193. De vegarevolutie! [ recensie mét recept ]

afbeelding-boek-cover-VegarevolutieDe vegarevolutie, geef toe, dat klinkt aanstekelijk! En dat is het ook. Dit boek is geschreven door de prille twintiger Lisa Steltenpool. Het is haar debuutboek, maar het smaakt naar meer (letterlijk en figuurlijk). Ze is de voorzitter van de stichting Viva Las Vega’s en heeft haar eigen foodblog, Early Dew.

Het is vind ik een ideaal boek voor wie pas veganistisch (of vegetarisch) eet, of het overweegt. Het geeft in een eerste deel informatie over het veganisme, onderbouwde informatie over gezonde, plantaardige voeding en zet allemaal feiten op een rijtje over de vee-industrie en het milieu. En dat is gewoon heel leuk en goed geschreven: geen droge boel waar je je moet doorworstelen, maar heel toegankelijk en duidelijk! (Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat een doorwinterde vegan hier niets meer uit kan leren.) Dat eerste deel van het boek is opgesplitst in alle soorten revoluties:

  • de vegarevolutie (vier revoluties in één),
  • de gezondheidsrevolutie (hoe veganistisch eten je gezond en fit houdt en bijvoorbeeld de heel goeie tabel “vitamines en mineralen: waar ze te halen”),
  • de dierenrevolutie (hoe jij honderden dieren kunt redden en bijvoorbeeld 4 misvattingen over dierenrechten),
  • de duurzaamheidsrevolutie (hoe jij (bijna) alle problemen van de wereld oplost),
  • de revolutionair (hoe jij overleeft als veganist in een niet-veganistische wereld),
  • de revolutie van je leven (hoe veganisme je leven verandert met heel handig: wat je allemaal als vegan in je voorraadkast moet hebben staan).

Vervolgens krijg je ruim 50 simpele recepten waarmee je meteen aan de slag kan. Dankzij de supermooie foto’s en vormgeving, heb je ook meteen zin om erin te vliegen! Bij de recepten is ook plaats voor aantekeningen, iets wat helemaal mijn ding is: een recept is vaak nooit 110% zoals jij het wil. Ik heb een fichenbak met allemaal recepten die ik her en der vond en daarnaast ook nog wel wat kookboeken: daar schrijf ik ook steevast wat bij. Het gaat dan om de porties (te groot, te klein,..) of de smaak (meer of minder kruiden, …). Een kookboek moet volop gebruikt worden en dat mag je eraan zien ook vind ik 🙂

Vooraan in het boek staat een inhoudstafel met de recepten, wat alvast handig is! Ze zijn opgedeeld in ontbijt, lunch, diner, desserts & gebak, snacks & tussendoortjes en drankjes & smoothies. Ik probeerde ondertussen al een heel deel recepten en die waren stuk voor stuk erg goed! Er staan er ook zeker nog een paar op mijn ‘to cook’-lijstje 🙂

De nutella french toast is er nog niet van gekomen, maar pure chocolade, avocado, een beetje suiker en zonnebloemolie: dat kan niet slecht zijn! Ook de lunchideetjes ga ik één voor één testen: ik vind dat persoonlijk het moeilijkst… Het ontbijt en diner dat lukt me ondertussen wel, maar de lunch (als het geen slaatjes zijn), vind ik niet makkelijk om een goed en lekker recept te vinden dat ik niet al beu ben na een paar happen. De quinoa-bonenburger staat deze week nog op het menu!

tropische ijsjesDe tropische ijsjes met perzik maakte ik met de ijsvormpjes die ik bij Kudzu kocht. Het recept is héél makkelijk: 200 ml volvette kokosmelk, 2 perziken (vers of uit blik) – 200 g aardbeien (vers of diepgevroren) – 50 agavesiroop of mable syrup: alles blenden en in de ijsvormpjes gieten. Na een drietal uren heb je lekkere ijsjes! Hoeveel ijsjes je eruit haalt, hangt natuurlijk af van de grootte van je ijsvormpjes.

Verder maakte ik ook al de Indiase samosa’s met raitadip. Daar heb ik tot mijn grote spijt geen foto van getrokken: we hebben die geserveerd als er bezoek was en ben de foto toen vergeten te trekken.

