145. Cambio: ervaringen en ritvoorbeelden

cambioWe hebben nu iets meer dan 2 maanden Cambio en we hebben er door de voorbereidingen van onze trouw al iets meer gebruik van gemaakt dan dat we daarna nog zullen doen, maar dat maakt ook dat we nu al eens de balans kunnen opmaken. Hieronder krijg je dus een korte evaluatie en tot slot heb ik ook een paar prijsvoorbeeldjes uitgewerkt om eens een idee te geven van de kosten.

De klantendienst:

Deze is heel vriendelijk, ik heb eens 2x op een half uur moeten bellen. Ik heb een partnerkaart, maar we reserveren altijd op de ‘hoofd’kaart van mijn vriend. Toen ik dus eens alleen weg moest, had ik per ongeluk met zijn kaart gereserveerd maar dat werd door de klantendienst op een vriendelijke en snelle manier rechtgezet. Toen ik daarna nog eens moest bellen omdat ik in de auto zat en alleen de pincode van mijn vriend zijn kaart van buiten ken, werd ik opnieuw vriendelijk te woord gestaan. We hebben ook al eens gebeld om nog bij te reserveren (dat is mogelijk als de auto niet onmiddellijk na jouw reservatietijd gereserveerd is door iemand anders). Ook hier werden we zeer vriendelijk te woord gestaan (en kregen we gelukkig een positief antwoord).

Tanken:

Het tanken is even wennen in het begin omdat je een paar stapjes moet doorlopen, dus de eerste keer is het even opletten, maar eigenlijk is het zo evident dat je er daarna snel mee weg bent. De brandstof is inbegrepen in de kilometerkosten, dus je gebruikt de tankkaart. In iedere auto is zo’n tankkaart voorzien, waarmee je aan de betaalautomaat van alle Total-stations kan tanken in België en in de rest van Europa. Je noteert de pincode van de tankkaart die op je boordcomputer komt, alsook je kilometerstand en je gooit de bak vol. Wanneer je de auto terugbrengt, moet steeds 1/4 van de tank gevuld zijn.

Mogelijkheid om een auto te hebben wanneer ik er één wou:

Toen ik last-minute ergens heen wou, checkte ik even en toen had ik onmiddellijk een auto, 10 minuutjes later. Voorts heb ik 2x gehad dat ik geen auto meer kon reserveren bij de dichtstbijzijnde standplaats, maar dan had ik er telkens nog één op een iets (maar niet veel) verdere standplaats. Wanneer ik een auto wou, heb ik er tot nu toe dus altijd één gehad ook. Wanneer ik goed op voorhand weet dat ik ergens heen moet, probeer ik ook goed op voorhand te reserveren.

Prijs?

Mensen vragen het ons nu soms: wat kost dat nu zo, die Cambio? Maar dat kan je zo niet op 1, 2, 3 zeggen. De prijs verschilt naargelang je veel korte dan wel lange ritten doet, en de auto veel uren dan wel weinig uren nodig hebt. Daarom heb ik een paar voorbeeldjes uitgewerkt zodat je iets beter een beeld hebt van de prijs. Vandaar dat ik een paar prijsvoorbeeldjes zal uitwerken. Maar laat ons beginnen bij het begin: de vaste kosten. Wij namen het Bonustarief, wat neerkomt op lage abonnementskosten en voordelige gebruikskosten. Voor de meeste gebruikers is dit de voordeligste oplossing.

Financieringsbijdrage (eenmalig en wordt bij opzegging terugbetaald)

600,00

Eenmalige instapkost

35,00

Maandelijks abonnement

8,00

Korting
(domiciliëring + factuur per mail)

