216. Een kerst(boom) vol liefde

Spulletjes die je zelf gemaakt hebt, daar draag je goed zorg voor, die behandel je zachter en die probeer je langer mooi te houden. Dat geldt ook voor de kerstdecoratie in mijn kerstboom.

De afgelopen jaren breidde ik telkens een aantal kerstballen volgens het boek “Kerstballen breien”. Ik maakte ook een paar kerstballen in de vorm van een bol wol met breipriempjes op. Ik kocht een paar duurdere maar erg mooie gebreide sokjes en mutsjes die helemaal in het thema passen. Voor alle DIY kerstdecoratie die in mijn boom hangt, zie DIY Kerstdecoratie part 1 en DIY Kerstdecoratie part 2.

Dit jaar haakte ik een slinger voor in de boom. Ik kocht zo’n grote bol wol met een redelijk dikke draad en maakte een slinger met “vingerbreien”. Niet moeilijk, het gaat supersnel vooruit en het resultaat is echt mooi! Ik maakte mijn slinger op basis van dit duidelijk filmpje:

Nu had ik een volledig gehaakte of gebreide boom, maar wat nog ontbrak, was een piek. Een gewone piek in een boom met wollen decoratie, dat vond ik niet zo mooi. Dus ik ging op zoek naar patronen en werkbeschrijvingen om een piek uit wol te maken. Ik ben niet zo’n fervente haker, dus met werkbeschrijvingen om een heel decoratiefiguurtje te haken was ik niet veel… En toen kwam ik op het idee: ik had mijn vorige kerstdecoratie die we jaren geleden kochten toen we pas gingen samenwonen en nog wat andere spulletjes net weggegeven op Freecycle. Misschien kon ik daar eens vragen of er niemand zo’n mooi engeltje wou haken voor mij als piek voor onze boom. En kijk: binnen de kortste keren was er iemand wiens moeder er vorig jaar veel gehaakt had en ze wou het zelfs opsturen!

In geld is de decoratie in mijn boom misschien niet zoveel waard, maar alle uren dat eraan gewerkt is met liefde is eens zoveel waard! Elke keer als ik onze kerstboom zie, zie ik een gezellige boom waar uren aan gewerkt is en gezien mag worden 🙂

Verder maakte ik dit jaar nog een paar dingen. Eerst en vooral een winterbokaal met winterscène. Heel makkelijk te maken door wat kerstfiguurtjes te lijmen in een glazen voorraadbokaal, er wat namaaksneeuw in te leggen en de bokaal met spuitsneeuw te bedekken, behalve een raampje vooraan 🙂

Verder maakte ik ook spulletjes om af te geven: ik plakte op de deksels van een reeks bokaaltjes een rendiertje. Ik spoot dan de deksels en rendiertjes in goud. De bokaaltjes werden gevuld, met malthesersnoepjes of appelkaneelbolletjes. Tot slot maakte ik op basis van het patroon van Zo Geknipt enkele broodmandjes die ik vulde met allerlei bio en fairtrade lekkers zoals choco, honing, confituur, oxfamsapjes, een peperkoekje. Helemaal in het thema van de Kringwinkel dit jaar

3 gedachtes over “216. Een kerst(boom) vol liefde

    • Ja ik denk dat de truc is om meerdere dunne lagen te leggen en voldoende afstand te houden met de spuitbus. Anders is het inderdaad te nat en heb je druipplekjes. Aan de verf ligt het alvast niet, ik heb gewone, goedkope, gouden spuitverf gekocht. Veel succes !

Geef een reactie

