157. Uitgetest: ecologische handzeep

Op mijn werk hebben ze van die standaard handzeep die superslecht is voor de huid. Elke keer als ik mijn handen daar was met zeep, zijn ze daarna helemaal uitgedroogd. Allereerst breekt zeep de natuurlijke, vettige beschermlaag van de huid af. Antibacteriële zeep is nog slechter dan “gewone” zeep. Het doodt namelijk de schadelijke bacteriën op je handen, maar ook de huidflora (goede huidbacteriën) die je huid beschermen tegen indringers van buitenaf. Ik gok dat wij zo’n anti-bacteriële zeep hebben op ons werk, want het is echt frappant hoe erg mijn handen ervan uitdrogen.

Thuis gebruik ik alleen ecologische handzeep en ondertussen zijn er al wel wat de revue gepasseerd. Het gaat om:

  • de Ecover-handzeep met lavendelgeur
  • de crème zeep van Froggy in de granaatappelgeur
  • de handzeep van Sonett in neutrale geur
  • de karweizeep van Ecover

handzeep

Hieronder een overzichtje. Ik moet er wel bij zeggen dat het heel moeilijk was om de prijzen te vergelijken, omdat ik geen winkel heb gevonden waar alle 4 de producten verkocht werden en je dus de winstmarges niet kan vergelijken.

Ik gebruikte de volgende vergelijkingspunten:

  1. Ingrediënten
  2. Inhoud
  3. Verpakking
  4. Navulverpakking
  5. Prijs
  6. Ervaring

Ecover handzeep

Froggy handzeep

Sonett handzeep

Ecover karweizeep

1

ingrediënten van minerale en plantaardige oorsprong

Afkomstig uit duurzame productie (EMAS), gegarandeerd zonder parabenen, EDTA, paraffine of ingrediënten van petrochemische oorsprong

zeep uit olijfolie uit gecontroleerde biologische landbouw, suikertenside, plantaardige alcohol (ethanol), glycerine, gewerveld water.

Water, lignum poeder en Sodium C12-18 alkyl sulphate

2

250 ml

300 ml

300 ml

150 ml

3

Fles en labels uit polyethyleen Pompje uit polypropyleen en metaal Polyethyleen en polypropyleen zijn 100% recycleerbaar en samen recycleerbaar

Beschikbaar in een hervulbare decoratieve pomp, 100% recycleerbaar en bestaande uit meer dan 50% gerecycleerde materialen

?

Tube uit polyethyleen. Dop uit polypropyleen. Polyethyleen en polypropyleen zijn 100% en samen recycleerbaar

4

x

x

x

5

4,90 €

5,00 €

5,00 €

5,49 €

6

– heel goede handzeep voor gevoelige handen

– vrij vloeibaar

– spijtig genoeg vind ik de lavendelgeur echt niet zo aangenaam

– niet zo’n bijzonder flesje

– heel goede crèmezeep voor gevoelige handen

– fijne crèmetextuur

– heerlijke geur

– mooi flesje

– spijtig dat er niets op het flesje staat, men weet niet welke zeep het is, maar dat maakt het ook chiquer

– heel goede handzeep voor gevoelige handen

– vrij vloeibaar

– heel neutrale geur, niet slecht, maar ook niet heerlijk

– leuk flesje maar ik zou het eerder in de keuken zetten

– heel goede handzeep voor heel vuile handen

– aangename scrub zonder de huid uit te drogen of te beschadigen

– vrij kleine verpakking voor mensen die vaak vuil werk doen en geen navulverpakking

Mijn voorkeur gaat uit naar de Froggy handzeep en de Ecover karweizeep, naargelang de toepassing. Er zijn nog veel andere ecologische handzepen op de markt, wat het extra fijn maakt: er is niet meer dé ecologische handzeep die te nemen of te laten is! Hopelijk is de Froggy handzeep binnenkort op iets grotere schaal verkrijgbaar 🙂

3 gedachtes over “157. Uitgetest: ecologische handzeep

Geef een reactie

