207. Review: de blue-bike

imagesNa ons Cambio- abonnement en onze plooifietsen, werd onze mobiliteit enkele maanden geleden nog eens uitgebreid met een blue-bike abonnement. Als je wel eens de trein neemt, heb je die blauwe fietsen misschien al wel zien staan. De reden daarvoor is dat het een ander soort gebruik is dan de plooifiets en onze gewone fietsen.

Hoe werkt het precies? Je neemt een abonnement, dat kost amper €10 per jaar (als je lid bent van één van hun partnerorganisaties krijg je 2 gratis ritten). Je krijgt dan heel snel een kaart in bankkaartformaat opgestuurd waarmee je aan de slag kan. Je kan je dan begeven naar één van de 44 blue-bike punten in België. Met je kaart huur je dan één of twee fietsen, voor een prijs van max. €3 per 24u. Dit kan ook minder zijn door stedelijke subsidiëring. Wanneer je je fiets terugbrengt, registreert het systeem dit. Per maand en wanneer je voor minstens €10 blue-bikes ontleend hebt, krijg je een factuur toegestuurd met een overzicht van de huurperiodes.

blue-bike

onze blue-bikes op de Vismarkt in Mechelen

Enkele voorbeeldjes van recent gebruik:

  1. Wij wonen dicht bij het station van Mechelen. Als we vrienden op bezoek hebben (met het openbaar vervoer of met de auto), is het soms makkelijker om samen met de fiets weg te kunnen. Omdat we met één abonnement twee fietsen kunnen huren, kunnen we dus vrienden mee laten fietsen voor €1 per 24u:
    • onlangs kwamen er vrienden op bezoek: we huurden voor hen een blue-bike, gingen samen eten in het centrum (dat bereik je sneller met de fiets) en daarna gaven we op hun vraag nog een klein fietstochtje door het centrum om de mooie plaatskes van Mechelen te tonen (de reacties waren uitermate lovend: “mooier dan Brugge!”)
    • onlangs zijn we met een vriend naar de musical 14-18 gegaan: we huurden voor hem een blue-bike en reden samen naar de Nekkerhal. We waren sneller weer thuis dan dat sommige mensen met hun auto de parking waren af geraakt…
  2. Bij het bezoek aan een stad waarbij we op verschillende plaatsen moeten zijn, is een blue-bike heel handig. Zo deden we onlangs nog eens een dagje Leuven: wat van hier naar daar, buiten het centrum gaan eten en ’s avonds niet moeten wachten op een bus of heel lang moeten stappen vooraleer we aan het station waren om met de trein weer naar huis te kunnen. Trein+blue-bike kostte ons zo minder dan benzine van een auto + parking voor een hele dag in Leuven.
  3. Mijn schoonouders wonen in Geel en bijgevolg ook heel wat vrienden van mijn man. Als we naar Geel gaan, hangt het er vanaf hoe we dit doen: soms met de bus+plooifiets (als we op één plaats moeten zijn waar de plooifietsen veilig staan), soms met de Cambio (als we heel veel moeten meesleuren of iets kleins moeten verhuizen of erg weinig tijd hebben) en nu soms ook met de blue-bike: als we bijvoorbeeld gewoon met de “mannen” iets gaan eten of drinken in het centrum. Dan kunnen we de fiets daar veilig weg zetten zonder te moeten sleuren aan de plooifiets.
  4. Wanneer we naar zee gaan en zin hebben om in Oostende even wat rond te fietsen: ideaal voor een kort tochtje (de fietsen zijn iets te zwaar om echt een dagtocht mee te doen, maar om wat recreatief te fietsen zijn ze zeker goed!).

Ik zie zelf verschillende voordelen:

  1. de fietsen zijn altijd technisch in orde: de versnellingen, remmen en lichten werken;
  2. de fietsen zijn voorzien van een degelijk slot;
  3. het is een handig uitleensysteem;
  4. het is absoluut niet duur;
  5. je bent met je abonnement niet gebonden aan één stad (zoals de stadsfietsen van Antwerpen of Brussel bijvoorbeeld) maar je kan de blue-bike in zeer veel steden uitlenen;
  6. ik heb nog nooit voor gehad dat er geen fietsen meer waren.

Een nadeel dat ik nog maar zelden tegenkwam, is dat als de automaat het niet doet of een probleem aangeeft op een moment dat het fietspunt niet open is (in het weekend of na 19u), dan bestaat er een kans dat je de blue-bike niet kan ontlenen. Ik had het nog maar één keer voor en toen was het fietspunt nog open, maar anders zie ik niet goed een oplossing…

Ik kan het jullie dus zeker aanraden, in elk geval wanneer je af en toe de trein neemt of met de bus naar een treinstation rijdt. Je mobiliteit wordt zo voor een prikje uitgebreid! Voor alle info, surf naar hun website of facebookpagina. Op de duidelijke website vind je alle antwoorden op je vragen onmiddellijk terug! Heb jij ook blue-bike? Wat vind jij ervan? Laat het zeker weten in een reactie, ik ben heel benieuwd!

3 gedachtes over “207. Review: de blue-bike

  1. Wat leuk, dankjewel! Ik had die bluebikes natuurlijk al zien staan, maar er eigenlijk nog nooit over nagedacht of een abonnement handig zou zijn.
    Vraagje: zijn er ook bluebikes met kinderstoeltjes?

  2. Ik heb al een jaartje een Blue bike abonnement en ben nog steeds grote fan! Ik werk 1 dag per week in het UZ van Gent en gebruik de Blue bike om tussen het UZ en het station te pendelen. Even duur als een tramticketje en je bent niet afhankelijk van de tramuren. Ik gebruik de Blue bike ook soms als ik in het centrum van Mechelen moet zijn of een afspraak heb buiten de stad. Ik woon vlakbij het station en heb geen eigen fiets, dus dan zijn de Blue bikes een handig alternatief! Mijn man en ik hebben er ook eens een fietstochtje mee gedaan in de appelboomgaarden vanuit het station van sint-Truiden. Ook voor uitstapjes ideaal dus! Het enige vervelende is dat je bij een lekke band of ander mankement onderweg helemaal terug naar het afhaalpunt moet… Ik zou gerust wat extra willen betalen voor pechverhelping! In Gent-sint-Pieters heb ik ook al enkele keren geen fiets meer gehad aan de automaat, maar gelukkig konden ze mij in het fietspunt wel verder helpen. De nadelen wegen zeker niet op tegen de vele voordelen, ik zou het aan iedereen aanraden!

Geef een reactie