-1,00

Partnerkaart :
Eenmalige instapkost

25,00

Maandelijks abonnement

2,00

Onze variabele kost dan. Wij hebben tot nu toe alleen auto’s van prijsklasse 1 gehuurd, dus een Volkswagen Polo of Citroën C3. Je kan, voor een iets hogere prijs, ook een grotere of chiquere wagen huren. In ons geval kijk je dus alleen naar de eerste kolom, prijsklasse 1. Mijn vriend en ik hebben allebei een kaart (een maandelijks abonnement + partnerkaart). Dat wil zeggen dat als we samen rijden, het niet uitmaakt wie er rijdt en dat we ook allebei alleen de auto kunnen huren en besturen zonder dat de andere erbij is. Zonder partnerkaart, maar met een kaart op mijn vriend zijn naam, zou ik alleen mogen rijden als hij erbij is bijvoorbeeld. Onze maandelijkse kost is dus 10 euro per maand. Verder kan je zelf kiezen of je in geval van schade de volledige franchise van maximaal 1000 euro betaalt of de vrijstelling beperkt tot 200 euro door een SafetyPack te nemen. Een SafetyPack kost 45 euro per persoon per jaar, wij namen dit voor ons beide.

Start / Prijsklasse

1

2

3

4

Uurprijs

EUR

EUR

EUR

EUR

Uurprijs (7-23 uur)

2,00

2,55

3,10

4,20

Dag (24u – start op elk moment)

23,00

30,00

36,50

42,00

Week (7d – start op elk moment)

140,00

180,00

220,00

250,00

Kilometerprijs
Tot km 100 (brandstof incl)

0,35

0,36

0,38

0,43

Vanaf km 101 (brandstof incl)

0,23

0,24

0,24

0,28

Ja, je ziet het dus goed: tussen 23u ’s avonds en 7u ’s morgens betaal je niets. Heel praktisch als je ’s avonds ergens heen gaat, daar blijft slapen en de morgen erna terugkeert.

Ritvoorbeeld 1: korte afstand – korte duur

Voor de trouw ben ik wat spulletjes gaan halen voor de decoratie enzo. Normaal zou ik met de bus gaan, maar nu was het ook tafeldecoratie (dus breekbaar en grotere hoeveelheden). Ik ben in totaal een 2 uur weggeweest en heb een 40 kilometer gereden. Wanneer je reserveert, reserveer je best een beetje ruim zodat je je niet moet afjagen om de auto op tijd terug te brengen. Ik had dus 4 uur gereserveerd. Als je vroeger dan gepland terugkomt, kan je de resterende tijd gewoon annuleren. Wij rekenen voor die geannuleerde uren dan slechts 30% van de normale uurprijs aan, dat zie je hieronder bij ‘Gereserveerde overtijd’ staan. Een kleine meerkost om zonder stress te kunnen vertrekken. De totaalprijs was hier dus een 16 euro, wat mij heel wat gesleur en tijdverlies heeft doen vermijden.

Info # Kilometers / # uren Prijs
Effectief gereden tijd van 11u00 tot 13u15 € 3,94
Aantal gereden kilometers 39 kilometers € 10,14
Gereserveerde overtijd van 13u15 tot 15u € 0,93
Totaal € 16,01

Ritvoorbeeld 2: lange afstand – zeer lange duur

Ik moet steevast werken op Oudejaarsdag, dat is bij ons de drukste dag van het jaar. En dit jaar ging het oudjaarsfeestje met vrienden door in Geel (wij wonen in Leuven en werken in Brussel). Als ik na het werk nog met de bus (da’s het snelste) van Leuven naar Geel was moeten gaan, waren we hopeloos te laat geweest. Daar komt bij dat op Nieuwjaarsdag het ook nog familiefeest was in Geel, maar dat we allebei op 2 januari weer moesten gaan werken. En ja, op Nieuwjaarsdag is het aanbod van het openbaar vervoer nog eens extra schaars… Dus hebben we beslist, ondanks de hogere kost, om dan toch Cambio te huren voor dat weekend, met name van oudejaarsavond 18u tot nieuwjaarsdag 22u30. In het teruggaan reed er nog een vriend mee, dus de auto heeft hier wel dienst gedaan! De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we deze rit meer dan een maand op voorhand gereserveerd hebben, om zeker te zijn dat we over een wagen zouden beschikken omdat dat blijkbaar traditioneel een druk Cambiomoment is.

