198 . Eindeloos veel basilicum en lente-uitjes!

basilicumIk ben verzot op basilicum, maar we hebben daar altijd te weinig van… Tot ik botste op een blogpost van Jonge Sla, de blog van Dorien Knockaert.  Zij zorgt ervoor dat je met een plantje van de winkel een hele zomer voort kan. Wij probeerden het en het was een waar succes! Als je weet dat die 2 kleine plantjes eerst maar drie kleine blaadjes hadden en nu al verschillende rijtjes blaadjes, dan zie je dat ze op goede weg zijn! De manier waarop je dit succes bereikt, ga je maar even nalezen in die blogpost, ere wie ere toekomt. Hier alvast een foto van onze basilicum 🙂

Deze week kon ik dus zo’n supermooi bord presenteren met mozzarella, tomaat en basilicum, overgoten met een beetje olijfolie en gekruid met peper en zout. Dàt is nu eens echt zomer voor mij! Tip scheur de blaadjes in plaats van ze te knippen, dan komt de smaak veel beter tot z’n recht.

lente-uitjesEn met dat succesje in mijn hoofd, ging ik door op mijn elan: ik ben namelijk ook verzot op lente-uitjes. Nog zoiets waar ik altijd te weinig van heb en dat een gerecht toch een extra touch geeft. De laatste keer sneed ik ze af op 3 cm van de knolletjes waar de worteltjes nog aan zijn (want zo koop je ze altijd in de winkel). Ik stak ze in de grond in één van onze plantenbakken op het terras die vrijgekomen was door een mislukte sla. En kijk, na minder dan een week zijn ze al miraculeus gegroeid! Je ziet tot waar ze afgeknipt waren aan het dikkere, gelere stuk.  Al de rest is al nieuw gegroeid! Je kan dit blijven afsnijden en dan groeit het weer voort.

opnieuw groeiende groentenHeb jij ook zin gekregen om wat groentjes te kweken zonder dat je er al te veel moeite voor moet doen, zonder dat je er zelfs geld in moet steken? Het is trouwens ook een leuke activiteit om met kindjes te doen nu in de zomer, want je ziet al vrij snel resultaat! Zoek dan eens op google op “regrow vegetables from kitchen scraps” of “regrow food”. Zo vind je bijvoorbeeld deze, deze en deze site, maar er zijn er nog veel meer! Op deze pagina op Pinterest kan je ook inspiratie opdoen, en ook deze pagina is leuk om door te bladeren. Prentjes zeggen vaak zoveel meer dan heel dat uitlegje!

Tot slot nog een paar fotootjes van onze tomaatjes, onze muur vol passievruchten die aan onze passiflora hangen te rijpen (ze zouden wel niet zo lekker zijn als die in de winkel, maar mooi is het wel, zeker al die bloemen!) en een perfecte aardbei (de rest hadden we al opgegeten 🙂  ). Om maar aan te tonen dat je aan een stadstuintje ook heel wat plezier kan beleven!

Een gedachte over “198 . Eindeloos veel basilicum en lente-uitjes!

Geef een reactie

