236. Wasbare billendoekjes en snoetenpoetsers

Aanvankelijk was ons plan om wasbare luiers te proberen. Te proberen, met een beetje scepsis, en met het gedacht dat als het echt niet zou werken (te veel moeite, te veel was, te veel lekken, …), we ermee zouden stoppen. Toen ik me tijdens de zwangerschap begon te informeren over wasbare luiers, kwam ik al snel ook meer te weten over wasbare billendoekjes en snoetenpoetsers. Ik was héél snel overtuigd om ook dàt te proberen. Intussen gebruiken we de wasbare billendoekjes al meer dan 10 weken en dat gaat echt supergoed!

Grofweg kan je opteren voor twee types:

  • de doekjes zitten in een doosje en zijn reeds nat (er is dus water in het doosje) – type Cheeky Wipes
  • de doekjes zijn nog niet nat, je gebruikt een verzorgende lotion in de vorm van een spray – type BilliesBox

Wij hebben beide, maar onze voorkeur gaat heel erg uit naar de natte doekjes. Ik vermeld hieronder vaak de Cheeky Wipes, maar probeer ook telkens andere/goedkopere alternatieven aan te reiken.

Waarom zou je wasbare billendoekjes gebruiken?

Tel eens uit hoeveel natte doekjes je op een etmaal gebruikt, dat zijn er niet weinig! Als je ze mee wast met de luiers of andere was, nemen ze haast geen plaats in in je wasmachine. Het is beter voor het milieu en veel beter voor het babyhuidje dan die wegwerpdoekjes waar vaak parfum en alcohol in zitten. En ja, je bespaart er ook geld mee. Drie jaar lang wegwerpbillendoekjes gebruiken zou zo’n 300 euro kosten. Je bespaart dus zeker €200, €250 of nog meer, afhankelijk van het soort en aantal doekjes, doosjes, sprays, … dat je gebruikt (zie hieronder).

Is het veel gedoe?

Dat vooroordeel heb je misschien, maar ik kan je garanderen dat eens je ermee begonnen bent, je er niet meer mee stopt. In tegenstelling tot wasbaar luieren, waar we pas mee begonnen nadat de baby enkele weken oud was, begonnen we vanaf dag 1 met wasbare doekjes. Ideaal voor ons ventje zijn huidje 🙂 Het is zo praktisch en handig in gebruik dat er wat mij betreft zowel thuis als op verplaatsing geen reden meer is om nog wegwerpdoekjes te gebruiken. Je mag Cheeky Wipes wassen om 30°C tot 60°C. Ik was ze altijd op 60°C met de luiers. Soms is er nog een gele schijn op. Ze zijn dan wel proper! Wil je die schijn liever niet, gebruik dan geen bleekmiddelen, dat is niet zo huidvriendelijk. Er is een veel ecologischer alternatief: de zon! Ik geloofde het eerst ook niet, maar hang je doekjes (of luiers of kleertjes) met die typische gele vlekjes even in de zon (ook in de winter gewoon achter glas op een droogrekje) en de vlekjes verdwijnen als sneeuw voor de zon 😉

Wat heb je nodig?
DOEKJES
  • voldoende doekjes: je wil niet om de vijf moet wassen om genoeg doekjes te hebben. Wij hebben er 50. Dat lijkt misschien héél erg veel, maar zo kunnen we er ook een deel achterlaten bij de onthaalmoeder en mijn ouders (die ook 1 dag per week op ons zoontje zullen passen) zonder dat we er thuis tekort hebben. (veel hangt af hoe vaak je wast en op hoeveel plaatsen je er hebt liggen)
  • voldoende grote doekjes: Cheeky Wipes zijn 15 op 15 cm, dat vind ik persoonlijk een ideale maat.
  • aangename doekjes: je kan bijvoorbeeld Cheeky Wipes kopen in verschillende soorten stof (bamboe, katoen, …) of je kan zelf doekjes maken. Als ze uit de wasmachine komen en niet in de droogkast gaan, voel je wel een verschil (ene is zachter dan het andere), maar als ze nat in het doosje zitten, zijn ze uiteindelijk allemaal zacht genoeg voor een gevoelig huidje. Je kan ook hydrofiele washandjes gebruiken als je ze niet zelf wil maken. Als je ze zelf maakt, kan je de stof zelf kiezen: tricot, badstof, molton, flanel, katoen, wafelstof of een combinatie van twee soorten stoffen die je aan elkaar naait. Bij Miss Stik vind je een handleiding om ze te maken met de overlockmachine, maar ook zonder overlock lukt je dat wel.
DOOSJES

