163. De Klobo-zetel opnieuw overtrokken

Ik had het al aangekondigd op mijn Facebookpagina, zo was er geen weg terug. Onze oude Klobo-zetel van Ikea (die bij aankoop wit ziet), zag niet meer zo heel wit. Nu heb je van alle Ikea zetels een hoes die je kan bijkopen, maar niet van de Klobo-zetels. Ook op andere websites die Ikea-hoezen verkopen vond ik niet direct een goede hoes. En dus zijn we gewoon zelf aan de slag gegaan! Ik kan je alvast geruststellen: het is haalbaar. Het enige wat je nodig hebt is iets minder dan 7 meter stof per zetel, een nietjespistool en (liefst) een naaimachine. Heb je geen nietjespistool, dan kan je er misschien één lenen.

klobo

Nu moet je weten, de Klobo zetel is heel erg gemakkelijk in en uit elkaar te halen. Da’s al een goed begin. Wanneer je dit gedaan hebt, heb je 4 delen: 2 zijdelen, een zitdeel en een rugdeel. De gemakkelijkste stukken zijn het zitdeel en het rugdeel: daarbij moet je gewoon goed aanspannen, mooi plooien en nieten maar. Het rugdeel zou je ook kunnen naaien, maar omdat dit veel gedoe was en omdat je de zijkant amper ziet en heel mooi kan plooien, aanspannen en nieten, hebben we die manier gekozen.

De zijdelen zijn iets moeilijker omdat die volledig zichtbaar zijn. Je kan die dus het best naaien. Hiervoor hebben we twee lappen stof aan elkaar genaaid. We hebben de stof binnenstebuiten over het zijdeel gedrapeerd, afgespeld en vastgestikt. In eerste instantie kan je een grote steek gebruiken, zodat je eens kan testen wat het effect wordt. De bedoeling is dat je 2 hoezen bekomt, die je over de respectievelijke zijdelen trekt en die je dan aan de onderzijde vastniet.

Heel veel uitleg kan je er niet bij geven vind ik (die had ik zelf ook niet), je moet er gewoon aan beginnen en met wat doorzettingsvermogen lukt dit zeker. Het resultaat dat je bekomt, is alvast een extra drijfveer, want wij waren er héél erg blij mee. Ik inspireerde me op deze Engelstalige blogpost om aan dit projectje te beginnen. Op deze stof zie je minder vuil (minder kattenhaar ook…) en de zetels ogen helemaal anders en fris. Op deze manier vermijd je dat je nieuwe zetels moet kopen, maar je hebt er zeker ook de voldoening van dat je dit tot een goed einde hebt gebracht!

Ben je na het lezen van deze post helemaal enthousiast om hetzelfde te doen? Veel succes ermee en laat zeker weten hoe het gegaan is!

12 gedachtes over “163. De Klobo-zetel opnieuw overtrokken

  1. Daar zou ik nu zelf nooit aan durven beginnen (heb ondanks de rokjeshype nog nooit een naaimachine van dichtbij gezien), maar jullie resultaat mag er zijn!

    • Dank u wel 🙂
      Ik vind dit trouwens veel makkelijker dan een rokje of iets anders: als je 2 stukjes stof binnenstebuiten over die zijkant drapeert en dan aftekent en afspelt (naad per naad), dan kan je dat zo stikken (eventueel eerst met de hand driegen – met wijde steken vastmaken – om te testen of het goed is) en dan komt dat er wel min of meer goed uit 🙂

    • Bedankt 🙂 En ja voor de stof hebben we iets moeten kiezen
      a) met een patroon (om minder snel vlekken te zien);
      b) met een kleur die paste bij de living in ons huurhuis (daarachter is een soort rode muur en de vloer is donkergrijs-zwart) maar ook nog in onze toekomstige living, waar er waarschijnlijk noch rood noch zwart-grijs zal zijn;
      c) een stof die niet té duur was, want anders zou het overtrekken meer gekost hebben dan een nieuwe zetel (deze stof komt van Ikea, is superdik en stevig en toch niet te duur).

      Dus het was ook niet onze eerste keuze, maar uiteindelijk als de zetels hier in de living staan, geeft het wel een heel mooi effect in het geheel, dus we zijn content 🙂

      • Super leuk! Wij hebben ook deze bank en ik twijfelde om een nieuwe te kopen vanwege de onuitwasbare vlekken, maar dit kan natuurlijk ook. Hoeveel stof heb je ongeveer nodig?

      • In de Engelstalige blogpost waarop ik me inspireerde, spraken ze van 6 meter stof, maar dat lijkt me nu precies zo weinig… Ik heb achteraf ook nog een voetbankje overtrokken met die stof om er een geheel van te maken met de zetels. Nu is het wel zo dat je voor de zijkanten geen enorme lappen stof nodig hebt, dus wat je kan doen is een 6 meter stof kopen en eerst de grote delen (rug- en zitdeel) doen en moest je tekort komen, eventueel nog wat gaan bijhalen. Ik heb wel ruim gekocht omdat de Ikea voor ons niet bij de deur is en ik zeker niet nog eens wou teruggaan… De overschot van de stof krijgt hier nog wel een doel 🙂 Veel succes ermee, het is niet het leukste werkje ooit, maar het resultaat mag er zijn en geeft veel voldoening 🙂

      • Dankjewel! Ik wist niet dat je bij de Ikea ook stoffen kon kopen! We gaan het binnenkort maar eens proberen 😀

  2. Er heeft even wat tijd tussen gezeten, maar het is eindelijk gelukt. Gisteren heb ik de bank uit elkaar gehaald en met (bij de ikea gekochte) licht grijze linnen stof opnieuw bekleed. Ontzettend blij met het eind resultaat. Ik had voor de zekerheid 7 meter gekocht omdat wij niet dichtbij een ikea zitten. Maar ik had een hoop stof over (ik denk zeker 1,5 tot 2 meter)… maar daar kunnen we mooi weer bijpassende kussentjes en ander leuks van knutselen.

    • waaw, da’s echt super, proficiat! Het doet me echt plezier dit te lezen 🙂 Wij hadden ook nog wel wat stof over, maar eventueel kan je die ook opzij leggen voor het geval dat er met 1 van de delen een ongelukje gebeurt. Dan kan je dat nog herstellen hé.
      Je mag er altijd eens een foto van door mailen (als je dat wil) naar greenwayoflife [at] hotmail [dot] com.

Geef een reactie

