223. Mijn Weekmenu Dagen Zonder Vlees

40 dagen zonder vlees: voor de ene het makkelijkste en meest evidente, voor de andere een uitdaging tot en met! Nochtans is het enige wat je daarvoor nodig hebt, wat lekkere recepten die ervoor zorgen dat je ook na die 40 dagen makkelijker eens teruggrijpt naar een veggie menu. Omwille van alle redenen die je daarvoor kan hebben (zoals het milieu, dierenleed enz.) maar ook omdat je nu helemaal overtuigd bent dat het nog lekker is ook 🙂

weekmenu en seizoenen

Ik maak steevast een weekmenu aan het begin van de week, zodat ik de nodige inkopen kan doen (maar ook niet teveel). Als je niet gewoon wat vlees, wat groenten en aardappelen samen op een bord legt, kan het zeker nuttig zijn om zo’n weekmenu te maken. Wanneer ik een weekmenu begin te maken, neem ik er meestal eerst de seizoenskalender van Velt bij. (check meteen ook even hun supermooie nieuwe website!) Omdat we zelf nog geen echte moestuin hebben momenteel en in veel winkels alles het hele jaar door te vinden is, is zo’n seizoenskalender heel handig als leidraad om je gerechtjes voor die week bij elkaar te sprokkelen.

receptjes

Soms hoor ik mensen klagen dat ze geen inspiratie hebben om te koken. Iets waar ik moeilijk kan inkomen, ik heb meestal inspiratie teveel 🙂 Ik snuister veel op pinteresten pin op het mijn board, ik heb een aantal kookboeken, maar ik leen er ook uit de bib, en verder op websites vind ik ook veel inspiratie. Bij EVA vzw en de website van Dagen zonder vlees vind je er veel, maar bij De Standaard vind je ook goede recepten. Ook uit tijdschriften scheur ik de recepten die mij er lekker en gezond uit zien. En soms als ik iets wil maken, google ik het gewoon.

receptenfichenbak

Om het geheel overzichtelijk te houden, heb ik een fichenbak gemaakt van een wijnkistje (met hulp van de schoonvader om het mooi te zagen*). Als ik een recept maak, volgt na de maaltijd altijd de vraag: “en, mag het een ficheke worden?”. Als het lekker genoeg was (eventueel mits een kleine aanpassing), dan maak ik er een fickeke van en zo wordt de fichenbak altijd verder aangevuld. De kanshebbers laat ik bij elkaar komen en als ik eens zin heb, zet ik me er eens een uurtje aan om een hele reeks nieuwe fickekes te maken 🙂 (Onder ‘veggie’ zet ik trouwens de recepten die niet onder pasta, rijst, bladerdeeg, … te plaatsen zijn.) Overige categorieën zijn nog: ontbijt, soepen en lunch maar die hebben nog niet zoveel fichekes.

Daarom dus deze blogpost met 7 gerechtjes zonder vlees! (ook zonder pasta, ik zal in een aparte blogpost eens 7 lekkere veggiepasta’s aan bod laten komen 🙂 ).

DZVweekmenu

maandag: linzen met spinazie en mozzarella: een recept dat ik op De Standaard vond en waar ik echt zot van ben. Als je er een snel gerechtje van wil maken, dan gebruik je gewoon een blik bio linzen in plaats van linzen die je nog een half uur moet koken.

dinsdag: in de oven gebakken pompoen en sjalotten met merguez-kikkererwten: dit receptje vond ik bij EVA vzw. Het fijne is dat je eigenlijk de pompoen en sjalotten de avond ervoor al in de oven kan zetten. Zo begin je de dag erna met een gerecht dat al bijna klaar is. Ook weer snel klaar op die manier én superlekker!

woensdag: champignonrisotto: ik nam hier even het recept van Dagelijkse kost, maar met zilveruitjes heb ik het zelf nog niet geprobeerd. Ik maak toch wel ongeveer om de 2 weken een risotto: om duimen en vingers van af te likken en niet moeilijk! Het enige wat je moet leren bij een risotto is geduld hebben en niet te snel willen gaan. Gewoon geleidelijk de groentebouillon toevoegen en roeren. Het heeft iets rustgevend en de geuren die vrijkomen van de champignons zijn niet te versmaden!

