153. Fietso-watte?

AFB_mob_fietsen_FoS_pijlFOS_80_tcm7-135181De laatste tijd kwamen fietsostrades nog eens in de mediabelangstelling, daar waar dit in Nederland al veel meer ingeburgerd is. Als je eens googlet (en dan op afbeeldingen zoekt), vind je enkele mooie foto’s van zulke fietsostrades. Hoog tijd voor een interview met iemand met kennis van zaken! Veerle en haar vriend Erik maken (afhankelijk van het weer en het seizoen) in mindere en meerdere mate gebruik van de fietsostrade. Niet toevallig wonen zij ook dicht tegen de Nederlandse grens. Dankzij onderstaand interview komen we wat meer over te weten over de fietsostrades!

Wat is een fietsostrade precies?

Zoals de naam doet vermoeden, is het te vergelijken met een autostrade, maar dan voor fietsen. Het zijn fietspaden die een vlotte verbinding geven langs trajecten die veel mensen vaak afleggen. Het vlotte ligt erin dat het brede fietspaden zijn zonder al te veel omwegen en dat je niet vaak moet stoppen omdat je bijvoorbeeld een andere weg kruist en moet kijken of er auto’s aankomen. De fietsostrade bij ons loopt grotendeels langs de spoorlijn. Ik heb gezien dat dit op de meeste plaatsen het geval is. Logisch eigenlijk, de trein rijdt ook langs veelgebruikte trajecten zonder al te veel omwegen.

Waar wonen jullie en zijn er al veel in jullie buurt?

Wij wonen in Heide (Kalmthout). Er is 1 fietsostrade bij ons in de buurt, deze loopt grotendeels langs de spoorlijn Antwerpen-Roosendaal. Omdat we vlak bij het station wonen, kunnen we dus ook gemakkelijk de fietsostrade nemen.

Gebruiken jullie de fietsostrades veel en hebben jullie de indruk dat die veel gebruikt worden?

Erik gebruikt de fietsostrade het vaakst, hij is aangesloten bij een tennisclub in Essen, zo’n 13 km verderop. Dankzij de fietsostrade kan hij hier vlot met de fiets naartoe, wat hij dan ook doet zolang het weer het toelaat. Ik zelf gebruik de fietsostrade enkel in het weekend, als ik met vrienden op café ga in Wildert (Essen), of soms om naar het winkelcentrum in Kapellen te gaan, of als deel van een grotere fietstoer gewoon voor het plezier. Je staat er niet in de file zoals op een gewone autostrade, dus op die manier kan ik het gebruik niet goed inschatten. Maar ik denk zeker dat de fietsostrade voor veel schoolgaande jeugd een deel van hun route naar school is. Vroeger reed ik zelf ook (ongeveer) langs dit traject naar school, en ik merk nu met de huidige verbeteringen dat het echt veel veiliger is. Zo is er nu een tunnel onder een viaduct waar je vroeger een drukke weg moest oversteken, een heel nieuw stuk fietspad langs het spoor in plaats van een fietsstrook langs een weg iets verder die wij vroeger namen, … Het is ook gewoon leuker als je weet dat je niet constant moet opletten voor aankomende auto’s maar gewoon ontspannen kan fietsen. Voor mij nodigt dat zeker uit om sneller de fiets te nemen.

Op de website van de provincie Antwerpen over fietsostrades zien we dit beeld. Kunnen jullie stellen dat dit een representatief beeld is? Hebben jullie nog andere foto’s?

AFB_mob_fietsen_FoS_kenmerkenFoS_300_2_tcm7-135192

Ja, het grootste gedeelte van de fietsostrade die ik gebruik ziet er ook zo uit. Grote stukken zijn zelfs pas in de vorige jaren nieuw aangelegd. Op andere plaatsen gaat het om een bestaande autoluwe weg naast het spoor, die er dan soms wel wat slechter bijligt. Het blijft wel zo dat de fietsostrade nog niet volledig is. Bijvoorbeeld het eerste stukje richting Essen vanuit Heide gaat nog via een “gewone” fietsroute, pas iets verder kom je terug op een breed fietspad na het spoor. Er wordt echter wel werk van gemaakt om de trajecten nog te verbeteren. Soms zijn daar onteigeningen voor nodig, het zal waarschijnlijk ook niet goedkoop zijn en de eigenlijke werken nemen natuurlijk ook tijd in beslag. Daarom begrijp ik het wel dat alles nu nog niet meteen “perfect” is, maar zoals ik eerder al zei merk ik echt al hoe een grote verbeteringen er op sommige plaatsen zijn gebeurd. Hier vind je een overzicht van de plannen die er nog zijn voor onze fietsostrade.
Dit zijn enkele foto’s genomen vanaf het station van Heide richting Kapellen:
IMG_2705Soms is er nog een autoweg naast het fietspad. Maar op andere gedeeltes is de fietsostrade echt volledig apart aangelegd, zoals je bijvoorbeeld op de foto hiernaast kan zien. Deze is getrokken tussen Kalmthout en Essen op het “Rozemieke” (dat is de naam van het  fietspad).
Is het fietsknooppuntennetwerk ook aangesloten op de fietsostrades? En maken jullie hier gebruik van?
Dat weet ik eigenlijk niet goed, ik heb nog nooit echt de knooppuntenroutes gevolgd. Er staan bij ons in de buurt wel borden die de fietsroutes naar de nabijgelegen plaatsen aangeven, en die zijn aangepast zodat ze de fietsostrades gebruiken. 

We lazen op www.mobimix.be dat ook de provincie Vlaams Brabant fietssnelwegen plant. Hebben jullie al fietssnelwegen of fietsostrades gebruikt in andere provincies? Of in Nederland misschien? Daar zijn ze immers al wat verder gevorderd op dat vlak!

Nee, eigenlijk had ik tot iets van een 2 jaar geleden nog niet van de term “fietsostrade” gehoord, en in de periode sindsdien heb ik niet zo’n verre fietstochten gedaan dat ik tot bij een andere fietsostrade kwam. Dus als ik er eerder wel andere heb gebruikt, was dat onbewust 🙂
En jij, als lezer? Gebruik jij soms fietsostrades? Wat zijn jouw ervaringen? Laat het zeker weten in een reactie onder deze blogpost!

2 gedachtes over “153. Fietso-watte?

  1. Pingback: 245. Zet je schrap voor de Week van de Mobiliteit! | My Green Way of Life

Geef een reactie

