201. Tofu op liquid smoked wijze (van bij v|edge)

Onlangs kreeg ik een recept doorgespeeld voor tofu, een eiwitrijk sojaproduct dat tot op heden niet tot één van mijn favoriete veggieproducten kon gerekend worden. Het recept werd uitgetest en goed bevonden, dus ik deel het hier graag met jullie. Het komt van de vegan zombie en je kan het origineel hier bekijken:

Het is een gerecht dat niet in een, twee, drie klaar is, maar dat hoeft ook niet altijd hé!

Benodigdheden:
  • 1 blok tofu, ondertussen wel al overal verkrijgbaar
  • 500 ml groentebouillon
  • 1 kleine ui
  • 2 geperste lookteentjes
  • 1 el suiker
  • 1 el liquid smoke *
  • 1 tl zeezout
  • 1 tl olijfolie
  • 2 laurierblaadjes
Bereiding:

Wikkel de tofu in keukenrolpapier en zet er een pan op gedurende 15 minuten om het vocht eruit te halen. (dit mag wel wat langer vind ik persoonlijk) Voeg in een mengkom de groentebouillon, ui, look, suiker, liquid smoke, zeezout en olijfolie toe.
Snijd de tofu in twee en plaats deze in de marinade. Dek het af en zet het in de koelkast tijdens de nacht. Neem de gemarineerde tofu en plaats deze in bijvoorbeeld een lange cakevorm, daarin passen de twee stukken tofu net. Overgiet met de marinade en plaats de laurierblaadjes erin.
Bak het in de oven op 180 °C gedurende ongeveer anderhalf uur. Draai de tofu om en bak deze nog eens voor anderhalf uur.

De tofu die de vegan zombie gebruikt is (denk ik) iets groter dan de porties die je vindt in de winkel bij ons. Ik heb toch dezelfde hoeveelheid marinade gebruikt. Die was er dan niet helemaal ingetrokken, maar ik heb die dan wat aangedikt met maïzena als sausje. Heel lekker met bijvoorbeeld gestoofde worteltjes met look en tijm.

* liquid smoke van bij v|edge

Liquid Smoke is een natuurproduct, het wordt verkregen door hout te verbranden en de rookdeeltjes in water op te vangen. Het is een fijne aanvulling in de vegetarische keuken om bijvoorbeeld ook gerechten met tofu, seitan, tempeh, sauzen, groenten,… een extra touch te geven. Maak een BBQsaus door bijvoorbeeld ketchup, bruine suiker, cayennepeper, selderijzout en liquid smoke te mengen. Recepten vind je ten overvloede online.

Ik kocht mijn liquid smoke bij de webwinkel van v|edge en was heel content van het product en de vriendelijke en vlotte service! Zij voegen aan de producten, naast beschrijvingen en ingrediënten ook gerechten en trivia toe om het interessanter te maken en ervoor te zorgen dat de e-shop als het ware ‘leeft’.

Ga er zeker eens een kijkje nemen! v|edge is een e-platform, afhaalpunt en een Pocket Concept Store. Hun webwinkel is niet alleen mooi vorm gegeven, ze bieden ook veel vegetarische en veganistische producten aan en bij een volgend bezoekje aan Gent staat de Pocket Concept Store alvast op mijn programma om het daar eens in levende lijve te gaan checken!

De gekoelde producten die ze versturen kunnen tegen een spreekwoordelijke stoot (ze hebben dit afgelopen jaar ook uitgebreid getest: producten laten staan na datum, uit de koelkast bewaard, 24u en langer ongekoeld verpakt, etc). Verswaren, bederfbare waren of diepgevroren items versturen ze niet: da’s niet toegelaten. Deze kunnen echter wel opgepikt worden in de zogenaamde WALK|BIKE thru’s. Ze baseren zich op ervaringen met/van Duitse e-shops die dezelfde gekoelde producten versturen (in tegenstelling tot België is verzending van voeding in Duitsland alledaags) en producenten. Ze hebben zelfs een Duitse collega 🙂

Tot slot, ze stellen hergebruik zoveel als mogelijk centraal. Zo ook betreffende de verzendingen. De dozen, het isolatie-materiaal, … zijn opnieuw gebruikte materialen (ze hebben een hekel aan verspilling).

Praktisch:

webwinkel van v|edge
fysieke winkel: Ossenstraat 102 – 9000 Gent

2 gedachtes over “201. Tofu op liquid smoked wijze (van bij v|edge)

  1. Ik doe een poging om een zero waste levensstijl aan te nemen. Ik blog daarover op mijn gloednieuwe blog en heb trouwens al veel leuke tips uit jouw blog gehaald. Gaan winkelen naar ingrediënten met een zero waste gedachtegoed is relatief eenvoudig behalve wanneer het over droge voeding gaat.

    Weet jij misschien waar ik in de regio Gent droge voeding in bulk kan kopen? Een plek waar ik mijn katoenen zak kan vullen met volkoren pasta bijvoorbeeld?

    Heel erg bedankt!
    http://www.sleepingincleansheets.wordpress.com 😉

    • Hoi,

      Bedankt voor het complimentje en alvast veel succes met je missie!
      Voor zo’n specifieke vraag over Gent kan ik je helaas niet helpen…
      Je kan de mensen van v|edge misschien wel eens contacteren?
      Duurzame ondernemers onder elkaar zullen elkaar wel kennen en graag doorverwijzen?

      Groetjes, Isabel

Geef een reactie

