210. Een fietsblogpost (en fietsen in de regen)

Dat we geen auto hebben, dat weten jullie ondertussen vast al 🙂 sinds het moment dat we zijn afgestudeerd zijn onze mobiliteitseisen ook wat veranderd, we zijn ook van Leuven naar Mechelen verhuisd vorig jaar. In deze blogpost dus een overzicht van ons fietsenarsenaal en wat we ermee doen! Je kan misschien zeggen dat dat erg veel is en veel kost, maar als je ziet wat we uitsparen op jaarbasis, valt dat best mee! Verder vinden we ook dat we door deze besparing niet te gierig moeten zijn met onze fietsen en hun accessoires: zo hou je je het langst vol en blijft het ook comfortabel! Daarnaast hebben we deze aankopen ook geleidelijk gedaan, naargelang de mobiliteitseisen die erbij kwamen, waardoor de kost ook gespreid was. Achteraan in de blogpost nog enkele tips om fietsen in de regen minder onaangenaam te maken! (Het is een lange blogpost geworden, maar af en toe moet dat maar kunnen!)

De fietsen

ImageGenVooreerst hebben we beide onze gewone fietsen, beide voorzien van een bagagedrager en grote fietstassen. Ik heb er ook met van die tie-wraps zo’n blauw plastic fruitbakje op vastgezet. Dat zijn goede fietsen die doen waarvoor ze gemaakt zijn: vervoer van A naar B of eens een (halve)dagtocht af en toe. We zijn nu wel aan het uitkijken naar nieuwe fietsen, meer echte transportfietsen. Die hebben ook een bagagedrager vooraan aan het stuur, hebben dikkere banden zodat ze ook op kasseien erg vlot blijven rijden, hebben een dubbele staander zodat de fiets steviger staat, hebben een stuurslot zodat, als er kindjes of bagage vooraan aan het stuur hangt, je dit slot kan opzetten zodat je stuur niet wegslaat. We willen ook 7 versnellingen en geen 3, zoals ze ook worden aangeboden. In Nederland zal 3 waarschijnlijk wel meer volstaan, maar af en toe, zeker met bagage, vind ik 7 versnellingen geen overbodige luxe. We zijn ons al op een aantal plaatsen gaan informeren en de keuze is meer dan waarschijnlijk gevallen op een Cortina U5 transportfiets (een Nederlands merk dat erg vergelijkbaar is met Sparta en dat je meer en meer ook bij ons ziet rondrijden). Hiernaast zie je een afbeelding ervan in het vrouwenmodel.

Verder hebben we dan allebei onze plooifietsen. Deze worden gebruikt als we bijvoorbeeld de bus van Mechelen naar Geel nemen, om dan verder te fietsen tot waar we moeten zijn. Of als we voor het werk ergens moeten zijn wat nét te ver is om na het openbaar vervoer te voet te doen. We gebruiken ze ook soms om een Cambio wagen te gaan ophalen die iets verder staat. We hebben onze Citroën C3 volop in aanbod rondom ons, maar als we eens de grotere Opel Combo willen lenen en de dichtstbijzijnde is niet beschikbaar, dan halen we die soms snel even op met de plooifiets. In deze blogpost lees je de verschillen tussen 3 populaire plooifietsmodellen en in deze blogpost lees je waar we zoal rekening mee gehouden hebben bij de aankoop van onze plooifietsen.

1_resized_page_288_228_0_0_1Verder gebruiken we als aanvulling op de plooifietsen nu ook de Blue-bike, een abonnementsformule waarbij je in veel Belgische stations een fiets kan huren aan €1 of €3 per 24u. Dat is vooral ook handig als we echt van aan een treinstation niet ver meer moeten maar als het teveel gedoe is om de plooifietsen mee te nemen. Maar in Geel bijvoorbeeld (waar mijn schoonfamilie woont), zijn de blue-bikes niet beschikbaar in het weekend want dan is het fietspunt toe. En laat dat nu net het moment zijn waarop we ze zouden kunnen gebruiken… In een vorige blogpost lees je meer over ons gebruik van de Blue-bikes.

