166. De Online Weggeefwinkel

Weggeefwinkels verschijnen de laatste tijd meer en meer in het straatbeeld. In Leuven ken ik bijvoorbeeld het Huisje van Overvloed in de Brouwersstraat. Je kan hier kosteloos een object uitkiezen (of enkele) en zelf spulletjes achterlaten waarvan je denkt dat je er iemand anders een plezier mee kan doen. Ook in andere steden komen er weggeefwinkels bij en het doel is erg nobel! Want als je uitgekeken bent op iets en helemaal geen zin hebt om dat zelf te gaan upcyclen, dan is zo’n weggeefwinkel ideaal! En misschien vind je er dan zelf wel iets terug dat je kan gebruiken.

Dat dit een goed idee is, is ook Jan niet ontgaan. Hij pakte het op een andere manier aan en koos ervoor om een Online Weggeefwinkel te creëren. Graag zet hij deze met dit interview even in de kijker!

Jan, hoe ben je op het idee gekomen om een Online Weggeefwinkel te creëren? Hoe en wanneer is de weggeefwinkel ontstaan?

logo1Wel, ik merkte dat de weggeefwinkels problemen hebben met het aannemen, stockeren en aanbieden van grotere objecten, en ook dat ze slechts op bepaalde tijdstippen de deuren open doen. Ik dacht: dat moet anders kunnen! Ik zag dat er op het internet heel wat ruil-sites bestaan, maar nog géén weggeefwinkel. Ik heb er dan maar eentje in elkaar geknutseld en die half juli 2013 online gezet. Na grote kuis op mijn zolder is die dan ook langzaam aan beginnen groeien! Enkele aanpassingen later is de Online Weggeefwinkel een platform geworden dat het mogelijk maakt voor iedereen om spullen weg te geven en aan te nemen.

Op welk publiek mik je vooral met de Online Weggeefwinkel?

Iedereen is welkom om van dit platform gebruik te maken, jong en oud, arm en rijk, …, kortom echt iedereen! En ik merk aan het volk dat hier bij mij passeert om zaken op te halen dat het ook zo is.

Hoe werkt de Online Weggeefwinkel precies?

Ik probeer de werking van de ‘echte weggeefwinkels’ te benaderen, iedereen kan weggeven en iedereen kan (maximaal 2 keer per dag) iets aannemen dat weggegeven wordt.

De mensen die iets weg te geven hebben schrijven zich in en kunnen dan hun advertentie(s) plaatsen, met of zonder afbeelding. De spullen blijven ter plaatse en worden opgehaald door wie interesse heeft. Men kan ook afspreken dat er verzonden wordt tegen betaling van de verzendkosten natuurlijk.

Op de website kan men per categorie, regio, … rondkijken naar wat hem/haar interesseert, en via het mailsysteem van de site contact opnemen met de aanbieder. Een beetje zoals Hebbes.be of Kapaza maar dan enkel voor gratis spullen.

Gaf je zelf al iets weg? Of ging je zelf al in op een aanbod?

Zoals ik eerder al zei, mijn zolder is vrij leeg geraakt! Onvoorstelbaar hoeveel rommel (lees: nuttige dingen) een mens in huis heeft zonder het te beseffen!! Van wasmachine tot gsm… Ook mijn buren hebben heel wat bij me binnen gezeuld om op de site te zetten. Ik heb zelf inderdaad ook al enkele zaken aangenomen. Een paar spaanse sloffen en een tochthond :p.

Kan je zeggen dat het tot nu toe een succes is?

Goh, wat is succes hé? Er zijn maandelijks gemiddeld 6000 bezoekers op de site, wat ik wel een succes wil noemen, maar er is maar een dikke 1% van al die bezoekers die daadwerkelijk iets weggeeft of aanneemt. Dat moet dus beter kunnen.

Heb je al veel aanpassingen gedaan sinds het begin? En hoe zie je de Online Weggeefwinkel verder evolueren op termijn?

Ik ben de laatste 3 maand bijna full-time bezig met de website aan te passen en  toegankelijker te maken. In het begin kon men ook zoekertjes plaatsen, maar dat heb ik af geschaft omdat het een ‘ik zoek’-winkel werd.
Ook het systeem dat ik in het begin had om het eerlijk te houden heb ik afgeschaft omdat dat blijkbaar veel mensen afschrikte. Toen moest je voor zowel aanbieden als aannemen ingeschreven zijn, en kon je enkel iets aannemen als je ook iets weggaf. Het werkt veel vlotter nu, en ik moet niet bang zijn dat de winkel leeg zal zijn, er is meer aanbod dan dat men aanneemt!

Ik heb grootse plannen op termijn, maar nu ga ik eerst even de kat uit de boom kijken en zien of het de Online Weggeefwinkel echt nuttig blijkt te zijn en de moeite waard is om verder in te investeren (tijd en geld).

Moest dat het geval zijn zou ik graag op termijn ‘samen’ werken met de echte weggeefwinkels in België en her en der in het land ‘stockage plaatsen’ voorzien voor mensen die wel iets willen weggeven, maar er dringend van af moeten.

De mensen uit mijn regio mogen dat nu bij mij thuis komen stockeren, maar dat kan niet blijven duren…

Ik wens Jan veel succes met de Online Weggeefwinkel, misschien kunnen jullie er ook eens een kijkje gaan nemen? En wie weet bots je op hét object dat je al een tijdje zocht, of vind je er iets waar je iets helemaal anders mee kan maken! Laat zeker iets weten via de reactieknop hieronder als je er ervaring mee hebt, ik ben benieuwd!

Praktisch:

De website van de Online Weggeefwinkel
De Facebookpagina van de Online Weggeefwinkel

5 gedachtes over “166. De Online Weggeefwinkel

Geef een reactie

