184. Veggie Vol-au-Vent (van VELT)

… van een alliteratie gesproken 🙂

Een tijdje geleden lazen jullie op mijn blog het verslagje van de boekvoorstelling van Lekker ecologisch! van VELT. Vandaag kan ik jullie al wat meer vertrellen over het boek zelf. Ik heb elke week minstens 1 gerechtje uit het boek geprobeerd en ik kan het jullie echt aanraden!

goulashZo is er bijvoorbeeld de goulash van seitan, die je hiernaast in mijn versie ziet. Overheerlijk en die gaat hier zeker nog gemaakt worden. Het gerechtje komt uit mijn favoriete hoofdstuk, soja en seitan.

Ik hou namelijk wel eens van een vleesvervanger,  maar niet echt van zo’n gepaneerde veggieburger die hopen olie opslorpt als je die bakt… In dit hoofdstuk vind je dus een aantal typische vleesklassiekers in hun veggie vorm. Ideaal om eens te koken voor die vleeseters die jij jou op bezoek komen en waarmee je hen met één hap overtuigd voor bijvoorbeeld een donderdag veggiedag.

Het recept van het erg gesmaakte vegetarisch stoofvlees vind je al elders op mijn blog, dus ik laat belicht graag een andere Vlaamse klassieker: de veggie vol-au-vent op basis van sojabrokken!

“Sojabrokken?!?” hoor ik je al denken. Ja, je koopt het in de BioPlanet of een natuurwinkel. Het voordeel is dat het droge stukjes zijn, zodat je een voorraad kan inslaan en je dit altijd in huis hebt.

Benodigdheden voor 4 personen:
  • 4 bladerdeegbakjes;
  • 500 g sojabrokken;
  • 500g champignons;
  • 6 sjalotten;
  • 2, 5 dl groentebouillon;
  • 3 el olijfolie;
  • 60g bloem;
  • 4 dl (soja)melk;
  • nootmuskaat, peper en zout
Bereiding:

veggie vol-au-ventSnijd de champignons in vieren en hak de sjalotten fijn. Fruit de sjalot in olie, voeg de champignons toe. Houd het vuur hoog tot het vocht uit de champignons vrijkomt, voeg dan de sojabrokken toe. Overgiet met de bouillon en laat 15 minuten koken onder een gesloten deksel.

Maak op een matig vuur een blanke roux van de olie en de bloem. Voeg er al roerende sojamelk aan toe. Breng de bechamelsaus op smaak met peper en zout. Voeg, als de saus niet vloeibaar genoeg is,  wat sojamelk toe. Laat nog even doorkoken en roer ten slotte de saus door het champignon-sojamengsel.

Breng op smaak met zout, peper en nootmuskaat. Doe een deel in een verwarmd bladerdeegbakje en giet er nog wat saus rond.

Smakelijk!

Mijn persoonlijke aanvulling bij het recept:

  • wij vonden dit iets teveel voor 4 personen,  ik had alles gehalveerd voor 2 personen maar daar hebben wij dan 2x van gesmuld (ik heb gewoon nog een portie in de diepvries gestoken en ook bij het ontdooien was die portie nog heel lekker!
  • ik vind het wel lekker om hier een citroentje bij te serveren dat je erover kan uitpersen: dat geeft een extra frisse toets

worteltjesWat verder ook een absolute topper was, waren de gebakken worteltjes met look en tijm: je zal denken, wat is daar nu zo speciaal aan, maar ze waren zo lekker dat je ze even goed als gezond hapje ’s avonds kan serveren!

Het spreekt voor zich dat ook de andere hoofdstukken (mét telkens heel duidelijke uitleg voor wie wat meer info wil), stuk voor stuk de moeite zijn. Het supermooie, duidelijke en prachtig geïllustreerde boek nodigt echt uit tot het proberen van de goed opgestelde recepten! Dit is geen kookboek dat voor de show in je kast zal staan 🙂 Ik ben alvast fan!

2 gedachtes over “184. Veggie Vol-au-Vent (van VELT)

  1. Ik kan jou en Sara ook alleen beamen: uit dit boek kun je heel veel kookinspiratie opdoen – ook als veganist! Hoewel iets meer veganistische recepten wel had gemogen, deze die erin staan zijn vaak makkelijk aan te passen.

Geef een reactie