cheekywipeseen handig doosje voor de propere doekjes en de vuile doekjes. Zo bestaat er een doosje van Cheeky Wipes voor de propere doekjes en één voor de vuile doekjes, waar je al een wasnetje in kan hangen. Zo doe je het wasnetje toe en gooi je het gewoon in de wasmachine. Maar die doosjes kosten wel iets (een €9 voor een doosje voor propere doekjes en een €16 voor een doosje voor de vuile doekjes+wasnetje). Je kan ook combinatiepakketten kopen van de doosjes + een startersset van doekjes. Je kan ook op zoek naar een doosje of een brooddoos bijvoorbeeld waar de doekjes in kunnen. Je kan je vuile doekjes ook gewoon in de luieremmer bij je vuile wasbare luiers gooien (als je die hebt)

OLIE/BALSEM

toevoegeniets voor bij de propere doekjes te doen: zo ruiken ze fris en voeden ze dat babyhuidje al wat. Er zijn verschillende opties:

  • de essentiële olie van Cheeky Wipes (in de geuren lavendel & kamille of mandarijn): gewoon enkele drupjes toevoegen aan het water bij je doekjes – verzachtend en goed ruikend
  • Weleda crèmebad Calendula: gewoon wat crèmebad oplossen in warm water:  verzachtend, verzorgend en mild ruikend
  • kokosolie of amandelolie (maar kokosolie heeft (voor zover ik weet) ook een antibacteriële werking en dat heeft amandelolie niet). O ja: op de foto zie je biologische, ontgeurde kokosolie. Nog beter gebruik je de extra vierge, niet ontgeurde: die is nog minder bewerkt en het heerlijke geurtje krijg je er gratis bij!

iets voor bij de vuile doekjes te doen (tenzij je ze in de luieremmer gooit), bijvoorbeeld de essentiële olie van Cheeky Wipes met tea tree en lemon.

TRANSPORT

transportbilliesboxDie doosjes mogen dan wel heel handig zijn op je luiertafel, maar in de luiertas zijn ze dat niet. Ofwel neem je droge doekjes mee en een verzorgde spray, type BilliesBoxspray, ofwel neem je twee waterdichte zakjes mee voor de propere natte doekjes en de vuile natte doekjes. CheekyWipes biedt dit ook aan, maar ook hier kan je opteren voor een goedkoper alternatief of zelf iets maken (zorg dan wel voor waterdichte naden!). De vuile doekjes kan je ook gewoon mee in de zak doen waar je je vuile luiers in doet. Het zakje van Cheeky Wipes voor de vuile doekjes heeft ook een uitritsbaar wasnetje zodat je ze zo in de wasmachine kan doen. Ik vind vooral het zakje voor de propere doekjes handig, dat voor de vuile doekjes zou ik niet meer gekocht hebben (en de doekjes dus gewoon in de zak van de vuile luiers doen).

Waar koop je de wasbare doekjes?

Je vindt ze tegenwoordig in veel (online en offline) winkels, zoals bijvoorbeeld:

Bij anderen?

Mijn ouders maken er nu ook gebruik van als ze op mijn zoontje passen en dit gaat heel goed. Ook de onthaalmoeder staat hier helemaal voor open, mits ze genoeg doekjes krijgt en mits ze voldoende groot zijn.

En de snoetenpoetsers?