donderdag: preitaart met ricotta: een recept uit het Meat Free Monday kookboek. Het is een soort quiche, echt overheerlijk! Je hebt er maar één ei voor nodig (want 4 eieren in zo’n quiche vind ik altijd zoveel 😦 ), je gebruikt ricotta in plaats van (soja)room en de rozijntjes maken het helemaal af. Als je dit wil, kan je hier nog altijd een ‘veggievleesje’ (zoals wij dat hier noemen) bij doen, hetzij in de quiche zelf, hetzij ernaast.

vrijdag: lekkere burger van zoete aardappel met avocado. Deze burger kan wat gesmos opleveren bij het eten, maar smaakt superlekker 🙂

zaterdag: bloemkool en tahinisaus: een overheerlijk recept van De Groene Keuken met een mjammie gebakken seitansaté uit de versafdeling van BioPlanet. Op de blog van Sara staat dit recept in de lente/zomer editie en we zijn al maart, volgens de seizoenskalender kan bloemkool dus weer! Je kan via haar blog de magazines trouwens kopen voor €4 per stuk, de feesteditie kan je momenteel gratis downloaden.

zondag: gebakken schorseneren met gemarineerde tempeh. Wat de schorseneren betreft: de klassieke bereiding met witte saus is niet zo aan mij besteed… Maar ik ontdekte de gebakken bereidingswijze en was helemaal verkocht… Gewoon schillen, afspoelen, schuin snijden in stukjes van een 4-tal cm en bakken in wat sojaboter: héérlijk 🙂 De gemarineerde tempeh maak je heel makkelijk de dag ervoor. Op de blog van vegatopia vind je een marinade van tomatenketchup, ahornsiroop, sesamolie, sojasaus en sambal die ik supergoed vind, maar je vindt er ook andere varianten (en uiteraard elders op het net ook!).

Op mijn receptenpagina vind je trouwens ook nog wat inspiratie 🙂

* Tutorial voor de fichenbak: meet de hoogte tot waar een fiche ongeveer komt aan de binnenzijde van het wijnkistje. Laat die hoogte er aan de bovenzijde afzagen (of doe het zelf 🙂 maar als dit machinaal gebeurt is het het mooist). Gebruik het afgezaagde deel om een plankje te maken dat je aan de binnenzijde van het wijnkistje plaatst en vastnagelt.

6 gedachtes over “223. Mijn Weekmenu Dagen Zonder Vlees

  1. Fijn dat de bloemkool zo in de smaak viel! Ik moet m zelf nog eens maken, dat is alweer een tijdje geleden 🙂
    Zo tof trouwens je receptenfichenbak, ik schrijf alles in een boekje en zet er dan bij waar ik de recepten gevonden heb (in welk kookboek met de pagina, of op welke site enz). Maar ik geef toe dat ik het soms vergeet.
    De groentekalender van VELT wordt hier ook wekelijks geconsulteerd, alhoewel ik moet toegeven dat ik er soms van afwijk. Vooral in de winter… maar dan zorg ik wel altijd dat de groenten van niet te ver komen, fijn dat dat er altijd bij staat bij hartenboer (voedselteams) 🙂

  2. Ik heb een kookagenda en kookkalender en die vul ik altijd een week op voorrand in 😀 vind ik heel gemakkelijk, dan is het enkel nog naar de winkel te gaan en te koken 🙂
    ipv eerst een hele dag te lopen denken wat ga ik nu eens maken….En nu zeker met dagen zonder vlees is het leuk om je tijd eerst te besteden aan wat opzoekingswerk naar lekkere vegetarische recepten! 😀

  3. Pingback: 237. Dagen Zonder Vlees mét dubbel weekmenu | My Green Way of Life

Geef een reactie

