235. Tweedehands babystuff

Alle babyspullen die je ‘nodig’ hebt als je een baby krijgt, er komt geen einde aan! De winkels spelen natuurlijk erg in op dat “must have”-gevoel van toekomstige ouders. Een gouden tip: denk goed na of je die dingen écht nodig hebt en gaat gebruiken. Weet je het niet zeker? Vraag dan eens rond op fora, op Facebook, bij vrienden, …

Toen ik zwanger was, maakte ik dus een lijst van de spullen die ik graag had. Je kan natuurlijk spullen op je babylijst zetten, maar veel spullen heb je snel nodig en dan is wachten op een item van je lijst een beetje spijtig. Daarom maakte ik een tweedeling:

  1. de spullen die zeer kwalitatief zijn en niet erg afzien, spullen die vaak ook wat duurder zijn, spullen die ik écht wil maar waar ik niet per sé de volle pot voor hoef te betalen, kortom spullen die ik eventueel tweedehands wil kopen
  2. de spullen die meer afzien door het gebruik, die ik liever nieuw koop of op de babylijst zet of spullen die ik tweedehands niet kon vinden en daardoor nieuw kocht, spullen die heel ecologisch zijn en die ik niet tweedehands vind, kortom spullen die ik nieuw wil/moet kopen

De lijst met spullen die ik tweedehands wilde kopen, groeide naarmate ik een lijst maakte van wat ik nodig zou hebben of van wat ik op de babylijst zou zetten. Want telkens ik dacht “tweedehands is dat toch even goed? en minder duur, dus meer geld over voor andere spullen!” zocht en vond ik vaak een goed tweedehands item. Hierdoor heb ik op een aantal dingen die ik nieuw kocht écht niet moeten besparen. Zo kocht ik bijvoorbeeld de Mamalila trenchcoat (die je tijdens je zwangerschap en bij het dragen van je baby kan gebruiken) en de draagzak Emei Baby allebei nieuw.

Wat kocht ik dan wel tweedehands?

