195. Zaaien, koken en proeven met Mme Zsazsa & Dorien Knockaert

Moestuinboek

©Els Menten

Alsof het mijn verjaardag en Sinterklaas ineens was, zo voelde ik me toen ik “De moestuin van Mme Zsazsa” aankreeg 🙂 Want momenteel hebben wij een stadskoer vol potten en bakken met groenten en kruiden, maar we beginnen in het najaar te bouwen op onze grond en dan gaan we ein-de-lijk plaats hebben voor een moestuin en serre! Maar vooraleer je nu afhaakt omdat je geen tuin hebt: in het deel over de groenten wordt telkens ook aangeduid welke groenten je in potten of op de vensterbank kan telen! Een moestuinboek voor iedereen is het geworden: van het beginnend groentje tot de doorwinterde groene en van de stadstuintjeseigenaar tot grootgrondbezitter!

Ik begon alvast met het plannen van onze tuin en laat dat Moestuinboek dan echt als geroepen komen. Mijn schoonouders hebben wel een moestuin en ik kan zeker met vragen bij hen terecht, maar je uren verdiepen in “De moestuin van Mme Zsazsa”, da’s echt puur genieten!

moestuinIn deel 1, De moestuin, leerde ik de woelvork kennen: om onze erg zware grond in het begin wat te verluchten. Het is zelfs ergonomisch, dus als je dat ergens tweedehands tegenkomt, geef dan gerust een gil 🙂 En ook composteren had nog geheimen voor ons: we zijn super tevreden van onze wormenbak en gaan die achteraf ook houden, maar met een echte tuin gaan we op iets grotere schaal moeten composteren.  Ik deed ook volop inspiratie op over het indelen van onze toekomstige moestuin in bedden. Mijn ouders gaan binnenkort kleiner wonen, net wanneer wij groter gaan wonen: we mogen hun tuingereedschap dus hebben en dat zal dan meteen eens afgetoetst worden aan de oplijsting van “het goed gerief”! Zo hebben we meteen een zicht op wat er ontbreekt.

Het stuk dat ik nog vààk ga consulteren, is het stuk over de meest voorkomende plagen. Dat is ook nu in ons klein hofke trouwens al goud waard! Het zaden winnen lijkt nu nog veraf, maar ik weet nu al dat ik dat elke keer met plezier zal doen, al was het maar om in mijn hoofd Monsanto een hak te zetten 🙂

groentenIn het deel over De groenten kan ik uren bladeren: ideaal ook voor als je de komende weken door het WK toch geen aanspraak kan maken op de tv. Niet dat dat bij ons het geval is, maar just saying… 😉 230 bladzijden over allerhande alfabetisch gerangschikte groenten, van de aardappel over koolraap tot yacon: telkens bespreekt Mme wanneer en hoe je kan zaaien en telen, waar (serre, tuin, potten of vensterbank), hoeveel bemesting je nodig hebt en zeer praktisch: een tekening van hoe het kiemplantje eruit ziet zodat je meteen al de rest errond in de kiem kan smoren, quoi. Dit alles staat gebundeld in een overzichtelijke groentefiche: want als je alles gelezen hebt, maar nog snel iets wil opzoeken is “in een oogopslag” super handig!

Ik vond het ook boeiend om telkens te ontdekken bij welke familie de verschillende groenten horen. Bij de groenten krijg je dan telkens nog wag extra tips “in de keuken van Dorien“: zo leer je wat je best met de betrokken groente kan doen: koken, stomen, bakken, roerbakken, stoven, grillen, roosteren, rauw eten, poffen, pureren, fruiten, bakken in een zoutdeegkorst, in de oven, tot saus verwerken, … als je dit gelezen hebt, vind je groenten nooit meer saai of eentonig!

Dorien_keukenDe heerlijke recepten van Dorien leerde ik al kennen in haar boek “Goed eten” en ik kan je garanderen dat het ook nu weer boenk erop is! Het eerste recept dat we uittesten, was de quiche met veel gekleurde geroosterde wortelen: smullen was dat! Die stond wel bij de maand januari, maar toen ik een pak veel gekleurde wortelen zag liggen (oranje, geel en paars), kon ik niet weerstaan. Ook de pizza met asperges was niet te versmaden! De verschillende dipreceptjes (onder andere de wortelhummus, hummus van rode biet en mouhammara), zijn ook op een feestje heerlijk en gezond. De gevulde courgettes staan hier zeker ook nog op de wishlist. 75 groenterecepten, stuk voor stuk doen ze je zin krijgen om te beginnen koken: niet moeilijk en heel mooi geïllustreerd met prachtige foto’s van Els Menten. Achteraan vind je een compleet menu per seizoen, zowel voor een etentje als voor een groter feest. Tot slot: wijnadvies!  Zowel door mij als door mijn wederhelft ook zeer op prijs gesteld 🙂

©Els Menten

©Els Menten

De uitgeverij gaf toestemming voor het posten van een recept en daar ga ik graag op in met de welgesmaakte quiche met geroosterde wortelen. Een recept dat aantoont dat wortelen ook karaktervol en luxueus kunnen zijn!

