om lekker dicht bij zijn mama te zijn. En ik vond het stiekem ook heerlijk!
    Ik vind het altijd zo gezellig om baby’s in draagdoeken te zien zitten. Ik zou er bij kruipen als het enigszins sociaal aanvaardbaar zou zijn. ☺

    • hihi 🙂 ik vind het ook genieten en je ziet dat hij er ook van geniet. Onlangs moest ik in een winkel een wandlampje halen en eens rondkijken. In de maxicosi zou dat echt niet gelukt zijn, daar is hij niet voor lang tevreden in. Hij heeft heel de tijd zitten rondkijken naar alle lichtjes en kleurtjes en op het einde hing hij zalig te ronken 😉

  2. Zalig hé? Toen Juliette nog heel klein was, gebruikte ik een draagdoek (ik leende ‘m van een vriendin). Na enkele maanden kochten we een draagzak (Boba, kocht ik bij Boobs ’n Burps), en ik vind dat veel handiger in gebruik, omdat je ‘m snel aan en uit kan doen. Bij ons wordt de draagzak dagelijks gebruikt, zowel door mij als door mijn man. Brengen en halen naar de crèche, even wandelen, overprikkelde babies troosten, … Ik zou er écht niet meer zonder kunnen…

Geef een reactie

