147. Het achtste wereldwonder: azijn :-)

58946_w214

Mensen die mij kennen zullen weten dat ik geen overdreven schoonmaakfreak ben :-). Maar ik ben wel geïnteresseerd in ecologisch schoonmaken (en als het even kan dan ook efficiënt). En wat blijkt nu? Azijn is én ecologisch én efficiënt! Zo overdreven enthousiast als in de gemiddelde Mr Proper of Antikal-reclame: zo was ik nadat ik een kommetje met azijn aangelengd met een klein beetje water gedurende 5 minuten in de microgolfoven had gezet. Want wat blijkt? Daarna kan je gewoon al het vuil, al het vet en andere plekjes afvegen en mijn microgolfoven blonk als nooit tevoren! Mag ik u vooral aanraden om dit ook eens te proberen? Al de ganse week komt er een smile op mijn gezicht als ik de microgolfoven open doe, té fout hé 🙂

De huis-, tuin- en keukentips met azijn zijn quasi eindeloos. Het enige waar je denk ik op moet letten is dat je nu niet je hele huis met azijn gaat kuisen, want ik las dat er mensen zijn die dit probeerden en dat heel hun huis er echt naar rook… Maar niets belet je dus om gewoon toch al een deel met azijn te kuisen! En als je echt de geur wil vermijden kan je een paar drupjes essentiële oliën toevoegen voor een heerlijk geurtje.

Je hoeft eigenlijk ook geen schoonmaakazijn te kopen, gewone azijn is al heel goed. Kies natuurlijk geen azijn waar olie onder gemengd is voor de bereiding van voedsel, of geen kruidenazijnen, maar ik denk dat dat voor zich spreekt 🙂

Huis

Azijn is een natuurlijke wasverzachter die de kalkdeeltjes in het spoelwater en je kleding afbreekt. Hierdoor wordt je wasgoed dus zachter. Goed ook voor mensen met allergieën en eczeem: de katoenvezels kunnen je huid immers irriteren!

Als je, zoals wij in het Leuvense, veel kalk hebt in het water, dan komen er na verloop van tijd zo’n witte aanslagvlekken in je vazen. Deze kan je gemakkelijk schoon krijgen door ze te vullen met een mengsel van 1 deel water en 1 deel azijn. Een nachtje laten trekken en je krijgt het er zo uitgeborsteld!

Eéntje dat ik zelf nog moet uittesten, maar veelbelovend klinkt: giet een kopje azijn in het toilet en laat dit een nachtje trekken. De volgende ochtend zou je met een toiletborstel heel gemakkelijk het toilet schoon moeten kunnen maken en de slechte geur (als die er al is) zou verdwenen moeten zijn. En het zou nóg beter werken als je eerst een liter heet water in het toilet giet.

Tuin

Azijn is bacteriedodend en daardoor kan het helpen bij het verwijderen van onkruid tussen de stoeptegels. Doe hiervoor een scheutje azijn met een druppeltje afwasmiddel in een plantenspray en spray dit op de voegen. Op een zonnige dag even laten trekken en dan is het onkruid eens zo goed te verwijderen! Groene aanslag op muurtjes en tegels verdwijnen ook als je alleen pure azijn gebruikt.

Ook voor bepaald onkruid en woekerende planten is azijn nuttig. Sproei hier geen pesticiden op (aan de nadelen hiervan zou ik een volledige blogpost kunnen wijden), maar gebruik je plantenspray met azijn en spuit die op de planten. Herhalen indien nodig of als ze ergens anders weer opduiken. Een beetje een verwilderde tuin is trouwens helemaal niet erg of lelijk en de beestjes zullen dat veel liever hebben! Maar soms heb je echt een woekerplant die de andere planten verstikt en dan kan dat wel nuttig zijn.

Keuken

In een waterkoker heb je vaak snel last van kalkaanslag. Met azijn is dit heel gemakkelijk weg te krijgen door een flinke geut azijn (ongeveer 1 dl) in de waterkoker te doen en deze dan verder aan te vullen met kraantjeswater tot ongeveer 0,5 liter. Je brengt het dan gewoon aan de kook en laat het nadien een half uurtje afkoelen. Giet de waterkoker leeg en spoel een aantal keren goed uit en klaar:  je hebt weer een blinkende, schone waterkoker.

Azijn is daarnaast ook handig in het afwasmachine als ontkalker en als glansspoelmiddel.

Lichaam

Azijn is ook kalmerend en te gebruiken na insecten- of kwallenbeten. Gewoon even deppen en wat laten in de huid trekken. Ook bij het behandelen van voetschimmels zou azijn goed zijn.
Het kan blijkbaar ook gebruikt worden bij hoofdluis. Je kan het dan puur gebruiken en de hoofdhuid nat maken met azijn. 3 kwartiertjes laten intrekken, uitspoelen en kammen met de luizenkam.
En appelazijn is ook goed om acné aan te stippen.