Nodig voor 1 quiche:
  • 1 voorgebakken taartbodem (of een eigen recept of een kant-en-klare bodem)
  • 400 g wortelen (het is leuk om paarse, gele en oranje wortelen te combineren)
  • 50 g sjalotten
  • 4 el olijfolie
  • blaadjes van een takje tijm
  • 3 royale mespunten gemalen korianderzaad
  • snuif venkelzaad
  • chilipeper
  • 3 eieren
  • 100 ml room
  • 50 g halfzachte geitenkaas, in grove brokken
  • 20 g geraspte emmentaler of soortgelijke kaas
  • peper en zout
Bereiding:
  1. Verwarm de oven voor tot 200°C.
  2. Snijd de wortelen met een scherp mes in linten van ongeveer 2 mm dik (ze zullen soepeler worden wanneer ze garen). Snijd de sjalotten in partjes van een halve cm op hun dikst. Verzamel beide in een kom en meng er de olijfolie, de tijm, het korianderzaad, het venkelzaad, zout en chilipeper onder. Meng grondig, want de wortelen en sjalotten moeten volledig ingesmeerd zijn. Spreid ze uit over een bakplaat. Laat ze in 10 to 20 minuten gaar en geurig worden, met goudbruine randjes. Laat ze afkoelen.
  3. Klop de eieren los met de room. Roer er voorzichtig de kazen door. Breng het mengsel op smaak met peper en zout (houd er rekening mee dat je al zout hebt toegevoegd aan de wortelen).
  4. Verwarm de oven voor tot 180°C.
  5. Giet het eiermengsel in de voorgebakken taartbodem. Schik er de geroosterde wortellinten en sjalotten in. Creativiteit kent geen grenzen, maar ik kies doorgaans voor concentrische cirkels. Bak de quiche in ongeveer 30 minuten gaar, tot het eiermengsel nipt gestold is.
Timing:
  • Je kunt de wortellinten tot een dag op voorhand roosteren.
  • De quiche is de volgende dag ook nog heel lekker, koud, opgewarmd of op kamertemperatuur.
Lekker met …
  • groene salade of palmkoolsalade (twee gerechten die je ook in het boek vindt).

Praktisch:

“De Moestuin van Mme Zsazsa” is te koop via de uitgeverij en bij élke boekhandel (ik zag hem zelfs liggen in de Colruyt!)
Jongesla.com (website van Dorien Knockaert)
Mme Zsazsa vertelt (blog van Mme Zsazsa)
Mme Zsazsa tuiniert (de tuinierblog van Mme Zsazsa)

Dit boek heb ik gekregen als recensie-exemplaar. Ik kocht het boek dus niet zelf, maar alles wat hierboven geschreven staat is mijn eigen mening.

9 gedachtes over “195. Zaaien, koken en proeven met Mme Zsazsa & Dorien Knockaert

    • Bedankt voor je enthousiaste reactie, wij hebben de quiche nog maar één keer gemaakt, maar telkens als ik blader en ik passeer het recept, heb ik zin om het weer te maken en dat zal er binnenkort zeker nog eens van komen!

  1. Hi, dag dag,

    Is dit boek eigenlijk ook geschikt voor mannen? Of is de invalshoek toch eerder vrouwelijk – ’t is dat ik twijfel enerzijds hiertussen en anderzijds ‘De Moestuin volgens Wim Lybaert’

    • Hey Sofie,
      Ik vind helemaal niet dat de insteek hier specifiek vrouwelijk is. Op de foto’s zie je Kim en Dorien natuurlijk aan het werk hé. Maar over het moestuinieren en de groenten enzo wordt echt een heel duidelijke info gegeven zonder teveel boe of ba. Er zijn dan wel die bereidingstips en de recepten achteraan, maar tegenwoordig staat een man toch ook eens graag in de keuken hé 😉 Anders moet je er in de winkel ook eens in bladeren? Mijn man vindt het in elk geval ook een heel boeiend boek!
      Groetjes en bedankt voor je reactie, Isabel

      • Ik kan het alleen maar bevestigen: dit boek is echt een aanrader voor zowel de beginnende en gevorderde moestuinier en ook voor wie graag kookt. Daarom is het boek ook voorzien van handige bladwijzerlintjes om echtelijke ruzies te vermijden :-). Ikzelf heb al veel opgestoken van de handige groentefiches en ben nu het deel over de moestuin aan het lezen. Het is dus een leesboek, kookboek en naslagwerk in één!

  2. Pingback: 237. Dagen Zonder Vlees mét dubbel weekmenu | My Green Way of Life

Geef een reactie