Een laatste aanvulling van ons fietsenarsenaal, daar droomden we al even van: een bakfiets. We hebben nog geen kinderen, dus daar was het niet voor. Maar soms moesten we nu een Cambio huren voor heel weinig kilometer te doen, maar voor iets dat echt moeilijk was met de fiets. Neem nu bijvoorbeeld onze nieuwe tv die we onlangs moesten kopen toen onze vorige tweedehands tv het begeven had: in een bakfiets leg je die mooi neer en klaar. Maar op een gewone fiets is dat niet zo praktisch… Maar bijvoorbeeld ook bloemen of planten: een beetje dat krijg ik nog in mijn bakje achteraan gezet, maar als het er meer zijn dan is er een probleem: want als ik ze gewoon in de fietszakken prop, is alles gekneusd en geknakt… Als we bij mijn ouders wat gingen helpen met de verhuis, dan was het makkelijk als we ons eigen gereedschap wat meenamen: maar dat zijn grote bakken met powertools en ander gereedschap… in de bakfiets zet je dat gewoon in, maar op een gewone fiets was dat heel wat bevestigings-, overlaad- en propwerk. Om onze kat te vervoeren ging dat wel op de bagagedrager, maar in een bakfiets zou dat ook praktischer zijn.

babboe-019-081010_2We zijn erg fan van de Babboe-bakfietsen: “van ouders voor ouders”. In de zoektocht naar een betaalbare, goede bakfiets konden een aantal ouders maar niet slagen. De kwaliteit van het aanbod in de markt was goed, maar veel te duur. Met dat beeld in hun achterhoofd, stapten zij naar een ingenieursbureau om een eigen topkwaliteit maar betaalbare bakfiets te ontwikkelen. Na twee jaar was de eerste Babboe 3-wiel bakfiets in 2007 klaar om te worden voorgesteld aan publiek. Ondertussen bestaat er ook een 2-wiel bakfiets, maar onze voorkeur gaat uit naar de 3-wiel bakfiets wegens de stabiliteit. Ik was dan ook superblij toen ik voor een prikje (€250) zo’n Babboe 3-wiel bakfiets (de Babboe Big) op de kop kon tikken in Centrum Antwerpen: op een boogscheut van bij ons! De bakfiets was niet in ideale omstandigheden gestald, waardoor de zitbankjes stuk waren, maar die hebben we er al uitgehaald wegens toch niet nodig. Het fijne is dat je echt àlles apart kan bijbestellen, van allerhande accessoires (stootranden, regentent, bakfietspyama (regenhoes), alles voor het vervoer van kindjes, …) tot een hele reeks onderdelen (zijpaneeltjes, zitbankjes, wielen, spatborden, …). Met de aankoop van een paar onderdelen (bv. die bankjes of een regenhoes) zijn we dus binnenkort helemaal gesteld 🙂 Nog één probleem: we huren momenteel een rijhuis en de bakfiets kan hier niet binnen. Voorlopig gaan we die in een garage in de buurt stockeren, maar eens we verhuisd zijn, zullen we die korterbij tot onze beschikking hebben!

Fietstassen

fietstas_schuin_webIk spaarde een aantal jaren terug voor de fietstassen van “Met belgerinkel naar de winkel”. Dat waren mooie rode tassen, speciaal ontworpen door de Belgische modeontwerper Walter Van Beirendonck, uitgebracht door het merk Basil. Ze zijn al ongelooflijk vaak gebruikt, ik heb er al massa’s en massa’s mee vervoerd en ze doen nog steeds perfect dienst! Hun kleur is zelfs nog heel mooi 🙂 In Leuven stonden onze fietsen altijd overdekt, nu in Mechelen staan ze op ons koertje, maar wel onder een fietshoes. Goed zorgen voor je gerief en het gaat eens zo lang mee zou de bomma zeggen! En gelijk heeft ze 🙂 Andere originele fietstassen, al dan niet zelfgemaakt, vind je hier.

De accessoires – want wat als het regent?!

rain

Je kan dan wel zeggen dat lachen als het regent fijn is, er zullen misschien ook effectief mensen dat vinden, maar tot dat groepje behoor ik toch niet… En toen ik laatst eens goed keek naar de gezichten van fietsende mensen in de regen, ben ik vast niet de enige…

Maar goed, om dan te zeggen dat je helemaal niet fietst als het regent, da’s dan ook weer zonde. Dus doe je toch gewoon een paar investeringen die je het leven zoveel aangenamer en makkelijker maken? Trouwens, die investeringen verdienen zich vlotjes terug als je dan vervolgens bij regen geen beroep moet doen op (deel)auto, openbaar vervoer, … Dus hieronder een paar tips 🙂

Waar je (vind ik) mee moet beginnen, is een goed regenpak. Het mijne komt gewoon van de Hema en kostte een €16. Voordeel is dat als ik naar het station moet fietsen, ik dat regenpak dan gewoon achterlaat in de fietszakken. Ik doe dat al verschillende jaren zo en het is tot op heden nog niet gepikt (hout vasthouden!).