  1. de Stokke Xplory V3, 3 in 1: een supercomfortabele en degelijke kinderwagen met reiswieg, buggy en maxicosi, in het mooie donkerblauw, in supergoeie staat, inclusief alle mogelijke accessoires zoals parapluutje, regenkappen, extra tas, insert voor als hij kleiner is, …
    nieuwprijs: meer dan €2000
    mijn prijs: €750
  2. de Stokke Tripp Trapp met baby set en newborn set: dé oerdegelijke kinderstoel die meegroeit met je kind, vanaf de geboorte tot en met de tienerjaren. Ik vond hem tweedehands in het wit, de kleur die ik wou, inclusief verkleiner én newborn set.
    nieuwprijs: €180 (stoel) + €50 (baby set) + €89 (newborn set) = €319
    mijn prijs: €50 (stoel + baby set) en €35 (newborn set)
  3. de Tummy Tub met 2-steps stool: dit is een bademmer voor babies tot ongeveer 7 kg, de 2-steps stool is een onderstel dat onder de Tummy Tub past. Op die manier kan je makkelijk op een stoel zitten terwijl je je baby een badje geeft. Dit is hier een supergroot succes! Vanaf het moment dat hij pasgeboren was, zat ons zoontje hier heel graag in. Doordat er is aangeduid hoeveel water erin moet (op basis van het aantal kg dat je baby weegt), is er dus nooit teveel water in de emmer. Het fijne is dat je die 2-steps stool naderhand nog kan gebruiken als opstapje om naar toilet te gaan bijvoorbeeld.
    nieuwprijs: €18 (Tummy Tub) + €15 (2-steps stool)
    mijn prijs: €10 
  4. het Stokke Flexi Bath + Newborn support: een plooibadje dat je vanaf de geboorte tot 4 jaar kan gebruiken. Aangezien ons zoontje flink bijkomt, zal de Tummy Tub waarschijnlijk maar een half jaar dienst kunnen doen. De Newborn support gaan wij waarschijnlijk niet erg lang gebruiken, omdat de Tummy Tub ons beter lag. Maar het plooibadje zal zeker nog goed dienst doen. Fijn is ook dat je het makkelijk kan opplooien en dat het perfect past in één van de schuiven van ons badkamermeubel.
    nieuwprijs: €35 (badje) + €16 (newborn support)
    mijn prijs: €20
  5. de BabyBjörn Balance Sitter: ik hoorde van vrienden en familie dat deze relax dé must have was voor hen, babies kunnen er al heel snel in en later neem je het harnasje weg en kunnen kindjes erin zitten om iets te eten of te lezen. Ik was dan ook heel blij toen ik deze voor een prikje kon kopen in goede staat. Ik kocht het ‘oude’ model maar dat zie je er niet aan 🙂
    nieuwprijs: €120
    mijn prijs: €45
  6. de Leander hangwieg: een absolute topper die telkens met veel ooh’s en aah’s onthaald werd bij het babybezoek. Dit was het eerste dat ik tweedehands kocht, ik was nog maar pas zwanger toen maar al helemaal verliefd op deze wieg! We gebruiken ze heel vaak en zijn er heel tevreden van. Je kan ze laten hangen aan een driepikkel, maar die neemt best veel plaats in, of je kan ze aan het plafond laten hangen (wat wij deden, want ons plafond is toch nog niet afgewerkt). Je kan ze ook schuin hangen zodat je baby hoger ligt met z’n hoofd dan met z’n voeten, zonder dat het onveilig is. De katten springen er niet in (ze hangt goed hoog bij ons) en ook kindjes kunnen ze niet omtrekken. Je kan ze ook laten wiegen als je baby onrustig is. De vorm van de plafondhaak zorgt ervoor dat ze nooit kan vallen.
    nieuwprijs: €219 (wieg) + €49 (hemel voor de wieg)
    mijn prijs: €120
  7. de commode: ik haalde deze al aan in mijn blogpost over de babykamer. Superzwaar, het heeft nog net geen bloed, zweet en tranen gekost om die boven te krijgen, maar oerdegelijk. Doordat hij zo zwaar is, kan hij ook niet kantelen als de schuiven openstaan bijvoorbeeld. Iets wat je bij goedkope modellen vaak wel hoort (tenzij je ze vastzet in de muur, maar ik wil onze nieuwe lemen muren nog niet beschadigen!).
    nieuwprijs: €379 (commode) + €59 (verlengstuk)
    mijn prijs: €60
  8. het bedje en de kleerkast: kwam ook aan bod in de blogpost over de babykamer. We kregen die van mijn schoonouders, het enige wat wij hebben geïnvesteerd, is de ecologische lak. Unieke stukken met een verhaal, die zo met een eigen touch toch in het geheel passen!
    nieuwprijs: moeilijk te zeggen, maar voor een massieven bedje en kleerkast betaal je al gauw €400
    mijn prijs: €70 aan lak 
  9. het park (de box voor de Nederlandse medemens onder ons): dit kocht ik over van een collega en stak ik ook in het wit: verder in heel goede staat, dus dat staat hier mooi te wezen in de living zonder al te veel kosten!
    nieuwprijs: ook moeilijk te zeggen, maar dit is eveneens van massief hout, dus ik denk dat €100 niet overdreven gerekend is
    mijn prijs: €50 (lak gebruikte ik van de pot van het bedje en de kleerkast)
  10. de Babylonia Tricot Slen, een draagdoek (maar daarover in een volgende blogpost meer). Deze is in tricot, dus de raad die ik kreeg hiervoor is de volgende: zorg ervoor als je die tweedehands koopt, dat hij in zéér goede / quasi nieuwstaat is. Tricot rekt namelijk en als hij te veel gebruikt is, zou de rek er wat uit zijn en minder goed in gebruik.
    nieuwprijs: €60
    mijn prijs: €20

2dehands

Afgerond kom ik rond de €3500 voor deze spullen aan waarde en rond de €1100 dat ik ervoor betaalde. Dat vond ik zeker niet slecht! Dat geld kan je anders of beter besteden of gewoon uitsparen!

Mijn tips?

  1. Zorg dat je weet wat je wil, doe eerst research. Zoek niet gewoon op ‘een’ kinderstoel of ‘een’ kinderwagen. Als je tweedehands koopt, zorg dan dat het echt is wat je wil. Ik heb ook gezorgd dat alles wat ik kocht in nieuwstaat of zeer goede staat was. Vaak checkte ik of de spullen uit een rookvrij huis kwamen bijvoorbeeld (zeker belangrijk bij spullen die elementen in stof hebben).
  2. Bepaal je prijs. Sommige dingen zijn zeker nog een goede prijs waard, andere dingen hoef je niet meer dan 60% van de prijs voor te rekenen.
  3. Maak alerts aan. Ik had het voordeel dat ik in het verleden op 2dehands.be al heel wat gekocht/verkocht had. Hierdoor heb ik een account met zeer veel positieve reviews. Mensen zijn dan sneller geneigd om in te gaan op je bod. Ik maakte alerts aan op de website van 2dehands.be, bijvoorbeeld “Stokke Tripp Trapp wit” onder een bepaalde prijs. Zodra er een zoekertje online komt dat aan je criteria voldoet, krijg je een e-mail. Je kan dan snel reageren en scoren 🙂 Alle spullen die ik hier vermeld komen zonder uitzondering van op 2dehands.be, de website is praktisch ingedeeld en je vindt snel wat je zoekt!

