225. Koken zonder restjes!

nowastecookingNo waste cooking. Van Aardppelschil Tot Wortelloof. Dat is de mooie titel van het nieuwe kookboek van de KVLV. Verwacht vooral geen dikke kloeffer à la “Ons Kookboek”, maar wel een handig boekje met zo’n 42 recepten om je op weg te helpen in het koken met restjes.

Wat vind ik fijn aan het boek?

Ik jaag me er vaak in op dat in recepten er vaak wordt aangeraden om veel minder te gebruiken van een groente dan eigenlijk kan. Waarom zou je een courgette schillen als de schil ook lekker is? Waarom zou je de steeltjes van champignons weggooien als die perfect eetbaar zijn?

Maar je kan nog een stapje verder gaan en ook eens proberen om delen van groenten en fruit te verwerken die je vast al jaar en dag weggooit! Denk dan bijvoorbeeld aan de bladeren van een bloemkool, aan de steel van een broccoli en het loof van radijsjes: als je dit boek hebt doorgenomen, gooi je het niet meer weg, maar maak je er iets lekkers mee!

Heel veel gerechten zijn voorzien van een mooi vormgegeven foto en dat heb ik graag 🙂 Gerechten met een prentje oefenen steevast meer aantrekkingskracht op me uit!

In totaal worden er 12 soorten groenten en fruit voorzien van alternatieve verwerkingsreceptjes: appel, aardappel, biet, bloemkool, broccoli, koolrabi, erwten, prei, snijbiet, radijs, venkel en wortel. Hiervan zal je dus niets meer moeten weggooien en da’s toch fijn! Je verkleint hiermee niet alleen je afvalberg (ook al zou die anders naar het GFT of de kippen gaan, als je ze zelf opeet is er toch net iets meer valorisatie), maar het is ook goed voor de portemonnee! Want je hebt meteen een extra gerechtje (of meer van je gerecht) dankzij de restjesverwerking! Na brood worden groenten en fruit immers het meest verspild. Ook de minder voor de hand liggende oplossingen voor restverwerking komen aan bod.

Er is een handige index die de gerechten zowel alfabetisch als volgens groente of fruit rangschikt.

Wat vind ik minder fijn aan het boek?

Veel recepten bevatten vlees of vis als ingrediënt, als vegetariër is dat niet ideaal. Mits wat creativiteit kan je er natuurlijk je eigen veggie variant van maken! Er staat wel telkens een veggie-teken bij het recept dat vegetarisch is. Voor de rest kan ik niet direct een puntje van kritiek vinden 🙂

Zou ik het boek zelf gekocht hebben?

Als grote Pinterest-addict kende ik al wel wat receptjes om aan restverwerking te doen. Maar velen onder ons zullen dat niet zijn en dan is het boek zeker handig! Verder was ik verrast dat als ik de proef op de som nam en op Pinterest gericht ging zoeken, ik niet snel zoveel lekkere no waste-gerechtjes bij elkaar vond. Ik denk dat ik het boek niet meteen zou gekocht hebben, maar dat het wel op mijn verlanglijstje zou komen. En ook als origineel cadeautje voor een milieubewust iemand kan het zeker tellen!

Staan alvast op mijn lijstje van wat ik zal uitproberen: de wortelloofpesto en de bloemkoolbladeren zoetzuur. Beide zien er niet te versmaden uit!

Een voorsmaakje!

nowastecooking

Kijk ook eens naar de reportage over het boek dat aan bod kwam in het jounaal!

Tot slot nog dit

Het boek kost €15 maar als KVLV-lid krijg je €5 euro korting. De KVLV-kaart bedraagt €28 per jaar. Sluit je voor de eerste keer aan? Dan betaal je slechts €10! Misschien een reden om eens een lidmaatschap te proberen en zo meteen al €5 korting te scoren!

Dit boek heb ik gekregen als recensie-exemplaar. Ik kocht het boek dus niet zelf, maar alles wat hierboven geschreven staat is mijn eigen mening.

Geef een reactie