langeregenjasspringendWat nog op mijn verlanglijstje staat is zo’n kleurrijke damesregenjas die je kan uitritsen naar een ideale regenjas voor op de fiets. En dan zie je weer dat Nederlanders daar allemaal zoveel inventiever in zijn, ze hebben ook meer fietsende landgenoten… Neem zeker eens een kijkje op hipinderegen.nl. Voor alle bestellingen in Nederland en België boven de € 100,- hoef je geen verzendkosten te betalen. Wanneer je bestelling onder de € 100,- is betaal je voor Nederland € 3,95 aan en voor België € 5,95. Je vindt ze vast elders ook, maar daar heb je toch echt veel keuze. En zo’n kleurrijke regenjas zorgt er ineens voor dat je het zonnetje bent in dat grauwe regenweer!

drycycleOp die website verkopen ze ook (storm)paraplu’s, maar niet de Drycycle. Ook iets dat alweer in Nederland verkrijgbaar is en gewoonweg to die for: het is een paraplustandaard voor op de fiets. Een systeem waarbij je een stormparaplu hebt, iets om die paraplu op je stuur te bevestigen als je fietst en als het regent, en iets om de paraplu aan je fiets te bevestigen als je fietst maar als het niet regent. Op de website van Drycycle vind je alle info.
Het fijne is dat je, als je dan te voet verder gaat, ook een superkwalitatieve paraplu hebt die niet kapot gaat, ook niet in erge storm! Het kost een kleine €70, maar dit is iets waar je nog veel plezier van gaat hebben en dat meen ik! De verzendingskosten zijn gratis. Op hun website zie je ook hoe je het moet monteren. Nu ja, monteren: op minder dan 5 minuutjes is alles gefixt!
Wat verder niet op te lossen is zonder paraplu: rijden in de regen met een bril. Nu blijft die mooi droog, maar zonder paraplu zie je gewoon echt niet veel meer als je een bril op hebt en het regent… En fietsen met een paraplu in je hand is écht geen veilige oplossing…
Ik geef toe, het klinkt als een gadget, een hebbeding, of zelfs iets voor snobs. Maar ik vind dat niet 🙂 mij helpt het om vaker de fiets te nemen, ook als het regent. Als ik bijvoorbeeld een afspraak heb bij de bank moet en het regent, dan kan ik daar niet als een verzopen soepkieke aankomen hé… Voordat ik de Drycycle had, impliceerde dit dat ik eerst te voet naar het station ging en dan een stadsbus nam tot aan de bank. Tijdrovend en nu niet meer nodig!

Hebben jullie nog een andere soort fiets in jullie arsenaal? Of een ander onmisbaar fietsaccessoire? Ik ben heel benieuwd!

16 gedachtes over “210. Een fietsblogpost (en fietsen in de regen)

    • Ik heb nog nooit een gemotoriseerd rijtuig gehad en verplaats me al heel erg lang alleen met de fiets of het openbaar vervoer. Ik heb het geluk in een grote stad te wonen, 15 minuten fietsen van mijn werk en zowat al mijn vrienden en dichte familie wonen binnen een half uurtje fietsen . soms moet ik eens met de trein naar wat verder of neem ik eens de tram maar die rijdt in mijn straat dus ook dat is geen probleem. Ik heb niet de mogelijkheid om mijn fiets binnen te zetten, hij staat dag en nacht op straat. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een fiets van mij gepikt werd, ik leg hem dan ook altijd met minstens 2 sloten vast en liefst nog aan iets vaststaands.
      Ik kan me voorstellen dat je graag veel goeie fietsen hebt voor allerlei verschillende doeleinden, maar ik doe alles met 1 fiets en dat gaat perfect. Toevallig heb ik net een nieuwe ( tweedehandse ) omdat mijn vorige onherstelbaar in de prak werd gereden door een roekeloze autochauffeur ( ik had zelf niks gelukkig ) en mijn vorige exemplaar heb ik 10 jaar geleden nieuw gekocht en deed het eigenlijk nog perfect.
      Omdat mijn fiets altijd buiten staat , moet ik regelmatig nieuwe fietszakken kopen : ze verslijten namelijk van de zon en het vochtig weer, de sluitingen verduren enz. Ik heb een vast merk ( maar ik kan niet zeggen hoe ze heten, alleen dat ik ze koop bij vélo en co op de plantijn moretuslei in antwerpen ) dat ik speciaal koop omdat zij ook een rooster hebben dat voorkomt dat na verloop van tijd de hoeken van uw fietstassen heel irritant tegen de spaken van je fiets beginnen te ratelen. Ik heb ook een regenbroek en -jas van de hema maar mijn ervaring is dat je daar evengoed nog nat in wordt omdat die dingen niet ademen . Ik heb daarom altijd een reservebroek op het werk liggen voor in het geval ik kletsnat toekom. Buiten draagbare fietslichtjes heb ik geen extra gadgets nodig om mijn fiets ten volle te kunnen gebruiken. Ik kan met gemak 4 grote zakken met inkopen meebrengen met mijn fiets ( op korte afstanden toch ) en mis raar of zelden een auto. Met mijn fiets heb ik mijn dagelijkse beweging en kom ik vele vlotter zonder files en parkeerproblemen waar ik moet zijn. Het is goed voor het milieu en nog supergoedkoop ook. Ik heb ooit een rijbewijs gehaald maar geen haar op mijn hoofd denkt er aan om ooit een auto aan te schaffen. Ik merk trouwens dat dat in de omgeving waarin ik me beweeg een normale manier van omgaan is met vervoer : Een echte stadsmens heeft al lang geen auto meer…

