151. Uitgetest voor jou: make-up Essential Care via BioReine

Een mens wordt niet duurzaam in een dag…  Mijn make-up komt van de BodyShop, maar spijtiggenoeg ook gedeeltelijk van bij Clinique. Tot voor kort werd hun make-up nog getest op dieren 😦 Ik weet eigenlijk niet zeker of dat nu na de inwerkingtreding van het verbod op alle dierproeven voor cosmetica in de EU nog het geval is.  Een tijdje terug kreeg ik de kans om make-up te testen die wordt aangeboden door BioReine. BioReine is exclusief distributeur voor België en Nederland van natuurlijke, biologische huidverzorgingsproducten die mens en milieu respecteren. De producten kunnen ook online via hun website gekocht kunnen worden. Verkooppunten kunnen altijd op aanvraag doorgeven worden. Het bedrijf  hecht veel belang aan een natuurlijke, ecologische, gezonde levensstijl maar toont dat je hiervoor niet moet inboeten op kwaliteit, luxe, comfort én plezier. Laat dat nu juist ook één van de doelstellingen van mijn blog zijn! Ik was zeker geïnteresseerd, want dit zou alweer een stap dichter naar duurzaamheid zijn!

Ik mocht een bruin oogpotlood, zwarte mascara en palletje oogschaduw testen, allemaal van Essential Care, één van de merken die door BioReine verkocht worden. Essential Care is één van de Europese marktleiders in gecertificeerde natuurlijke huidverzorging en heeft verkooppunten in meer dan 12 Europese landen. In 2003 werd Essential Care als 1 van de eersten gecertificeerd door de Soil Association. (in vergelijking tot andere controle-organismen stelt de Soil Association de meest strenge vereisten: minimum 70% biologische ingrediënten).

Ik zet even op een rijtje wat ik alvast belangrijk vond aan het merk:

  • Essential care gebruikt geen potentieel schadelijke synthetische stoffen zoals kunstmatige geur- en kleurstoffen, parabenen, petrochemicaliën, DEA, MEA, TEA.
  • Hun unieke handgemaakte producten worden in kleine hoeveelheden gemaakt om een maximale versheid te garanderen.
  • Alle producten werden getest op menselijke vrijwilligers maar nooit op dieren.
  • Alle producten zijn geschikt voor vegetariërs en de meeste ook voor veganisten. De producten geschikt voor veganisten bevatten geen bijenwas of propolis.
  • Essential care ondersteunt Fair trade, natuurlijke landbouwmethoden en zet zich actief in voor het milieu. Waar mogelijk worden lokale grondstoffen gebruikt.

Mijn bevindingen:

  • het oogpotlood:
    • de feiten: 100% natuurlijk – 64% biologisch – minerale kleur gemengd met biologische jojoba, zonnebloem, shea butter (een eetbaar uit Afrika afkomstig natuurlijk (plantaardig) vet welke bij kamertemperatuur meestal een vaste vorm aanneemt) en calendula
    • de bruine kleur is echt mooi en rijk
    • het brengt gemakkelijk aan
    • ik ben wel gewoon om ook oogpotlood aan te brengen op de waterlijn, dat was hier moeilijker mee, maar da’s vaker het geval met oogpotlood
    • het potlood is niet té hard, maar ook niet (té) zacht (dus niet als zo’n crèmepotlood)
    • kan in dunne streepjes aangebracht worden op de wenkbrauw en vervolgens uitgewreven worden om een meer gedefinieerde wenkbrauw te krijgen
    • algehele tevredenheid: zeer goed
  • de mascara:
    • de feiten: 100% natuurlijk – 84% biologisch – gebaseerd op biologisch aloë vera-sap, calendula, shea butter (zie hierboven), buckthorn bessen en pure minerale kleur
    • dit was per definitie een moeilijke: ik ben verslaafd aan de high impact mascara van Clinique, maar ik moet eerlijk zijn: deze is lang niet slecht!
    • de wimpers worden goed gescheiden door het borsteltje, ik heb geen extra borsteltje nodig om dit nadien nog te corrigeren
    • de kleur is goed, de mascara mocht van mij iets meer dekken (maar ik ben dan ook die high impact gewoon), dat was opgelost met een laagje extra
    • de geur is verrassend goed (het viel me zelfs echt op bij het aanbrengen)
    • algehele tevredenheid: goed tot zeer goed (verrassend, want ik ben niet vaak content van andere mascara’s)
  • de oogschaduw:
    • de feiten: 100% natuurlijk – 15% biologisch – 7 kleuren beschikbaar in 2 paletten of als aparte kleurtjes (als refill) – het paletje zelf is hervulbaar, recycleerbaar en FSC-gecertificeerd
    • ik vind de kleuren sand (lichte tint), bark (bruine tint) en gold (gouden tint) het mooist, de slate (paarse ondertoon) ligt me iets minder (of kies ik uit mezelf niet snel)
    • de borsteltjes zijn aan één zijde dikker om meer op te vullen en aan één zijde dunner voor het precisiewerk, daar ben ik heel content van
    • de oogschaduwpaletjes brokkelen of verpoederen niet teveel als je ze gebruikt (bij goedkope merken gaat de helft bij manier van spreken ‘vliegen’ als je er met je borsteltje op komt)
    • de kleuren zijn voldoende intens
    • algehele tevredenheid: goed (voor mij zou groen wel leuk geweest zijn)

Ik kan jullie deze cosmetica dus zeker aanraden, en heus niet alleen omdat ik de kans kreeg om die testen (dat beloof ik op mijn communiezieltje 😉 )! Ik zal wel even moeten wennen, omdat de overgang van je oude vertrouwde cosmetica-merken naar andere merken gewoon sowieso even moeilijk zijn. Maar het gevoel dat je natuurlijke producten gebruikt die niet op dieren getest zijn, wegen echt wel op tegen die aanpassing!

Meer info vind je op:

Tot 26 mei loopt er trouwens nog een leuke actie op de Facebookpagina van Essential Care, dus meedoen is de boodschap!

winactie Essential Care

Een gedachte over “151. Uitgetest voor jou: make-up Essential Care via BioReine

  1. Goede review! De producten klinken geweldig. Het is inderdaad een hele zoektocht om alles in je stash te veranderen in dierproefvrije, natuurlijke producten, maar het is wel een leuke zoektocht 🙂

Geef een reactie

