170. DIY kerstdecoratie (part II)

Vorig jaar konden jullie al een blogpost lezen over zelfgemaakte kerstdecoratie, en daar maak ik dan meteen een goede gewoonte van! Hieronder volgen dus wat ideetjes, maar eerst wil ik graag beginnen met het voorstellen van een fantastisch boek in dit thema, namelijk “Kerst” gemaakt door blogster Tine van de blog Villa Appelzee. Op deze interieur- en lifestyle blog vind je trouwens volop inspiratie voor een Happy Handmade Home.

Het boek wordt als volgt voorgesteld:

KerstIn dit vrolijke boekje boordevol inspirerende DIY-ideeën voor de kerstperiode en nog lang daarna vind je geen moeilijke technieken of dure materialen. Met huis-, tuin- en kringloopmateriaal en met eenvoudige vaardigheden die je waarschijnlijk nog kent uit je (kleuter)schooltijd, knutselt Villa Appelzee kleurrijke kerstspullen met een originele twist. Van decoratie voor de boom en je huis, over moois om de tafel te versieren tot verrassende cadeaulabels en zelfgemaakte kerstkaarten.

Villa Appelzee KerstOf je nu al een tijdje creatief bezig bent, of je een creatieve beginner bent, of je met (je) kinderen creatief aan de slag wil voor de feesten, ik ben er zeker van dat je er je gading in vindt! Ik heb het al helemaal doorgenomen en doordat de ideeën superleuk zijn, met een mooi resultaat maar toch haalbaar lijken, begin je er met plezier aan! Dankzij de duidelijke en mooie foto’s en handige werkbeschrijvingen ben je alvast een heel eind geholpen! Je ziet hier enkele beelden uit het boek die Tine op haar blog plaatste.

Mijn persoonlijke favorieten uit haar boek zijn:

  • het rendier gemaakt met strijkparels (patroon zit in het boek): ideaal als kerstdecoratie in de boom, of als je er meerdere maakt voor een slinger, of als je een kleintje maakt: om een cadeautje mee op te leuken!
  • de kartonnen bordjes waar ze in kruisjessteek figuurtjes op borduurt en een randje errond haakt: een superleuk decoratie-item aan je muur!
  • ook heel leuk is de werkbeschrijving om slingers te breien met je handen!

adventkalender_villa_appelzeeDe heel originele adventskalender gemaakt van allemaal glazen (confituur)potjes is ook een topper, fantastisch om zo te kunnen aftellen naar Kerst! De foto spreekt al een beetje voor zich, maar in het boek vind je meer uitleg! Ik kan nog even doorgaan, ik voel al dat ik nog vaak naar dit boek zal teruggrijpen. Het boek is nu verkrijgbaar in de boekhandel voor €14,95 en zeker een aanrader!

Graag deel ik ook nog een paar ideetjes die ik dit jaar maakte.

Een bol wol in de kerstboom!
Vorig jaar blogde ik al over de gebreide kerstballen en gehaakte kerstdecoratie. Wat hier nu heel leuk bijpast, is een kerstbal die lijkt op een bolletje wol met 2 breinaalden. Je maakt het heel eenvoudig: je neemt een oude (best plastieken) kerstbal die je niet meer gebruikt. Je doet er wat lijm op en je rolt de wol rond de kerstbal tot je niets meer ziet van de kerstbal zelf (eventueel tussentijds nog wat bijlijmen). Je neemt twee satéstokjes, je knipt ze op een mooie grootte in verhouding tot de kerstbal en je lijmt aan dit uiteinde op elk stokje een pareltje in houtkleur. Vervolgens steek je de stokjes door de wol en klaar is kees! Een leuk effectje met weinig moeite! Oh ja, dat gorgeous schommelpaard? Op de kop getikt in de kringwinkel! I love it!

Een mozaïekster als blikvanger!
mozaïeksterIk maakte deze ster tijdens een workshop van de Mozaïekwinkel. We begonnen met een houten vorm van een ster. We knipten mozaïektegeltjes diagonaal in vier en lijmden de stukjes op de ster. Na 24 uur drogen, voegden we het geheel op. Door de glittermozaïektegeltjes gaf dit een extra feestelijk effect. Op haar webshop kan je de vormpjes, de mozaïektegeltjes en alle ander gereedschap dat je nodig hebt kopen.

Een beklede canvas voor de kerstkaartjes! 
canvas_kaartjesHeb je geen dressoir of schouw waar je alle kerstkaartjes op kwijt kan (ik beken: ik ben zwaar fan van kerstkaartjes 🙂 ), dan ga je gewoon voor dit alternatief: een canvas waar je alle kaartjes op kan hangen. Je neemt gewoon een kader van je muur en hangt dit tijdens de feesten in de plaats. Je kiest zelf de grootte van je canvas. Zoek vervolgens een leuk kerststofje en span het (indien er een tekening is, goed recht) op het canvas. Heb je een nietjespistool? Niet de stof dan aan de achterzijde vast. Heb je dit niet? Geen probleem, duimspijkers werken even goed! Span vervolgens een aantal lintjes op een redelijke (kerstkaartjes)afstand van elkaar op het canvas en bevestig eveneens achteraan op dezelfde manier. Nu kan je de kaartjes met kleine wasknijpertjes of met paperclips bevestigen aan de lintjes.
In het boek Kerst ontdek je nog een heel leuke manier om je kaartjes aan de muur te hangen, namelijk door kleine nageltjes op een houtplaat te slaan en hier wol tussen te verbinden. Je kan verschillende vormen maken, zoals bijvoorbeeld een kerstboom, een hart of een geometrische figuur). Dit geeft een heel leuk effect!

Kadertjes met ‘Christmas spirit’
kadertjes_kerstsfeer
Voor mij klinkt het Engels vaak zo mooi dat ik het toch graag gebruik, omdat je iets soms niet zo mooi kan verwoorden in het Nederlands (vind ik hé). Daarom zocht ik een paar zinnetjes of delen van zinnetjes. Ik had nog een hele reeks Tolsby kadertjes van Ikea liggen die we gebruikten op onze trouw en dus maakte ik 3 papieren op maat 10*15 voor in die kadertjes. De lettertypes zocht en vond ik op de blog van Ella Claire, zij verzamelde de links van 15 lettertypes met een kersttintje. De kadertjes staan nu op onze boekenkast en verwoorden voor mij helemaal de Christmas spirit 🙂 Een extraatje deed ik met het derde kadertje. De tekst hierop is “the bell still rings for all who truly believe”. Met een stukje wol en een klein plakbandje aan de achterzijde bevestigde ik een belletje aan het kadertje.

Zelfgemaakte decoratie: geef toe, da’s toch eens zo leuk? Je hecht er zo ook meer waarde aan vind ik. Op zoek naar meer inspiratie? Dan raad ik je dus zeker Kerst van Villa Appelzee aan, you’ll love it 🙂

Een gedachte over “170. DIY kerstdecoratie (part II)

  1. Pingback: 216. Een kerst(boom) vol liefde | My Green Way of Life

Geef een reactie

