156. Zomerlectuur

Nu het mooie weer blijft aanhouden en er soms dagen zijn waarbij ze 30 graden en meer voorspellen, ben je haast verplicht om even niets te doen en rustig te ontspannen met een boek.

Maar op zo’n dagen wil je misschien niet gewoon een standaardboek van A tot Z lezen. Daarom doe ik in deze blogpost graag 4 voorstelletjes van boeken waarin je niet van de eerste tot de laatste bladzijde moet lezen, maar waar je wat in kan bladeren, in kan aanduiden, waarmee je aan de slag kàn maar niet moet.

Boek 1: Natuurlijk mooi van Marjolein Van Dorpe

natuurlijk-mooiDit boek heb ik nog maar sinds kort, maar ik vind het een heel fijn boek. Het staat vol homemade maskertjes en scrubs. Als je weet dat in veel scrubs die je in de winkel koopt, microplastics zitten, dan kan je je scrubs beter zelf maken. Maar ook de maskertjes voelen veel aangenamer en natuurlijker aan als je ze zelf maakt. Dat de auteur van dit boek nog maar 17 is neemt absoluut niet weg dat het een heel leuk boek is, om inspiratie op te doen, om zelf mee aan de slag te gaan en om varianten te bedenken.
Voor €14,95 kan je dit boek niet laten liggen! En het is ook een ideaal boek om eens uit te lenen aan vriendinnen, of er tijdens een girls night mee aan de slag te gaan. De scrubs en maskertjes zijn zo gemakkelijk, voelen zo goed aan en zijn zo goedkoop dat je waarschijnlijk al snel verslaafd bent aan dit boek.

Ik probeerde 2 scrubs uit:

  • Zijdezacht gezicht (met 2 eetlepels paneermeel, het sap van 1/4 sinaasappel en 3 blaadjes verse marjolein): deze was iets te zacht voor mij. Als ik scrub, dan wil ik voelen dat ik aan het scrubben ben 🙂
  • Om duimen en vingers af te likken (met 3 eetlepels bruine suiker en een koffielepel honing): 1 koffielepel honing volstond bij mij niet om voldoende binding te hebben tussen de suiker, maar na wat aan te lengen, was dit voor mij de perfecte scrub 🙂 Je kan hier ook je lippen mee scrubben!

scrub

Mijn traditionele scrub voor gladde benen is zout of suiker met olijfolie: werkt perfect en voelt ook heel leuk aan. Mijn mama haar favoriete scrub is er een die gebaseerd is op koffiedik. Beide scrubs kan je ook (in een variant) in het boek vinden. Onlangs was ik in een winkel waar ik vroeg of die bepaalde gezichtsscrub microplastics bevatte, waarop het antwoord was “dat de wetenschap daar nog niet ver genoeg voor stond”. Ik herinner me nochtans dat wij vroeger altijd een gezichtsscrub gebruikten op basis van gemalen abrikozenpitten! Toch vreemd dat dat nu plots “niet meer kan”…
De maskertjes voor het gezicht en voor het haar zullen de komende weken zeker nog duchtig worden uitgetest!

Boek 2: Goed eten van Dorien Knockaert

goed-etenIk was al fan van Dorien door haar column, maar nu zowaar nog meer. Dit is niet zomaar het 100ste kookboek in een dozijn dat je tegenwoordig in de winkel ziet verschijnen. Als je dan tóch een soort van kookboek wil kopen, laat het dan dit boek zijn! Want er staan niet alleen superleuke en originele recepten in, het is een boek dat gaat over lekker koken met producten van gezonde grond, gezonde dieren (er staan ook veel vegetarische recepten in) en gezonde mensen.
Het fijne is dat je het boek van voor naar achter kàn lezen, in dat geval speelt het verhaal zich afwisselend in haar keuken en daarbuiten af. Er zijn zeven hoofdstukken met recepten en kookverhalen die de seizoenen volgen, en daartussen zitten zes reportages die ingaan op grotere kwesties. Je kunt die hoofdstukken ook in een andere volgorde lezen, ze staan voldoende los van elkaar. Of je kunt er een recept uitpikken dat je lekker lijkt, beginnen te koken en vanaf daar je neus volgen. Dit stukje komt uit het boek zelf, maar legt wel perfect uit hoe het boek in elkaar zat.

