160. Moestuinieren in potten en in de JardiMini

Onlangs won ik via de facebookpagina van ECOstyle een kleine JardiMini, dit is een plantzak waar toch al gauw 40 liter grond in kan. De JardiMini is gemaakt uit duurzaam, zonlicht- en vorstbestendig materiaal (nylon). Omdat de tas slechts uit één materiaalsoort gemaakt is (bijvoorbeeld zonder metalen ringetjes) is hij gemakkelijk recycleerbaar na gebruik. Toen ik die aankreeg, werd hij meteen gevuld en gingen we aan de slag. Er zat immers ook een boekje ‘Groenten in Potten‘ van Velt bij. We besloten er nog spinazie in te zaaien, half augustus was dat geen probleem.

(ECOstyle ken je ook van de leuke insectenhotels die ze verkopen in allerlei formaten. Heb je geen tijd of zin om er zelf één te maken, dan is dit zeker een aanrader!)

Heel leuk was het resultaat: 5 dagen sneller dan voorspeld in het boekje begonnen de zaadjes al te kiemen!

En omdat we enthousiast waren door het lezen van het boekje, zaaiden we ook nog radijs, rucola, sla en peterselie. Het was een echt succes! De sla deed er iets langer over, de peterselie nog iets langer, maar de rucola en de radijs groeiden als kool. Wat fijn om na je werk bij thuiskomst de vooruitgang te kunnen bewonderen! De spinazie is ondertussen bijna klaar voor de oogst, de radijs en rucola zullen de komende week ook klaar zijn. We kijken er al naar uit om onze oogst op te eten!

Zoals Audrey Hepburn het toen zo mooi formuleerde: “To plant a garden is to believe in tomorrow”. Heerlijk is het, om wat te zaaien en dat te zien kiemen. Veel plaats heb je echt niet nodig en het geeft toch wel voldoening om iets zelfgekweekt op te eten. Heb je ook geen terrasje? Dan kan je misschien overwegen om kiemgroentjes te kweken: supergemakkelijk, het kan binnen en je hebt er bijna geen plaats voor nodig! Je kan er alles over lezen in mijn eerste blogpost, maar vooral in mijn tweede blogpost over kiemgroentjes.

Ondertussen laat ik jullie nog even genieten van het resultaat dat we nu al hebben:

JardiMiniHeb jij na het lezen van deze blogpost ook zin gekregen om te zaaien of te planten in zo’n JardiMini? Dan heb ik goed nieuws, want ECOstyle geeft er twee (één limoengroen, één antraciet) weg aan de lezers van deze blog! Het enige wat je daarvoor moet doen is de onderstaande vraag beantwoorden en dit antwoord samen met je naam en adres doormailen naar greenwayoflife [at] hotmail [dot] com. Zondag 15 september maak ik de winnaars bekend, deelnemen kan tot zaterdag 14 september middernacht, veel succes ermee!
De vraag luidt als volgt: “Van welke vrucht is de milieuvriendelijke turfvrije ECOstyle Cocopeat® potgrond afkomstig?”

Ter info: de adviesprijs van een JardiMini voor 40 liter is € 24,95, voor 80 liter is dit € 32,95. Oh ja: vooraleer je denkt dat je deze dan moet opbergen tot volgend voorjaar: je kan nog heel wat zaaien nu! Voorbeelden vind je in het boekje van Velt, maar het is alvast hét moment om veldsla of winterspinazie te zaaien, of als je wat sneller resultaat wil kan je nog net allerlei soorten snijsla, babyleaf, mesclun, snijandijvie,.. zaaien. Radijs, winterpostelijn en mosterdblad kunnen ook nog.

Praktisch:

De website van ECOstyle
De facebookpagina van ECOstyle
De webpagina over de JardiMini
Schrijf je hier in op de nieuwsbrief van ECOstyle en maak kans op een JardiMini of een insectenhotel

3 gedachtes over “160. Moestuinieren in potten en in de JardiMini

  1. Ik heb zelf ook dit jaar wat geëxperimenteerd met plantzakken : ik zette in 1 zak aardappelen, vulde eentje met pompoen en een ander met courgette. Ik ben er erg tevreden van, het resultaat was goed en er komen er volgend jaar zeker nog bij ! Maar de mijn waren wel vele goedkoper ! 5 euro het stuk of 5 voor 20 euro voor die van 40 liter …

      • Ja ik denk dat de oogst in verhouding inderdaad echt héél goed is!
        Ik heb zelf ook goedkopere plantzakken van Ikea maar ik merk het verschil in kwaliteit wel heel erg.. ze zijn kleiner, wateren niet af, zijn niet recycleerbaar, … dus ik ben wel van plan om nog zo’n plantzakken bij te kopen 🙂

Geef een reactie

