208. De Gefu spiraalsnijder voor courgette, wortel, komkommer, …

gefu_spiraalsnijderOp Pinterest zag ik deze spiraalsnijder vaak passeren maar ik weerstond aan de lokroep van de aankoop van zo’n ding. Uiteindelijk ging ik toch overstag 🙂 Ik heb namelijk zo’n soort dunschiller waar je zogezegd julienne mee kan snijden, maar bij mij werkt dat langs geen kanten. Die zal één van de komende bezoekjes aan de Kringwinkel achterblijven voor iemand die er wel graag mee werkt… Ik kocht de spiraalsnijder in Collishop voor een €20. Dat is niet weinig, maar het is een degelijk iets en ik voel nu al dat ik het vaak zal gebruiken!

Onlangs testte ik het voor de eerste keer met courgette. Ik maakte een ‘pasta’ van courgettes zonder dat er ook echte pasta bij kwam kijken. Af en toe eens een maaltijd zonder koolhydraten zag ik wel zitten en met dit gerecht heb je absoluut niet het gevoel dat er iets ontbreekt. Mijn man was eerst wat sceptisch over een “pasta zonder pasta”, maar tijdens het eten was het vooral “mmmmmm!!” dus missie geslaagd!

Ik gebruikte het ook al voor een fris komkommerslaatje met wat tzatziki en om een wok te maken met onder andere wortelsliertjes.

Hoe gebruik je het? Simpel, je draait de groente er gewoon door, zoals een potlood in een slijper! Dankzij dit filmpje heb ik zelf niet meer moeten filmen hoe je het gebruikt 😉

Voordelen:

  • het is degelijke kwaliteit, dit gaat echt lang mee en kan niet echt kapot
  • je kan makkelijk eens een lekkere en gezonde pasta zonder koolhydraten maken
  • het past in je hand en is dus klein, neemt dus ook niet veel plaats in in je kast
  • je spoelt het snel af na gebruik, je hebt geen supergroot toestel om af te wassen

Nadelen:

  • als je het niet snel afspoelt na gebruik, is het wel wat gepruts om de resterende stukjes eruit te krijgen
  • er blijft in het midden altijd een stukje groente die niet mee gedraaid is, maar die snijd ik gewoon fijn en bij in de pan/wok of ik gebruik die voor een ander gerechtje
  • het is niet zo geschikt voor zachte groenten, maar die snijden sowieso minder makkelijk

Ik heb het nu een tijdje en gebruik het toch geregeld, het is fijn om te gebruiken en geeft eens een extra touch en wat variatie in je recepten!

7 gedachtes over “208. De Gefu spiraalsnijder voor courgette, wortel, komkommer, …

  1. Hallo, ik ben ook geïnteresseerd, maar mag ik vragen hoe je courgettes snijdt als daar het binnenste al uitgehaald is? Of gaat dat niet?

    groetjes
    liselot

  2. Pingback: 246. Heerlijk herfstkoken | My Green Way of Life

Geef een reactie