De foto’s en verhalen van Dorien stralen een rust uit, maar geven ook energie en zin om er zelf in te vliegen. Staat bij mij als eerste op het programma: het recept van de appelchutney, want die wou ik al lang en nu ga ik die gewoon zelf maken! Een haalbaar gerecht met haalbare ingrediënten: can’t wait!

Boek 3: Groeten uit Transitië van Eva Peeters, Mme Zsazsa, Kristien Hens, Dorien Knockaert en Joke Rous

Groeten uit TransitiëIk ging naar de boekvoorstelling van dit boek en was toen al verkocht. Mijn verslagje kan je lezen in deze blogpost. Dit is een supertoegankelijk boek waarin ik mijn filosofie ook wat in terugvind: proberen op een leuke, haalbare manier aan te tonen dat wat duurzamer worden heus niet saai of duur hoeft te zijn. Je kan er als beginnend groentje maar ook als ervaren groene heel wat ideeën en inspiratie uit halen!

Een beginnend groentje kan al aan de slag door te leren hoe je:

  • met (naakt)slakken kan omgaan
  • welke moestuinmogelijkheden er zijn zonder direct zelf een moestuin op te starten (bijvoorbeeld via een zelfoogstboerderij, moestuinieren in potten, kiemgroentjes kweken op de vensterbank of een volkstuintje)
  • een hele reeks ingrediënten kan omtoveren tot een héérlijk gerecht

Een ervaren groene kan zijn hartje ophalen:

  • door alles te ontdekken over inkuilen (één van de bewaartechnieken die in het boek aan bod komen)
  • door te lezen over het composttoilet en dat dan gewoon zelf in de praktijk om te zetten
  • door te bestuderen hoe ze zelf inlegkruisjes en maandverbanden kunnen maken en hiermee direct aan de slag te gaan.

Al bladerend, snuisterend en lerend wandel je het boek door. Het liefst laat ik mijn vingers over de pagina’s glijden en stop ik bij een pagina waar ik die dag over wil lezen. Maar stoppen doe je dan wel niet snel meer! Warning: na het lezen van dit boek is de kans groot dat je direct aan de slag gaat met alles wat je hebt gelezen!

Boek 4: Live love & laugh van Martine Prenen

livelovelaughIk kreeg dit boek cadeau van een goede vriendin. Ik was direct heel enthousiast, mijn man was iets sceptischer over de auteur :-). Ondertussen heeft hij al meer gelezen in het boek dan ik en gaat er geen bladzijde voorbij zonder dat ik gebrieft wordt over wat hij heeft bijgeleerd over voeding. Het boek is een bundeling van alles wat Martine belangrijk vindt in een leven in balans: goed eten, lol maken, liefhebben, bewust opvoeden, gezond genieten, energiek bewegen, natuurlijk genezen. Mini-rituelen voor dagelijkse ontspanning, healthboosters: wat zijn de àllergezondste voedingswaren? Hoe kick je af van een suikerverslaving? Hoe leer je je kind groenten eten? Hoe vermijd je dat anderen je kinderen volproppen met snoep?

Vooral uit de Mar10 _ tip&tricks heb ik al heel veel geleerd. Het leuke is ook hier weer dat je gewoon kan bladeren en beginnen te lezen over datgene waar je die dag zin in hebt. Er zit een structuur in, maar die moet je ook hier weer niet van A tot Z lezen en dat vind ik echt fijn!

Het boek is aangenaam om te lezen, het heeft een mooie lay-out en is duidelijk zonder teveel poespas. Je hebt meteen zin om wat gezonder te gaan leven, en na het lezen van dit boek zullen dat geen loze woorden blijven! Met de praktische tips kan je echt direct aan de slag, kleine stapjes die allemaal het verschil kunnen maken en geen grote, radicale omwentelingen waarbij je niet weet waar te beginnen…  Je leert bijvoorbeeld hoe je jezelf een boost kan geven of kwalen sneller kan genezen zonder naar medicijnen te grijpen. Het boek geeft handvaten zonder zweverig te worden (toch ook erg belangrijk vind ik!) en leest heerlijk weg.

___

Natuurlijk zijn er nog zoveel andere aanraders! Las jij recent een boek binnen het brede ecologische en duurzame kader dat echt de moeite is, deel het dan zeker met ons in een reactie onderaan in deze blogpost!

Alvast veel leesplezier!

PS veel van deze boeken vind je waarschijnlijk al in de bibliotheek en zoniet, kan je dit altijd als tip doorgeven! Of je kan het ook lenen van/aan vrienden!

Geef een reactie