4. ukjePimp je tweedehands gekochte spullen. Zien ze er echt perfect uit, in nieuwstaat? Dan hoeft dat misschien niet. Maar als ze gepimpt kunnen worden, waarom dan niet? Ik verfde dus een aantal spullen. Daarnaast kocht ik enkele supermooie overtrekken bij Ukje.nl. Sifra Douma weet nog niet dat haar webshop hier vermeld wordt, maar ik ben supertevreden van haar service en de kwaliteit van haar hoezen! Ik kocht een hoes voor de maxicosi, voor de Stokke kinderstoel en voor de newborn set van Stokke én voor de Babybjorn relax. Voor de maxicosi koos ik een donkerblauwe hoes omdat mijn Stokke buggy ook donkerblauw is. De rest paste dankzij de hoezen nu mooi bij elkaar en mooi in ons interieur.

16 gedachtes over “235. Tweedehands babystuff

  1. Ik mis alleen een draagdoek in het rijtje ;-), het enige dat je écht nodig hebt!
    Wij hebben het Leander bedje tot co-sleeper gemaakt, en ik ben er nog elke dag verliefd op.
    (verder hebben wij geen kinderwagen, geen tummytub, geen badverkleiner, geen newbornset, geen kleerkast en geen wieg!)

    • oh dat staat er nog niet bij inderdaad!! ik vul het aan 🙂 ik kocht een draagzak nieuw (Emei Baby), maar een draagdoek kocht ik inderdaad ook tweedehands! Er zijn denk ik nog spullen, maar omdat ik ze goed op tijd ben beginnen verzamelen, vergeet ik dat soms…

  2. Fijn dat ook tweedehands babygerief eens uitgebreid aan bod komt! Het is inderdaad perfect doenbaar om mooi tweedehands materiaal te kopen! Wij kochten dit tweedehands: kinderwagen, parkwieg, maxi cosi, wipstoeltje, verzorgingstafel, eetstoel, draagdoek en kleertjes! En nu koop ik nog bijna alle kleertjes van mijn dochter (8,5m) tweedehands. Er zijn veel mooie dingen te vinden! 🙂

  3. En kleertjes! Mijn kasten puilen uit van de superschattige tweedehandskleertjes waar die ukkies uitgegroeid zijn vóór je het weet. Hoera voor rommelmarkten, tweedehandsklerenwinkels en vriendinnen die sneller aan kinders begonnen.

  4. Leuke blogpost! Hier ga je hopelijk veel mensen mee inspireren.
    Hier werd ook één en ander tweedehands gekocht, maar sommige dingen kochten we uit hygiënische redenen wel nieuw.
    Veel gescoord hier: kleertjes! Zo’n kleintjes dragen ze maar zo kort, en vaak zijn ze nog zo goed als nieuw, en voor een fractie van de prijs. Ik heb echt al mooie koopjes gedaan!

  5. Wat leuk om te lezen zeg! Heel lief dat je zo veel moois schrijft over Ukje! Ukje is ontstaan doordat ik de wipper van mijn dochter wilde pimpen. Er waren meer moeders die zo een hoes wilden hebben, en nu maken we hoezen voor allerlei meubeltjes. Tweedehands is hartstikke slim! Veel geluk gewenst met je kleintje!

  6. Leuke blog, ik kan me er volledig in vinden! Wij hebben ook goed nagedacht voordat we zomaar alles kochten dat je zogezegd ‘nodig’ hebt voor je baby. Ik wou geen klassieke lijst, vond ik teveel verspilling aan nutteloze spullen dus lag onze lijst bij doekjes & broekjes in Leuven. Vooral voor de herbruikbare luiers, die ik nieuw wou om ze nog voor 2e of misschien zelfs voor een 3e te kunnen gebruiken. Een oude houten eetstoel kreeg ik van een vriendin, buggy/wieg, maxi-cosi, wipper, fietskar en een hele resem andere spullen kocht/ kreeg/ leende ik van vrienden/kennissen. Bijna al het speelgoed is hier 2e hands, net als de kleertjes (en dat zie je niet). Zalig gevoel om zo een koopjes te kunnen doen :-)!
    Dan is er inderdaad wel eens iets dat ik echt graag wil en dat we dan nieuw kopen, zoals mijn draagdoek & draagzak (konden mee op de lijst), draagjas, ultra compacte reisbuggy, … Dan koop je dat zonder je slecht te voelen over een gigantisch bedrag dat je al uitgaf aan baby spullen..:-)
    Ik ga nog wat verder snuisteren op 2e hands en de vele facebook groepjes die kleertjes verkopen of veilen!
    Groetjes,
    Taja

Geef een reactie

