179 . Een (kinder)poncho van een kapotte paraplu!

Sinds begin december hebben we met de regelmaat van de klok een goede storm moeten doorstaan. Die muur in de Bautersemstraat in Mechelen die instortte? Dat was op 100 m hiervandaan. En bij zo’n stormen kan het dan al eens gebeuren dat een mens zijn paraplu volledig kadol is (om het op z’n Kempisch te zeggen).

Ondertussen kocht ik een goede stormparaplu. Laat ons hopen dat die het volhoudt in dit toch wel vreemde seizoen waarin het niet koud is, maar wel nat, met ook nog veel wind…

cool-babyMaar wat doe je dan met zo’n kapotte paraplu? Je maakt er gewoon een kinderregenponcho van! Het boekje ‘Cool Baby‘ wil je ertoe aanzetten om kleren die je in je kast heb hangen en die je niet langer draagt, te herontdekken, ze uit elkaar te halen, te veranderen en weer in elkaar te zetten om zo leuke kleding en speelgoed voor je kinderen te maken. Eén van de projecten in dit boekje is dus de poncho van een kapotte paraplu. Ik heb dan wel nog geen kinderen, een kinderponcho krijg ik bij de ene of de andere wel kwijt en zo is mijn kapotte paraplu toch niet voor niets ter ziele gegaan :-).

poncho_opgevouwdAls je een opvouwbaar parapluutje gebruikt, is deze maat geschikt voor een kind. Misschien, als je een grote niet-opvouwbare paraplu gebruikt, dat je ook een versie voor jezelf kan maken? Het is elk geval het proberen waard! In mijn voorbeeld gebruikte ik een opvouwbaar parapluutje. Het lintje en velcrostukje om de paraplu toe te vouwen, kan je nu ook gewoon gebruiken om je poncho klein en mooi op te vouwen.

Wat heb je ervoor nodig?
  • (uiteraard) een paraplu
  • biaislint
  • velcro of drukknoopjes
  • garen dat bij de stof en/of het lint past
Hoe ga je te werk?

Haal de paraplu uit elkaar. Een tornmesje en veel geduld zorgen ervoor dat de stof er niet beschadigd van los komt. Leg de paraplu dubbelgevouwen in de vorm van een waaier op een vlakke ondergrond. Meet de omtrek van de nek van het kind en tel er wat bij (zodat het er een warme jas ofzo onder aan kan doen). Knip de nek uit, beter eerst iets kleiner, je kan het nog groter knippen indien nodig.

Knip de paraplu open in het midden van het deel waar de velcrosluiting of de drukknoopjes komen. Speld het biaislint overal op de  randen en de kraag en naai het vast. Onderaan moet niet per sé, maar is wel mooi vind ik. Speld de velcro op de voorzijden waar je de poncho zal sluiten en naai die vast. Je kan ook drukknoopjes gebruiken.

Je kan eventueel een labeltje voorzien, ofwel om de naam van je kind erin te verwerken ofwel om de persoon die het maakte erin te verwerken. Ik bestelde labeltjes bij Lovely Labels en ben er heel content van. Al zullen die volgende keren wel niet meer zo zichtbaar gebruikt worden :-).

Benieuwd naar meer ideetjes? Ik denk dat het boek ondertussen een nieuwe cover heeft gekregen, maar zag het onlangs nog ergens liggen. Het omschrijft duidelijk en stap voor stap hoe je van oude kleren iets leuks maakt voor kinderen. Ik kocht het ooit omdat ik het niet kon laten liggen en de enige reden waarom ik het nog niet veel gebruikt heb, is omdat ik zelf geen kinderen heb 🙂 Maar voor een (toekomstige) mama is dit zeker een aanrader!

3 gedachtes over “179 . Een (kinder)poncho van een kapotte paraplu!

    • Geweldig, dankjewel! Echt ideaal om mijn mooie (maar veel te goedkope/kwalitatief ruimschoots onvoldoende) bolletjesparaplu die net de geest heeft gegeven om te toveren tot regenfrakske voor mijn dochtertje. Nu de uitvoering nog natuurlijk… Met mijn twee linkser-dan-linkere handen wordt dat geen sinecure, maar jouw uitleg lijkt alleszins heel begrijpelijk. Ik waag mijn kans!

      • super, veel succes ermee!
        een velcro vooraan over de hele hoogte gaat dus ook en sluit misschien nog iets beter af dan mijn drukknoopjes (maar ik had drukknoopjes in huis en vond die wel mooi passen zo 🙂 )

Geef een reactie