      • Een oplossing voor het verslijten van de fietstassen kan zijn om afneembare fietstassen te kopen. Ook onze fietsen staan dag en nacht buiten maar onze Ortlieb Back Rollers komen gewoon mee naar binnen. Die neem je heel gemakkelijk af je rek, maar hangen ook goed vast. Bovendien is het ook erg gemakkelijk als je gaat winkelen: je neemt de tassen gewoon mee naar binnen en moet nadien dus niet meer aan je fiets alles staan overladen. En als je niets moet meenemen op de fiets, dan laat je de tassen gewoon thuis. Ze zijn waterdicht en superstevig…ik heb nog geen dag spijt gehad van de investering.

        Tof artikel, trouwens. Ook wij doen zo goed als alles met fiets en openbaar vervoer. Als we echt een auto nodig hebben, kunnen we die van vrienden gebruiken. Voorlopig doen we het met onze gewone stadsfietsen en een blue-bike abonnement; als er kindjes komen zal er ook een bakfiets bijkomen. Of misschien al sneller, want binnenkort zal ik met taarten en gebak moeten rondrijden en dat zie ik nog niet meteen zo goed lukken op de gewone fiets…

  1. Ik heb ‘m niet, maar wil hem wel: een fietsregenrok. Of een regenfietsrok. Ook iets uit Nederland en het lijkt stukken handiger dan me in zo’n fietsbroek wurmen, want daar kijk ik toch telkens tegenop.

  2. Wat een leuk artikel! Wij proberen de laatste jaren ook zo weinig mogelijk onze auto te gebruiken. Oorspronkelijk hadden we twee bakfietsen: eentje met vier wielen voor de kinderen en eentje met twee voor boodschappen. Omdat onze kinderen ondertussen groot zijn, hebben we enkel die met twee wielen nog. De grote opdracht voor mezelf is zoveel mogelijk met de fiets naar mijn werkplek (Geel :-)) te rijden. Het is een dikke 10 km enkel en dus wel te doen. Maar toch vraagt het een andere organisatie van je leven met twee kinderen. Echt chapeau dat jullie helemaal geen auto meer hebben!

    • Amai jullie ook chapeau! wij moeten de grote test met kinderen nog doorstaan 🙂 Voorlopig is het voor ons eigenlijk niet echt een “opgave” om ons zo te verplaatsen. Met dat verschil dat ik denk dat Mechelen of een andere stad waar alles korter bij elkaar is, zich daar makkelijker toe leent. Mijn schoonfamilie komt uit Geel dus ik ben bekend met de stad en alles ligt daar toch al verder uit elkaar hé! Bedankt voor je reactie!

  3. Toffe fietsideetjes, maar vooral de paraplu voor tijdens het fietsen was wel nieuw voor mij. De vorm van de paraplu is ook wel speciaal. Wellicht o.a. om zo weinig mogelijk wind te vangen.

    • Ja inderdaad, dat is een stormparaplu die ook handig is als je te voet verder gaat, die kan echt al wel wat wind aan. Bij extreme storm ofzo moet je daar nu ook niet mee gaan fietsen, maar bij het gewone Belgische regenweer is dat ruim voldoende en zeer veilig!

  4. Hallo,

    Mooi artikel. Ik wil even een korte reactie plaatsen ivm bakfiets/cargobike en een rijhuis. Hier hebben we hetzelfde “probleem”. Heb een tijdje geleden echter een Bullitt cargobike aangeschaft. Geen probleem om hem in de gang te zetten want hij is niet breder dan een gewone fiets. Hij is ook niet overdreven zwaar. In het begin is het even zoeken naar de juiste schwung, maar ik zwier hem nu makkelijk de eerste 5 treden van onze gang op. Verder is hij handig omdat je hem zowel voor (2) kinderen als voor pure bagage kan gebruiken. En dan laatste punt waarom ik voor de Bullitt ben gevallen: hij is snel, heel snel. Voila, my 50 cent.

