200. Ecologisch kippen houden

Nu we binnenkort een echte tuin gaan hebben, zal daar alvast plaats worden gemaakt voor kippen, enkele moestuinbakken en een serreke. Mijn schoonouders en hun ouders hebben allemaal kippen, maar da’s in de Kempen. Lees: véél kippen die véél plaats hebben. Plaats die wij niet zo in overvloed hebben. Da’s één van de redenen waarom ik het boek “kippen in de tuin – ecologisch en plezierig” van Velt kocht.

kippenboek

Dat boek legt uit welk ras voor ons geschikt is, rekening houdend met tal van factoren. Zo ontdekten we bijvoorbeeld welke rassen uitermate geschikt zijn voor kinderen en zich goed voelen in een stadstuin.

Het boek is heel boeiend, uitgebreid en theoretisch onderbouwd maar doorspekt van de praktijk. Het is heel mooi vormgegeven en je krijgt er af en toe een heerlijke, oude quote bij, zoals deze bijvoorbeeld:

“Om profyt met de hennen te doen moet men er maer van eene kleine soort houden, dewyl deze meer eijeren leggen en weiniger eten dan die van eene groote soort en men krijgt voor kleine eijeren weinig minder dan voor dikke aengezien zy betere van smaek zyn.”

J.M.P.L. Vandenbosch, 1857

Johan Deblaere en Geert Gommers zorgen ervoor dat het houden van kippen voor jou geen geheimen meer heeft! Ik vind het een ideaal boek voor wie wil beginnen met het houden van kippen en zich voorafgaandelijk eens goed wil informeren over bijvoorbeeld de huisvesting vooraleer men eraan begint. Je kan immers maar beter ineens goed beginnen!

“Maak niet de klassieke fout: enthousiast thuiskomen met enkele kippen zonder dat je een ren of kippenhok hebt voorzien. Je laat de kippen maar beter niet in een doos verblijven.”

Maar ook de ervaren kippenhouder zal zeker nog nieuwe informatie opdoen, om bijvoorbeeld het houden van kippen meer ecologisch aan te pakken of om bij te leren over het bestrijden van eventuele ziektes.

Dit is de indeling van het boek:

  1. Het lichaam van de kip
  2. De kippenkeuze
  3. Huisvesting
  4. Kippengedrag
  5. Voeding
  6. Voortplanting
  7. Gezondheid
  8. Producten

kippenhokWe aten tot nu toe ook bijna nooit eitjes uit de winkel, maar steeds van familie of vrienden die hun eigen kipjes hebben. Nu we een tuin zullen hebben, was onze beslissing snel gemaakt: er zullen kippen komen. Ze kunnen zorgen voor restverwerking (de rest gaat naar de compostvaten – we gaan nog evalueren of onze wormenbak dan nog verder zin heeft). Ze geven eitjes waarvan we zullen weten dat ze biologisch en diervriendelijk op ons bord komen. Wij zijn echte dierenvrienden en een aanhankelijk kippenras lijkt dan een mooie meevaller 🙂 Ook naar kinderen (in de toekomst) toe vinden we het belangrijk om dierenwelzijn te betrekken in de opvoeding. Deze foto in het boek, een voorbeeld van een goed kippenhok deed ons alvast wegdromen!

Wil jij ook graag wat bijleren over het houden van kippen op een ecologische en plezierige manier? Overweeg dan zeker de aankoop van dit boek, je zal er geen spijt van krijgen. Ik heb het boek al volledig doorgenomen en het wordt nu de basis, een werkboek om uit te tekenen hoe ons toekomstig kippenverblijf eruit zal zien. Je zal dit zeker nog kunnen volgen op mijn blog!

Praktisch:
Niet-ledenprijs: € 22
Ledenprijs: € 19,50
Boekhandelsprijs: € 24,50

Ben je nog geen lid? Neem dan een kijkje op de website van Velt. Voor 30 euro krijg je een lidkaart, waarmee je onder andere kortingen krijgt voor boeken en workshops, waarmee je 6x per jaar het boeiend tijdschrift ‘Seizoenen’ krijgt, en waardoor je ervoor zorgt dat Velt zich kan inzetten voor een milieuvriendelijkere wereld!

Dit boek heb ik gekregen als recensie-exemplaar. Ik kocht het boek dus niet zelf, maar alles wat hierboven geschreven staat is mijn eigen mening.

3 gedachtes over “200. Ecologisch kippen houden

  1. Interessant boek lijkt me. Wij hebben al een paar maanden kipjes en er net tot onze grootste spijt eentje moeten afgeven wegens ziekte. Ook de dierenarts kon niets meer voor haar doen. Ik denk dat ik dat boek maar eens ga kopen, want alle info is welkom om dit in de toekomst te helpen voorkomen…

  2. Woehoew, kippen! Ik las je stukje met enthousiasme want ik verhuis binnen een jaartje van de stad naar de voorkempen en in onze tuin zullen wij ook plaats hebben voor een moestuin, composthoop en natuurlijk kippen! Ik ga dat boek op mijn kerstlijstje zetten, denk ik. Woehoew, kippen!

  3. Hallo! Dat boek bevat veel nuttige info, zeker voor een kippen-leek 🙂 Maar ik breek op dit moment m’n hoofd over goeie huisvesting, vooral dan een ren (kippenhokken vind je in alle maten en vormen). Heb je ideeën of tips voor (de bouw / aankoop van) een ren? Google is not my friend, want het verschil tussen ‘hok’ en ‘ren’ kent die duidelijk niet :p

Geef een reactie