Benodigdheden voor 10 samosa’s:
  • 10 vellen filodeeg
  • 1 zoete aardappel (à 175 gram)
  • 100 g doperwten
  • 1 kleine ui
  • 2 teentjes knoflook
  • 2 tl kerriepoeder en 2 tl garam massala
  • 1 tl komijn
  • 1/2 tl cayennepeper en 1/2 tl gemberpoeder
  • 1/8 tl zout
  • 2 el sesamolie
Benodigdheden voor de raita dip (ik vond dit een beetje teveel, de helft is zeker genoeg):
  • 150 ml sojayoghurt
  • 1/8 komkommer
  • 1 teentje knoflook
  • 1 handjevol muntbladeren
  • zout naar smaak
Bereiding:

samosas

Haal het filodeeg uit de vriezer en laat op kamertemperatuur ontdooien onder een natte doek om uitdroging te voorkomen. Schil de zoete aardappel en snijd in blokjes van 2×2 cm. Kook de zoete aardappel 10-15 minuten in ruim water. Voeg dan de doperwten aan de pan toe en kook nog eens 5 minuten op een hoog vuur. Giet de groenten af en laat de groenten in de pan staan.

Snijd de ui en knoflook fijn. Meng de specerijen samen in een bakje. Verhit sesamolie in een koekenpan en bak hierin de ui, knoflook en specerijen. Bak 2 minuten en voeg het dan samen met het zout toe aan de pan met groenten. Stamp het geheel grof.

Verwarm de oven voor op 175 graden. Neem het filodeeg en snijd bij de vouwranden het filodeeg om zo langwerpige vellen te krijgen.

Neem een vel filodeeg en beleg de onderkant met een flinke lepel vulling. Vouw de linkeronderhoek naar rechtsboven tot op een hoogte van 1/3 van het filodeeg. Vouw dan naar boven en herhaal deze volgorde totdat de samosa volledig gevouwen is. Leg de samosa’s op bakpapier en smeer rijkelijk in met olie. Bak de samosa’s 25-30 minuten.

Voeg de sojayoghurt in een schaaltje. Was de komkommer en haal het zachte vruchtvlees eruit. Rasp de komkommer en voeg toe aan de soyayoghurt. Pers een teentje knoflook uit en snijd de muntbladeren fijn. Voeg de knoflook en de munt samen met wat zout toe aan de dip. Meng goed en serveer koud.

eigen opmerkingen bij het recept (en daar is die plaats voor aantekeningen dus goed voor):

  • in plaats van een zoete aardappel kan je ook een gewone aardappel gebruiken
  • in plaats van de samosa’s rijkelijk in te smeren met olie, doe ik dat zuinig met een kwastje (resultaat was zeker ook goed)
  • ik haal het zachte vruchtvlees niet uit een komkommer, tenzij ik ook nog komkommersoep maak, anders doe je daar toch niets meer mee en gooi je dat toch maar weg
  • het concept van meerdere groenten in één pot te koken (eventueel het ene er later in doen dan het andere), of het kookwater hergebruiken: dat doe ik vaak! je bespaart hier niet alleen energie, maar ook water mee!
  • voor het plooien van de samosa’s zijn er veel manieren. de beste die ik vond was deze: je vertrekt van blaadjes van ongeveer 5 op 20 cm en volgt dan dit filmpje.

Enige wat ik minder vond in het boek:
de knalblauwe kleurstofsprinkles op de
chocolade cupcake-ijsjes met kokosslagroom
.

Over die smurfenkleur is de laatste tijd al veel geschreven:
E 133 zou als risico’s hebben: hyperactiviteit, astma, netelroos,
slapeloosheid en geldt als kankerverwekkend..
Maar laat die blauwe sprinkles eraf en vervang ze door nootjes ofzo 😉

Een heel leuk boek om in huis te hebben, ik ben er supercontent van! Zowel de recepten als het informatieve deel zijn héél mooi vormgegeven, geïllustreerd met mooie foto’s die zin geven en ook inhoudelijk heel goed. Een aanrader, als cadeautje, of gewoon voor jezelf  🙂

Praktisch:
richtprijs: €19,95
te koop bij de boekhandel
de website van de Vegarevolutie
de Facebookpagina van de Vegarevolutie 
de website van Viva las Vega’s

Dit boek heb ik gekregen als recensie-exemplaar. Ik kocht het boek dus niet zelf, maar alles wat hierboven geschreven staat is mijn eigen mening.

Geef een reactie

