165. Aubergines op gezonde wijze

auberginesAubergines zijn zonder meer één van mijn favoriete groenten. De smaak, de textuur, … heerlijk! In de groentekalender van Velt (http://www.groentekalender.be), staan aubergines van juli tot en met oktober vermeldt. Je hebt dus nog maar even tijd om ervan te genieten! Aubergines kan je niet rauw eten, je moet ze ze steeds eerst verhitten. Maar door de sponzige structuur slorpt de aubergine veel olie op.

auberginesJe leest het vaak in een recept: grill de aubergines met olie, bak ze in voldoende olie, … Spijtiggenoeg is dat dan wel héél lekker, maar niet zo heel gezond…

Recent vond ik een nieuwe manier om de intense smaak te behouden, zonder die olie. Het is heel simpel: leg bakpapier in de oven, prik een keer in de aubergines en leg ze in hun geheel in de oven en laat ze daar minstens een half uur tot 3 kwartier liggen. Ze mogen er verrimpeld uit zien. Neem ze vervolgens uit de oven en laat ze dan in een pot met een deksel een tijdje afkoelen. Als je het velletje er dan af doet (wat niet per sé moet hoor), zien ze er uit zoals hiernaast.

Opgelet, als je vergeet erin te prikken, dan ontploffen ze. En ja, ik spreek uit ervaring 🙂 Maar nee, da’s niet erg. Buiten heel erg verschieten van de knal, (want natuurlijk ben je net dan een avond alleen thuis…) is er niets aan de hand en blijft de smaak even goed, hihi.

Wat doe je daar dan mee? De mogelijkheden zijn oneindig 🙂

Moussaka

Eén van mijn favoriete gerechten is moussaka, dat recept kwam aan bod in het kader van het uittesten van de vleesvervangers van Colruyt, maar je kan dat ook gemakkelijk zonder vlees maken.

Aubergine met look en soja

Een ander, heel simpel gerechtje is aubergines met soja en look, geserveerd met rijst. Je maakt de aubergines klaar zoals gezegd. Je perst een paar teentjes look in een pot, en fruit deze in wat olie, je doet de aubergines erbij en een geutje sojasaus. Zo laat je het geheel sudderen,eventueel doe je er nog wat water of sojasaus bij naar smaak. Serveren met rijst en genieten maar!

Auberginekaviaar

Deze manier van bereiden is ideaal voor een auberginekaviaar. EVA vzw heeft daar een goed recept voor:

Verwarm de oven voor op 220 graden. Doorprik de aubergine met een vork op verschillende plaatsen. Leg hem op niet-klevend bakpapier en bak hem gedurende 35-40 minuten, of tot hij zacht is en begint in elkaar te zakken. Haal hem uit de oven en laat afkoelen. Doe olijfolie in een pan en sauteer de champignons en de paprika’s een drietal minuten. Voeg de pijpajuin en de look toe en laat het geheel nog eens 3 tot 5 minuten sudderen. Laat de groenten dan een vijftal minuten afkoelen. Haal voorzichtig de steel uit de aubergine. Snij hem in twee, in de lengte. Lepel het vruchtvlees uit de aubergine en doe het in de blender (of in een kom om te mixen). Doe er de groenten, olijven, citroensap, peper en kelp of nori bij. Blend alles tot het mengsel glad is. Doe de kaviaar in een kom en laat minimum twee uur rusten alvorens te serveren. Versier eventueel met de pijnboompitten of noten.

Er zijn nog veel meer gerechten en mogelijkheden, pinterest is uw vriend 🙂 zoeken op “(healthy) egg plant recipes”, succes!

3 gedachtes over “165. Aubergines op gezonde wijze

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s