173. Upcycling in stijl

Evy-Puelinckx-UpcyclingDeze week kreeg ik het boek Upcycling van Evy Puelinckx in de handen. Het is echt een fantastisch, mooi en praktisch boek over upcycling: met spullen die bestemd zijn voor de vuilnisbak of het containerpark maakt Evy prachtige designvoorwerpen. Het fijne is dat alles goed uitgelegd en in stappen afgebeeld is, dat je meteen zin krijgt om eraan te beginnen en dat het nog haalbaar is ook!

Evy Puelinckx

Maar we beginnen bij het begin: Evy Puelinckx is architecte, ontwerpster, tv-gezicht en haar passie is upcycling. Daarnaast is ze ook ‘minister van Upcycling’ bij het Ministerie van Ideeën. Haar project als ‘minister’ was een on-line platform met als naam ‘Het Vindingrijk’. Het centrale idee achter het platform is een community bouwen rond ‘upcycling’, namelijk afgedankte spullen als bron van inspiratie voor het maken van persoonlijke design items. Evy maakt dus design objecten uit afval. 
 
Het Vindingrijk platform heeft een on-line shop waar de gemaakte spullen kunnen worden aangekocht. Daarnaast zijn er ook ‘how-to’ filmpjes en foto’s die de bezoekers kunnen inspireren om zelf aan de slag te gaan met hun afgedankte spullen. Vervolgens kunnen mensen ook hun eigen ‘creaties’ op het platform met elkaar delen en tot slot kan iedereen via het platform een oproep doen op elkaar om bepaalde afgedankte spullen te vinden (bijvoorbeeld kapotte nylonkousen) of ter beschikking te stellen van andere bezoekers van het platform.

Upcycling – Afval wordt design

Het boek bewandelt de grens van designboek en doe-boek. Dat maakt het boek niet alleen heel mooi en chique, maar maakt het ook een praktische gids bij jouw komend DIY-upcyclingproject. De uitdaging van het boek was om ontwerpen te maken voor designobjecten die je in enkele stappen zelf kan maken. Wat niet evident was. Voor ieder ontwerp in het boek heeft Evy er wel 20 ontworpen, 10 in verschillende uitvoeringen gemaakt en bleef er maar één over dat aan haar voorwaarden voor het boek voldeed. Ze heeft ze dus ook niet zomaar van ’t net geplukt maar zelf ontwikkeld.

Het fijne is dat je dankzij dit boek echt unieke designvoorwerpen kan maken: oude strips, een oude kast, een hoop oud leder, oude speelgoedpoppen, theelichtjes, eetstokjes, nylonkousen, stoelpoten,… je kan het zo gek niet bedenken of Evy doet er iets verbluffend mee! Op deze manier kijk je nooit meer hetzelfde naar afval 🙂 Kan jij al overweg met een zaag, een boor en andere powertools? Dan zal je zeker je hartje ophalen! Kan je dit nog niet? Geen nood, je kan ook een handzaagje of handboortje gebruiken of misschien is dit wel het ideale excuus om eens bij familie of een kennis in de leer te gaan! Je zal merken dat dit eigenlijk niet moeilijk is en dat het eens zo snel gaat! Een vijs draai ik niet meer in zonder powertool ;-).

Mijn favorieten zijn alvast de miniserre gemaakt met wijnkistjes (ik ben zelf ook een heuse wijnkistjesfan 🙂 ), de bloempot gemaakt van een kussen (je verhardt het kussen met vloeibaar hars) en een kerstkrans die gemaakt is van oude gehaakte doekjes (ook wel doilies genoemd). Dankzij de stap-voor-stap uitgelegde werkwijze, aangevuld met mooie en duidelijke foto’s van Annelie Vandendael, heb jij binnen de kortste keren ook design in je huis staan. Design dat niet duur is, maar zelfgemaakt, en dat gaat eens te meer indruk maken op je bezoek!

servetringMaar nu de feesten eraan komen, is ook het idee van de servetring, gemaakt van theelichthoudertjes erg knap. Deze servetringen zijn ook herbruikbaar en zullen erg indruk maken op je eetgasten.

Bekijk hieronder hoe je de ondertussen al befaamde fruitschaal maakt van oude tafelpoten, starring Evy herself. Staat ook in het boek!

Kreeg jij met de feesten een boekenbon? Of ben je nog op zoek naar een leuk cadeau, voor iemand anders of gewoon voor jezelf? Voor €24,95 is dit prachtige boek het jouwe! Je vindt het in de boekhandel, bij de afdeling Vrije Tijd / Lifestyle, bijvoorbeeld ook bij De Standaard Boekhandel.

Praktisch:
Facebookpagina van Het Vindingrijk
Website van Het Vindingrijk
Website van Het Ministerie van Ideeën

Dit boek heb ik gekregen als recensie-exemplaar. Ik kocht het boek dus niet zelf, maar alles wat hierboven geschreven staat is mijn eigen mening.

3 gedachtes over “173. Upcycling in stijl

    • Bedankt ! Wat de domeinnaam betreft, veel websites zijn gemaakt met wordpress hoor, ik werk er wel graag mee. Al vind ik het wel erg dat ik nu moet betalen om geen reclame te laten verschijnen op mijn blog… Misschien dat ik ooit een domein koop en dat kan ook gewoon via wordpress (als upgrade zogezegd). Je herkent dan soms de lay-out en ziet onderaan “powered by wordpress” staan, dus dat kan ooit nog wel. Momenteel zie ik ook niet echt hoe en waarom ik geld zou moeten verdienen met mijn blog, het is een hobby die meer en meer lezers krijgt, maar meer hoeft dat momenteel niet te zijn voor mij.

Geef een reactie

