177 . De FairPhone voor u uitgetest

FairPhoneCollega Lynn was één van de eerste 5000 mensen die midden 2013 intekende voor een FairPhone, een smartphone die op een eerlijke(re) manier geproduceerd wordt. Je tekende je in en pas nadat er 4999 mensen dit ook nog deden en ze dus voldoende kapitaal hadden om te beginnen, ging de FairPhone in productie. Dat aantal werd verrassend snel gehaald en werd dan een paar keer opgetrokken, tot er in totaal zo’n 25000 besteld werden.

Met de FairPhone wil het gelijknamige bedrijf de ontwikkeling van telefoons naar eigen zeggen eerlijker en duurzamer maken. Dat gebeurt enerzijds door bij de inkoop van onderdelen en grondstoffen leveranciers aan te zetten tot eerlijkere handel en aan de andere kant door het grote publiek proberen bewust te maken van de problematiek bij het maken van telefoons.

wh600_fairphone_3

De eerste 11000 FairPhones worden na de kerstdagen geleverd, de rest volgt in januari. Dan kon ook Lynn haar  langverwachte FairPhone vasthouden. Nadat de FairPhone een paar weken getest te hebben, gaf ze een interviewtje voor ons:

Waarom heb je een FairPhone gekocht?

FairPhoneIk ben ingestapt toen het project ter financiering op zoek was naar 5000 “preorders” omdat ik het belangrijk vind dat er moeite wordt gedaan om elektronica duurzaam en fairtrade te maken. Veel kennissen vonden het gek te betalen voor iets dat nog niet bestond en waarvan het niet zeker was dat het er effectief zou komen, maar ik kon het niet laten. Hier wou ik absoluut aan “bijdragen” (ook al is dat een te groot woord). Al die verhalen over e-waste-vuilnisbelten in de derde wereld en het programmeren van toestellen om na een zekere tijd stuk te gaan, hielden mij tegen een smartphone te kopen van een van de grote merken. Niettemin wou ik er op zich wel één en bovendien was mijn gsm bijna aan vervanging toe!

Wat is er zo speciaal aan de FairPhone en welke (meer)prijs betaal je hiervoor?

FairPhoneDe telefoon kostte 340 euro, wat eigenlijk weinig is voor een goeie smartphone – en dat is het wel! Dat lijkt mij ook amper een meerprijs voor de moeite die er gedaan is om het om een ethische manier te produceren. Misschien is dit niet 100% gelukt (zoals achteraf in de pers verscheen) maar ze hebben er wel alles aan gedaan om dit zoveel mogelijk te realiseren én dit project zal veel mensen bewust hebben gemaakt van de problematiek. Verder kan ik ook het open source-gehalte en de aandacht voor makkelijk vervangbare stukken (bijvoorbeeld de batterij) alleen maar toejuichen. [nvdr: Open source-software is computerprogrammatuur waarvan de broncode wordt vrijgegeven. Dit geeft gebruikers de mogelijkheid om de software te bestuderen, aan te passen en te verbeteren. De ontwikkeling van opensourcesoftware komt vaak tot stand op publiekelijke en gemeenschappelijke wijze, door samenwerking van zowel individuele programmeurs als overheden en bedrijven. bron

Hoe heb je de FairPhone gekocht en hoe zat dat nu met die levering?

FairPhoneOnline, begin juni, en ik heb er toch wel erg lang op moeten wachten… Aanvankelijk was er vooropgesteld dat de telefoon er zou zijn in oktober, maar nadat de leveringstijd enkele keren werd uitgesteld,  heb ik hem uiteindelijk ontvangen op 13 januari…  Aangezien ik het al volg van begin mei, werd mijn geduld toch een beetje op de proef gesteld. Zeker aangezien het stukje bij beetje werd uitgesteld. In september zou de FairPhone in december geleverd worden, dan waren er vertragingen door technische redenen… Uiteindelijk kwam er een bericht dat de eerste 11000 de fabriek zouden verlaten op 23 december, maar daar was ik uiteindelijk ook niet bij.

Was het toch de moeite om erop te wachten?

Ja, absoluut. Ik ben nog altijd blij dat ik heb “meegefinancierd” en vind het fantastisch dat ik bij het kopen van een gsm niet verplicht was de ethische bezwaren even door de vingers te zien. De voordelen en de luxe van een smartphone deden mij het lange wachten ook snel vergeten.

Wat vind je van de gebruiksvriendelijkheid in dit prille stadium?

FairPhoneErg goed, er is weinig op aan te merken. Er zijn enkele kleine softwaremankementen, maar het toestel is wel heel snel en je bent er snel mee weg. Bovendien is het in hoge mate en makkelijk te personaliseren en te configureren. Van FairPhone wil men ook echt een beweging (“movement”) maken en de makers moedigen feedback via de sociale media aan. Bijgevolg is er op de site een levendig forum en een supporthoek voor (technische) problemen en vragen. Ik vond dus snel een oplossing voor mijn technisch probleem (de Nederlandse woordenboek/auto-correctie die niet werkt).

____

Oprichter Bas van der Abel heeft ondertussen al plannen voor een tweede editie. Je kan je daarvoor hier al opgeven op hun website!

Alle info (of toch veel 🙂 ):
website FairPhone
FairPhone op Wikipedia
 (met kort technisch overzicht)
introductievideo van FairPhone
duidelijke foto’s op gizmag
een artikel over de eerlijkheid van FairPhone (als weerwoord op kritiek)
een uitgebreide (Nederlandstalige) review

4 gedachtes over “177 . De FairPhone voor u uitgetest

Geef een reactie