    Groetjes,
    Jo

    • Hallo Jo,

      Bedankt voor je reactie!
      Ik ken de Bullits inderdaad! Ze worden ook vaak gebruikt door mensen die een bakfiets gebruiken voor hun job (bv fietshersteller aan huis en dergelijke). Ze zijn zeker de top van de bakfietsen! Ik heb er zelf nog niet mee gereden maar moet dat zeker eens doen als ik de kans krijg inderdaad.

      We hopen binnen dit en een jaar te kunnen verhuizen naar het huis dat we nu aan het bouwen zijn en daar zal wel plaats zijn voor een bakfiets (geen groot huis, noch een grote tuin, maar we maken wel plaats voor de fietsen 🙂 ). We gaan beginnen met de Babboe bakfiets en die nog wat verder pimpen met de beschikbare accessoires (regentent enzo) en gaan dat dan nadat die wat gebruikt is, eens evalueren. Aangezien we hem tweedehands kochten en nog verder gaan opknappen, kunnen we hem waarschijnlijk indien nodig voor een gelijkaardige prijs terug verkopen en dan kunnen we nog altijd overschakelen. Maar een Bullit is momenteel wat te duur voor ons en niet te verzoenen met het geld dat we nodig hebben voor de bouw van ons huis 😉

      groetjes, Isabel

  5. Waarom geen fietskar in plaats van een bakfiets? Dat spaart in de kosten en je kan het af en aan de fiets hangen die je al hebt, je hoeft dus geen extra fiets aan te schaffen en opgeplooid neemt het veel minder plaats in. Bovendien stuurt het en pak vlotter, vind ik. Je hebt een hele reeks modellen, in plaats van ééntje voor kinderen, kan je eerder één nemen voor bagage.
    Qua fietstassen, zweer ik bij de Ortlieb Classic: 100% waterdicht en heel stevig (stof van vrachtwagenzeilen)

    Groetjes,
    Sarah

    • Bedankt voor je reactie!
      Ik denk dat de keuze bakfiets – fietskar een keuze is die iedereen voor zich moet maken op basis van zijn persoonlijkheid en noden. We hebben al fietskarren bekeken maar vinden hier een aantal nadelen aan:

      * om plooibakken in te zetten zouden we eigenlijk best een soort van cargo cruiser moeten hebben, waar je dan zo de bakken kan inzetten want anders staan ze niet stabiel
      * maar als er dan later ook kinderen in moeten vinden we niet dat er fietskarren zijn waar én de kinderen en voldoende bagage in kunnen
      * we vinden een bak vooraan met de kinderen in iets veiliger dan dat ze er achteraan aan hangen, omdat je ze in het zicht hebt (die fietskarren hangen vaak laag tegen de grond en zijn dan gemaakt uit stof en metaal en als een auto die niet heeft zien hangen lijkt me dat niet zo veilig)
      * verschillende fietskarren hebben neemt ook plaats in
      * we hebben bakfietsen op 2 wielen geprobeerd: dat was ook niet zo ons ding, maar deze bakfiets op 3 wielen is erg stabiel en stuurt heel goed vind ik! we hebben een tijdje terug op een Babboe uittest-sessie eens kunnen rijden met die bakfietsen en dat beviel ons erg
      * op de facebookpagina van Babboe kan je regelmatig zien hoe mensen hun bakfiets gebruiken, zie bv deze supergrappige foto: http://tinyurl.com/ly772ma
      * in een bakfiets kan je bv ook plantjes rechtop zetten, of echt grotere dingen meenemen die anders uit de fietskar zouden uitsteken en niet veilig te vervoeren zouden zijn (denk bv aan een schop en een spade of een parasol ofzo)
      * het is een feit dat de bakfiets meer plaats inneemt, maar dat nemen we er dan wel bij
      * doordat we de bakfiets tweedehands hebben kunnen kopen viel dat budgettair ook nogal mee

      Maar ik hoorde van vrienden ook al dat zij eerder pro-fietskar zijn hé, dit zijn gewoon een beetje de redenen waarom wij voor een bakfiets kozen 🙂

      Groetjes, Isabel

  6. Pingback: HappyRainyDays! | gerhilde maakt

  7. Pingback: Extra lange regenjas | gerhilde maakt

Geef een reactie

