162 . Ingemaakte gegrilde paprika

Je kent ze wel, die heerlijke gegrilde paprika op olie waarmee je oneindig veel gerechten naar een hoger niveau tilt, ik ben er zot van. Vandaag maakte ik ze gewoon zelf en dat was verrassend eenvoudig. Dit recept is niet alleen makkelijk als je hier dol op bent, maar ook een manier om een eventueel teveel aan paprika’s uit de moestuin te verwerken.

Wat heb je nodig?

  • Een oud glazen potje met schroefdeksel van bijvoorbeeld confituur, goed gewassen (uitgekookt)
  • Een paar verse paprika’s (ik gebruikte er nu slechts 2 bij wijze van eerste test, 3 grote paprika’s vullen een potje)
  • Olijfolie
  • Eventueel een teentje knoflook

Hoe maak je het?

  • Leg de volledige paprika’s zonder olie of iets anders op een vel bakpapier in een voorverwarmde oven (200ºC). Ik gebruik zo’n bakpapier dat je kan hergebruiken. Gebruik bij voorkeur rode paprika’s, die bevatten ook meer vitamine C.
  • Gril de paprika’s in iets meer dan een half uur tot ze gedeeltelijk zwart zijn. Draai ze halverwege even om. Als ze klaar zijn, is het vel rimpelig en donker.
  • Stop de paprika’s in een afsluitbare kom (geen zak zoals men soms zegt, da’s geen goede combinatie met hete paprika en die zak moet je dan weer weggooien), en laat de paprika’s ongeveer een half uur afkoelen in de afgesloten kom.
  • Verwijder met je handen het vel, de steel en de zaadjes. Dit ging bij mij verrassend eenvoudig, alles kwam vlot los en de pitjes schepte ik af met een lepeltje. Was de paprika’s niet, dan spoel je de smaak weg.
  • Snijd de paprika in reepjes, en doe ze (eventueel samen met een teentje knoflook) in de glazen pot.
  • Vul aan met olie en bewaar de pot in de koelkast.

Wat doe je nu met die ingemaakte paprika’s? Gewoon al als heerlijk aperitiefhapje (eventueel geserveerd met een toastje en wat hummus) zijn ze heerlijk. Maar ook in andere gerechten komen ze heerlijk tot hun recht. Hieronder enkele ideetjes.

De paprika’s zijn bijvoorbeeld lekker in een pastagerecht:

Maar ook een soep geef je met de gegrilde paprika’s een extra lekkere touch:

In een variatie op een risotto is zeker ook de moeite!

Smakelijk!

9 gedachtes over “162 . Ingemaakte gegrilde paprika

  1. Leuk idee. Paprika’s grillen deed ik al eerder, maar ze opleggen op olie heb ik nog niet geprobeerd. Enig idee hoe lang ze goed blijven dan? Ik probeerde het eens met courgette, maar dat schimmelde snel.

  2. Ik ga dat deze avond eens proberen maar ik ga ze achteraf stereliseren in mijn stoomoven. Dan zijn ze gegarandeerd een tijdje houdbaar in de kelder. Ik ga er ook nog wat tuinkruiden aan toevoegen zoals ik bij de tomaten gedaan heb. Super lekker!

  3. Pingback: 246. Heerlijk herfstkoken | My Green Way of Life

Geef een reactie