Ik zou nog eindeloos veel voorbeeldjes kunnen geven, jullie hebben vast ook wel enkele azijnwondertips die jullie in en rond het huis toepassen. Laat ze hieronder zeker achter in een reactie, ik ben heel benieuwd! Wil je graag nog meer inspiratie opdoen? Google en Pinterest zijn uw vrienden 🙂 Ziehier alvast 165 manieren om azijn te gebruiken (wel in het Engels).

21 gedachtes over “147. Het achtste wereldwonder: azijn :-)

  1. dat van die microgolfoven kan je ook met een restje van een citroen doen trouwens, gewoon een schijfje citroen in een kommetje met water 4-5 minuten opzetten, doekje en blingbling doet de microgolfoven
    ik ben ook geen poetswonder maar hier verricht de citroen dus de wonderen

      • Ik denk dat het best is om dat in het bakje van de wasverzachter te doen. Ofwel gebruik je dan geen wasverzachter (wat beter zou zijn voor het behoud van je kleren: wasverzachter zet de vezels open waardoor ze ook sneller slijten), ofwel leng je de wasverzachter aan met wat azijn.
        De azijn is dan ook nog eens goed voor het kleurbehoud van je kleren!
        Sommige mensen laten een lege wastrommel een volledig programma op 60°C draaien met de inhoud van een fles azijn, maar ja, da’s dan toch wel verspilling van water en elektriciteit lijkt mij…

  2. Ik denk dat menig loodgieter minder enthousiast wordt van azijn. Azijn tast plastic aan, en laat dat nu net het materiaal zijn waaruit de leidingen van bv. Wc’s gemaakt zijn.
    Ik weet niet of jullie al citroenzuur geprobeert hebben, maar het is even natuurvriendelijk, geurt niet (super pluspunt) en werkt even doeltreffend. Gewoon te verkrijgen bij de apotheker

    • Citroën zuur is duurder, maar wel geconcentreerd en krachtiger. Je lost het bv op in warm water.
      En inderdaad azijn kan agressief zijn voor verschillende soorten plastic, Citroën zuur een pak minder.
      Veel koffiemachineproducenten verkopen citoenzuur in kleine ‘hapklare’ verpakkingen, maar daar betaal je je blauw aan, een drogist/apotheker/… zal goedkoper zijn. Ook de meeste antikalkproducten of reinigingsproducten voor vaatwas en wasmachine bevatten citroenzuur als werkende stof.
      Spoel koffiemachines wel HEEL goed na, het is helemaal niet giftig, maar als er nog een beetje in je koffie zit krijg je een onaardige verassing als je melk toevoegt 😉 instant stremming.

      Let wel op: ik gebruik heel veel azijn voor andere dingen, ruiten/vloer/glazen/… wassen. Maar als het om ontkalken gaat ga ik toch sneller naar citroenzuur.

      PS. Nog een top tip voor Handige Harry’s: gebruik azijn en/of citroenzuur in een oplossing met water om roest van metaal te verwijderen. Gewoon een nachtje laten trekken. Verwijder wel eerst het loszittend roesten vuil met een staalborstel.

  3. Nog een tip: gooi eens wat sinaasappel of mandarijnenschillen in een bokaal en overgiet ze met azijn. Laat nu een paar weken staan en je hebt super de luxe schoonmaak-azijn met citrusgeur, die ook nog eens geweldig goed werkt om sanitair schoon te maken

  4. wauw, ik heb net de magnetron gedaan met azijn en idd, een schitterend resultaat. het reinigd gewoon zichzelf. hoefde alleen maar met een schoon doekje erdoor om het stoom er weer uit te wissen

    • Ik heb het ondertussen geprobeerd voor de oven: een goede scheut azijn en beetje water in een vuurvast kommetje (geen gewoon aardewerk gebruiken) en gedurende een uur op 180°C laten staan en ik vond dat het vuil er toch makkelijk van af kwam… jullie ervaringen zijn zeker welkom 🙂

  5. Gebruik geen azijn voor de koffiezet te ontkalken. Azijnzuur is te agressief voor het binnenleidingwerk, gebruik liever citroenzuur als je je apparaat wil sparen. Voor een waterkoker weet ik niet of het zoveel kwaad kan.
    Voor verticale oppervlakten of rond afvoerputjes waar kalk zich opgehoopt heeft drenk ik keukenpapier in azijn en ‘plak’ ik dat op de kalkafzetting, inweken voor een nacht en desnoods herhalen. Op die manier loopt de azijn niet weg en kan het zijn werk doen.
    Gebruik ook nooit azijn op aluminium, aluminium wordt erdoor aangetast. Inox kan er tegen.

  6. ik heb op pinterest ontdekt dat azijn werkt om voegen tussen uw vloertegels proper te krijgen, heb het getest en idd perfect! niet op natuursteen natuurlijk want dan zal je vlekken hebben denk ik :-/

Geef een reactie

