164. Zelfgemaakte augurkjes

augurkjesOnlangs proefde ik bij een vriendin zelfgemaakte augurkjes op basis van komkommer. Ik was meteen verkocht! De smaak was heerlijk! Ik probeerde het zelf eens uit en ik moet zeggen: ik vind ze zo lekker, ze zien er goed uit en je weet perfect wat er in zit!

Ideaal voor als je komkommers over hebt uit je moestuin, er één teveel kocht in de winkel en je die niet wil laten vervallen, of als je gewoon zelf unieke en lekkere augurkjes wil maken!

Wat heb je nodig?

  • een komkommer
  • 1 rode ui
  • 3 eetlepels azijn en 1 eetlepel water  (ik gebruikte 3 delen azijn en 1 deel water, zodat alles helemaal onder kwam te staan)
  • 1 eetlepel suiker en 1 theelepel zout (ik gebruikte ook hier een beetje meer, maar niet in de verhouding waarin ik de azijn en het water vermeerderde)
  • wat takjes verse dille en tijm

Hoe maak je het?

Snijd de komkommer in dunne schijfjes. Snijd de ui in zeer dunne halve maantjes of stukjes. Voeg de azijn, het water, de suiker en het zout in een kom met de ui en de komkommer en meng alles met de kruidentakjes. Laat minstens een half uur trekken, maar na een goede week in de frigo heb je de beste smaak pas echt vind ik! Ik heb er nu (zeker een maand later) nog altijd wat van staan, ze blijven lekker en het is echt leuk om zo een gerechtje een aparte touch te geven. Of een amuseke op te waarderen 😉

P.S. wist je dat augurken en komkommers eigenlijk verschillende rassen zijn van dezelfde soort? De augurk behoort net als de komkommer tot de soort Cucumis sativus, maar het zijn geheel verschillende rassen. De augurk mag geen smaak van zichzelf hebben, de komkommersmaak moet geheel ontbreken. In dit recept vertrekken we toch van komkommer, wat het geheel een unieke smaak geeft.

5 gedachtes over “164. Zelfgemaakte augurkjes

Geef een reactie