Je kan de doekjes ook gewoon gebruiken als snoetenpoetsers. Toch vind ik het, zelfs na het wassen op 60°C, een beetje gek om daar dan na een poepje ook een snoetje mee af te kuisen. Ik heb ze nu nog niet nodig, maar als snoetenpoetser zou ik gewoon één setje gekleurde Cheeky Wipes kopen zodat het verschil duidelijk blijft 🙂

Toch wegwerp?

Ben je toch niet overtuigd? Kies dan voor wegwerpdoekjes die ongeparfumeerd zijn en alcoholvrij. Zijn ze biologisch afbreekbaar en composteerbaar? Nog beter! Onder andere bij BlaBloom vind je een mooi aanbod aan natuurlijke wegwerpdoekjes.

Nog vragen?

Heb je nog vragen? Stel ze gerust hier, of aan de mensen van de voornoemde winkels. Op deze Facebookpagina’s ben je met de zoekfunctie of door er vragen te stellen ook al een heel eind op weg:

Bij Klein Spook mochten enkele vrijwilligers de Cheeky Wipes testen, hun ervaringen lees je op de blog van Klein Spook.

Ondanks de vermeldingen van merken en winkels, is deze blogpost niet gesponsord.

9 gedachtes over “236. Wasbare billendoekjes en snoetenpoetsers

  1. Wij gebruiken al jaren met veel plezier de cheeky wipes. Ideaal vind ik ze!
    Ik heb trouwens enkel een doosje voor de propere doekjes, de gebruike gooi ik mee in de luieremmer (wat stiekem gewoon een emmer is, zonder water, wasnet of deksel)

  2. Hier ook Cheeky Wipes sinds kort, als snoetenpoetsers :-).
    Herbruikbare luiers hebben we niet gedaan, en de doekjes voor de billetjes ook niet. Er is zo veel op ons af gekomen (vooral de vroeggeboorte), dat veel dingen niet meer gelukt zijn. Maar misschien schakel ik toch nog over op natte billendoekjes…

  3. Wij gebruikten thuis doekjes met wat bodymilk van Weleda. Ik heb even niet begrepen of je nu wel of geen wasbare luiers gebruikt. Wij hebben die altijd gebruikt en waren er héél tevreden over! Nu zijn we al wel een paar jaar uit de luiers! 🙂

    • Ja wij gebruiken ook wasbare luiers 🙂 Die post komt er ook nog aan, maar dat gaat wat uitgebreider worden vrees ik, daar moet ik nog eens goed over nadenken 😉 Ik gebruik het crèmebad van Weleda de laatste tijd ook het vaakst als toevoeging aan het water van de Cheeky Wipes.

  4. Een vraagje: als je kindje echt heel vuil is, en je dus echt wel wat klodders stoelgang aan je doekjes hebt hangen, kan je die dan gewoon mee in de wasmachine doen of spoel jij die eerst uit? Dat uitspoelen doe ik met echt vieze luiers (als niet alles in het papiertje blijft), maar als ik dat ook voor alle doekjes moet doen dan lijkt het me te veel gedoe… (nu gebruik ik washandjes die ik meteen uitspoel. Handig thuis, maar niet zo handig op verplaatsing. En er kruipt iets meer stof in.) Dank voor je antwoord!

    • Momenteel krijgt mijn kindje nog exclusief borstvoeding, dus qua stoelgang valt dat nog mee vind ik 🙂 Het is soms wel veel, maar altijd wel te doen. Ik doe de Cheeky Wipes dus altijd gewoon zo in het bakje en in de wasmachine. Ik hoorde dat mensen met kinderen die niet meer uitsluitend borstvoeding geven inderdaad soms even de ‘grootste klodders’ met een papiertje wegdeden en dan afschudden (in toilet ofzo). Maar ik spreek niet uit ervaring dus kan je helaas niet echt verder helpen. Ik zou je vraag zeker eens stellen op één van de Facebookpagina’s die ik vermeld onderaan in de blogpost. Daar gaan zeker ouders zijn met massa’s ervaring terzake!

Geef een reactie

