234. My fair baby – de babykamer

my_fair_baby_logoHet is een hele tijd geleden dat jullie hier nieuwe content lazen van mij, maar daar is een heel goede reden voor. Die reden heet Kobe, is afgelopen vrijdag 8 weken geworden en weegt intussen al zo’n 6 kilo! Een nieuw tijdperk in ons leven, een tijdperk ook waarin men je véél probeert wijs te maken: ‘must haves voor de baby’ want anders ben je geen goede moeder! Inspelen op het ontluikend moedergevoel: er bestaat geen betere verkoopstechniek! Daarom is het supergoed dat er info kwam voor toekomstige ouders die wel wat hulp kunnen gebruiken om duurzame keuzes te maken bij alles wat je nodig hebt voor de baby. My Fair Baby geeft toekomstige en kersverse ouders tips voor duurzame keuzes rond geboortekaartjes, doopsuiker, verzorging, voeding, kleding, kamerinrichting, mobiliteit en speelgoed voor hun kleine spruit. Netwerk Bewust Verbruiken, De Gezinsbond, Fairtrade Belgium en Vredeseilanden sloegen hiervoor de handen in elkaar met steun van Departement Internationaal Vlaanderen. Ik ben alvast helemaal fan!

mfb-planner-fotoDe My Fair Baby-planner is een papieren poster, die toekomstige en kersverse ouders helpt om eerlijke en duurzame keuzes te maken voor je toekomstige baby. Hij geeft duurzame tips over duurzame geboortekaartjes, doopsuiker, verzorging, voeding, kleding, kamerinrichting, mobiliteit en speelgoed voor de kleine spruit. Je kan hem hier downloaden.

Op de website van Netwerk Bewust Verbruiken vind je een hele hoop artikels en getuigenissen in het kader van My Fair Baby: veel toegankelijke lectuur waar je uitpikt wat voor jou nuttig is. Neem er zeker eens een kijkje, ik vind het een echte aanrader!

Ik haalde er heel wat inspiratie… Waar kan je bijvoorbeeld op letten bij de babykamer: het soort meubeltjes (een volhouten tweedehands meubel is gezonder dan een nieuw spaanplaten meubel), het soort matrasjes (een matrasje van natuurlijke materialen, zoals natuurlatex, kokos of wol is gezonder dan synthetische koudschuimmatrassen), het soort verf (natuurverven zijn beter dan latex-, acryl-, en vinylverven), …

Ik las de info en paste die voor de babykamer toe waar mogelijk. Wij kregen van mijn schoonouders een zelfgemaakt, kwalitatief, volhouten grenen bedje en kleerkastje. We hebben dit met ecologische lak in het wit gestoken: dat steekt nu héél mooi af tegen de lemen muren. (De volvox lak kochten we bij Biohome). Het park kocht ik over van een collega en ook dat verfde ik wit. Verder kochten we een tweedehands verzorgingscommode: loodzwaar, maar supergoede kwaliteit. De decoratie maakte ik voor een deel zelf: ik maakte in vilt een compositie met wolkjes en gekleurde regendruppeltjes. Verder nam ik 4 wijnkistjes onder handen: ze kregen een blauw kleurtje en een behangpapiertje achteraan. Die gaan we ophangen om wat kleine decoratie in te zetten. De gordijnen zijn ook tweedehands: ze komen uit het vorige huis van mijn ouders. Omdat ze van goede kwaliteit zijn, konden ze makkelijk hergebruikt worden, mits wat aanpassingen om ze te laten passen. Je herkent misschien ook het voetbankje/krukje dat ik een tijdje geleden maakte en voorstelde op mijn blog.

Op deze manier hoeft een duurzame babykamer dus niet duurder te zijn, maar verleg je de kosten gewoon. Zo’n speciaal matrasje of natuurverf kost misschien iets meer, maar je kan elders in de aankopen wat geld uitsparen en zo een gezond kamertje maken voor je baby!

deco

7 gedachtes over “234. My fair baby – de babykamer

  1. Mooi! Wij probeerden ook ‘fair’ te zijn waar mogelijk, maar dat is helaas (nog) niet op alle vlakken gelukt. Ik plan binnenkort een blogpostje in met wat geslaagd is, en wat niet.
    Nog veel plezier met Kobe! Kleintjes worden héél snel groot hé?

    • Super, ik kijk ernaar uit! En inderdaad, je moet soms noodgedwongen compromissen sluiten hé! Maar elke poging is weeral een stap richting ideale wereld 😉
      amai da’s echt zot hoe snel ze groot worden, het is een cliché maar heel erg waar! Da’s bij jou ook het geval als ik Juliette zo zie groeien op de foto’s 🙂

  2. Pingback: 235. Tweedehands babystuff | My Green Way of Life

  3. Proficiat met je kindje! Mocht je op zoek zijn naar tweedehands kleertjes of extra uitzet, dan kan ik Twinkelfee aanraden (ik zag dat jullie niet zo ver van Haacht wonen). Een superfijne winkel, vind ik toch. Dit is gewoon een tip, ik verdien niets aan deze gratis reclame 🙂

    • Bedankt voor de tip! Ik volg hen al op Facebook en was inderdaad van plan om er eens langs te gaan want dat is niet ver, maar dat is nog niet gelukt! Dankzij jouw herinnering hieraan gaat dat hopelijk nog lukken voor mijn moederschapsrust afloopt.

Geef een reactie

