176. Winterse ragout en stamppot à la EVA

De afgelopen week probeerde ik twee winterse recepten die EVA vzw in het kader van Donderdag Veggiedag aanraadde. Het waren twee voltreffers! Variatie op je bord heb je immers meteen al een beetje als je wat volgens de seizoenen kookt. Een overzicht van de twee recepten, met de nuances die ik aanbracht, lees je hieronder.

Stamppot van bataat

stamppotHet eerste was een stamppot van bataat (zoete aardappel). Ik ben hier echt grote fan van, dit wordt één van mijn favoriete gerechtjes! Mooie kleuren, lekkere smaken, smeuïge textuur, … alles wat een gerecht moet hebben én: niet moeilijk om te maken. Je volgt gewoon de stapjes in het recept en smullen maar! Je kan dit ook makkelijk een dag op voorhand maken en de dag zelf dan opwarmen.

Voor 4 personen heb je nodig:
  • 2 kg zoete aardappel
  • 8 lente-uitjes
  • 4 rode uien
  • 2 rode chillipepers (ik gebruikte gewoon chillipoeder)
  • 300 g spinazie
  • 2 teentjes look
  • 200 ml sojaroom
  • 2 tl agavesiroop
  • 3 el balsamico-azijn
  • 60 g sojamargarine (ik gebruikte plantaardige boter)
  • 200 g cashewnoten
  • kruiden: 1 tl komijn, een halve tl kaneel, peper en zout
Bereiding:

1. Warm de over voor op 180°C
2. Schil de zoete aardappelen en snijd ze in stukken van ongeveer 3 cm. Kook ze in licht gezouten water 20 minuten gaar.
3. Pureer ze met een stamper, voeg de sojaroom, de margarine, chilipeper, en kruiden toe. Kruid af naar smaak met peper en zout. Schep daarna de (gewassen) spinazie en de lente-uitjes onder de puree.
4.Schil de ui en snijd hem in dunne ringetjes. Snipper de knoflook.
5. Verhit wat olie in een pan en fruit daarin de ui en de knoflook. Voeg de agavesiroop toe en verhit deze 1 minuut mee. Giet de balsamico erbij en laat pruttelen tot de azijn verdampt is.
6. Rooster de cashewnoten in een droge pan. Schep de puree in een ovenschaal (of 2 aparte), strooi er de cashewnoten over en schep wat van het uimengsel over de puree.
7. Verwarm de stamppot in de oven op 180 °C gedurende zo’n 15 minuten.

In het recept staat niets over hoe je de lente-uitjes en de spinazie erin moet doen. Ik bakte de lente-uitjes al goed glazig en stoomde de spinazie heel kort en knipte die wat fijn vooraleer die erin te doen.

Groenteragout met seitan

groenteragoutSinds het overheerlijke recept van stoofvlees dat ik vond bij The Veggie Snack Shack, ben ik een echte fan van seitan. En ook deze groenteragout met seitan wist me heel erg te verrassen en viel erg in de smaak. Ook dit is een mooi, kleurrijk gerecht (het oog wil ook wat!), de textuur is overheerlijk (met iets meer ‘bite’ dan het vorige gerecht, iets wat de man des huizes wel apprecieerde) en het is ook gewoon echt smullen geblazen! Het is gemaakt op basis van een zelfgemaakte bouillon (staat ook uitgelegd in het recept) en het is ook niet moeilijk.

De bouillon:
  • 1 ui
  • 1 wortel
  • groente van een prei
  • twee teentjes knoflook
  • 4 stukjes gedroogd eekhoorntjesbrood
  • 1 dl witte wijn
  • kruiden: 2 laurierbladeren (ik gebruikte gemalen laurier), peper en zout

De bouillon maak je als volgt:
Pel de ui. Snijd de ui, de wortel en de prei in grote stukken. Pel en plet de knoflook. Giet 1 l water in een kookpot en voeg alle ingrediënten voor de bouillon toe. Laat de bouillon minstens 15 minuten koken. Zeef de bouillon.

Nodig voor de ragout voor 4 personen:
  • 200 g sjalotjes
  • 300 g wortel
  • 250 g champignon
  • 150 g seitan
  • 1 snede brood
  • 12 gedroogde pruimen
  • olijfolie
  • 3 dl groentebouillon
  • kruiden: 1 tl tijm, 1 el sojasaus, 1 tl mosterd, verse peterselie, peper, zout
Bereiding:

1. Pel de sjalotjes en snijd de grote in 6 en de kleine in 4 stukken. Snijd de wortels in de lengte door en snijd ze vervolgens in schuine stukken. Snijd de champignons in 4 stukken. Snijd de seitan in dobbelstenen en het brood in stukjes. Ontpit de pruimen en snijd ze in 4 stukken.
2. Verwarm wat olijfolie en stoof de sjalot glazig op een zacht vuur.
3. Voeg de wortels en tijm toe en zet het deksel op de pan. Laat de wortel stoven tot hij beetgaar is.
4. Voeg de champignons toe en laat ze 5 minuten meestoven met het deksel op de pan.
5. Voeg nu de seitan, de pruimen, het brood, de sojasaus en de mosterd toe en overgiet alles met 3 dl van de net gemaakte groentebouillon. Kruid met peper en zout en laat alles nog 5 minuten rustig doorstoven.
6. Voeg eventueel nog wat groentebouillon toe. Hak de peterselie fijn. Bestrooi de ragout met de peterselie

Voor mij mochten er een (klein) beetje meer pruimpjes bij. Ik vraag me wel af of het genoeg zou zijn voor 4 goede eters. Ik heb de champignons al toegevoegd toen de wortels echt nog heel beetgaar waren, waardoor ze op het einde als alles klaar was, nét goed waren. Ik heb er nog wel wat groentebouillon bijgedaan (van de overschot maak je nog een soepje!) en ik deed er ook een klein beetje Maïzena express bij om een iets dikker sausje te hebben. Héérlijk!

________

eva-logoMag ik jullie tot slot het lidmaatschap van EVA vzw warm aanbevelen? Niet dat ik er baat bij heb, maar wij zijn wel overtuigd lid 🙂 We gaan al eens eten in een restaurant waar we korting krijgen met de EVA-lidkaart, we krijgen dan ook het boekje van EVA met recepten in, elke donderdag een nieuw Donderdag Veggiedag-recept in onze mailbox, … Een familielidmaatschap kost €27, dus dat haal je er snel uit! (er is trouwens ook nog een gewoon lidmaatschap en een lidmaatschap voor studenten en werklozen).

Oh ja, je weet het misschien al, maar de recepten op mijn blog worden sinds kort gegroepeerd op een pagina “Tutorials en recepten” die je bovenaan op deze blog kan aanklikken.

Geef een reactie

