211. Upcycling-projectje van kabelrol

Via een Freecycle groep mocht ik onlangs een kabelrol gaan ophalen bij iemand. Niet zo’n heel groot ding, maar een kleintje, een krukje groot ongeveer. Ik zag het wel zitten om daarmee aan de slag te gaan! Nu het gemaakt is, zal het nog even op zolder verblijven om dan later in ons nieuwe huis een plaatsje te krijgen. De kleuren zitten dus al goed met het kleurschema dat ik al wat voor ogen heb 🙂

kabelrol

Het was supermakkelijk te maken en we zijn echt blij met het resultaat. Omdat de boven- en onderkant van de kabelrol niet zo heel stevig leek, hebben we eerst twee houten platen op maat gezaagd met een decoupeerzaag (lang leve powertools!) en met vijzen bevestigd op de bestaande boven- en onderkant. Dit zie je al op de ‘voor’-foto.

Vervolgens hebben we de de kabelrol gelakt met de ecologische lakverf van Volvox, kleur ‘Papyrus’. Deze is onder andere te koop bij Bio Home in Leuven, Westerlo of Rotselaar. (de muurverf daarvan is trouwens ook supergoed en werd vroeger bij Brico onder de naam “Eco Tinto” verkocht). Aan de zijkant bevestigden we een restje plantenborder met straffe lijm. Voor de bovenzijde vertrok ik van zo’n namaakschapenvelleke.

Dat was best makkelijk om te doen: ik zette de kabelrol erop en positioneerde die een beetje goed (pas op, die van mij is niet zo groot, voor een grotere kabelrol ga je een ander soort zacht stofje moeten zoeken. Ik tekende dan ongeveer 8 cm buiten de kabelrol en de kabelrol zelf af op de achterkant. Vervolgens nam ik een rond 8 cm dik reepje dikke stof en stikte dat op de buitenrand en op 8 cm kleiner af (met openingetje). Nu kon ik daar een koord doortrekken, het namaakschapenvelleke op de kabelrol leggen en de koord aanspannen zodat de stof mooi paste rond de kabelrol.

In principe kan je die bovenstof ook op de kabelrol leggen en aan de onderzijde met een nietjespistool vastschieten, maar dan kan je het niet meer wassen bij een ongelukje.

Op pinterest vind je oneindig veel ideeën om met kabelrollen aan de slag te gaan, als je bijvoorbeeld zoekt op “upcycle cable spool“. Een kabelrol vinden is vaak het moeilijkste… zeker die grote ga je niet snel vinden… telefoontjes met Eandis en Infrabel leerden me dat er statiegeld staat op die kabelrollen, net zoals op europalletten trouwens. Zodoende zijn ze niet makkelijk te vinden, maar als je er een vindt, is het plezier er des te meer 🙂

5 gedachtes over “211. Upcycling-projectje van kabelrol

  1. Pingback: 234. My fair baby – de babykamer | My Green Way of Life

Geef een reactie