Info # Kilometers / # uren Prijs
Effectief gereden tijd van 18u00 tot 22u30 de dag erna € 28,88
Aantal gereden kilometers 120 kilometers € 30,40
Gereserveerde overtijd
Totaal   € 68,28

Ritvoorbeeld 3: zeer korte urgentieafstand – korte duur

Dit is een voorbeeld dat niet meer vaak op ons factuur zal voorkomen, wegens zeer korte afstand… Ik leg het even uit. Dit is wat Cambio zegt over huisdieren: “Het is niet toegelaten dieren te transporten in een cambio-wagen. Als het echt noodzakelijk is je huisdier te transporteren, dan doe je dat in een aangepaste transportmand in de koffer. Na gebruik moet je de wagen ook schoonmaken.” Onlangs kwamen mijn vriend en ik thuis van ons werk en onze kat was opeens verlamd! In paniek belden we de dierenarts, die zei dat dat heel slecht was en dat we in zeven haasten naar daar moesten gaan. Hiervoor hebben we dus wel Cambio gereserveerd, zoals het moest: in de transportbox in de koffer (wel met de hoedenplank eraf 🙂 ). Snel snel naar de dierenarts en daar is ze nog een week moeten blijven. Dankzij ons snelle optreden met de Cambio-wagen en het accuraat optreden van de dierenarts met morfine en bloedverdunners heeft onze kat het gehaald! Ze moet nu levenslang hartmedicatie nemen, maar de dierenarts zei dat als we er niet zo snel bij waren geweest, dat haar pootjes niet meer hersteld waren en dat ze een spuitje had moeten krijgen… Een ander voorbeeld hiervan zou kunnen zijn dat er iemand snel naar het ziekenhuis moet gevoerd worden die niet in staat is om te fietsen of openbaar vervoer te nemen.

Info # Kilometers / # uren Prijs
Effectief gereden tijd van 17u00 tot 18u30 € 2,63
Aantal gereden kilometers 8 kilometers € 2,08
Gereserveerde overtijd van 18u30 tot 19u € 0,26
Totaal   € 4,87

Het fijne is dat wanneer je reserveert en je het vermoedelijk aantal uren ingeeft, je meteen een prijsberekening kan maken. De calculator vraagt dan het geschatte aantal af te leggen kilometers, iets wat je met Google Maps eenvoudig kan inschatten. Op die manier kan je ook de prijs mee een bepalende factor laten zijn in de keuze om een auto te reserveren of de rit toch met openbaar vervoer af te leggen.

9 gedachtes over “145. Cambio: ervaringen en ritvoorbeelden

  1. Als Cambio-gebruiker sinds 4 maand vind ik dit een heel herkenbaar verhaal. Het comfort is groot, de klantendienst zeer behulpzaam en de beschikbaarheid prima. Wat zou de wereld mooier zijn als meer mensen met Cambio zouden rijden.

    • Ik ben blij dat je je als mede-Cambiogebruiker kan vinden in mijn verhaal! Door zulke verhalen te delen, slagen we er misschien in om meer mensen te overtuigen. Ik ben er zeker van dat veel mensen gebaat zouden zijn met dit systeem, hetzij om hun enige wagen te vervangen, hetzij om de aankoop van een tweede wagen achterwege te laten.

      • Ik ben ondertussen 5 jaar bij Cambio en ook tevreden. Dat er meer mensen Cambio zouden gebruiken en daardoor hun eigen wagen vervangen, lijkt me wat (te) hoog gegrepen. Zeker als er beroepsverplaatsingen aan te pas komen (zoals in mijn geval). Dan zijn er maanden waarin Cambio duurder uitvalt dan een eigen wagen en vooral organisatorisch geeft dat problemen. Ik ben dan ook een structurele boetebetaler 😦

  2. Ik ben ook cambiofan. Je merkt wel dat het steeds meer gebruikt wordt en dat er in het weekend steeds minder last-minute auto’s beschikbaar zijn. We zijn bijna een jaar bij cambio, en dat vind ik wel lastig. Maar er komen plaatsen bij, hopelijk snel 🙂

  3. Bij mijn eerste ritten schrok ik soms van de kostprijs. Maar dan dacht ik eventjes hoeveel 1 jaar verzekering, of verkeerstaks, of autokeuring, of onderhoudsbeurt, of … was voor mijn klein tweedehands stadswagentje, en dan wist ik dat ik nog veel Cambio-ritjes mocht maken vooraleer ik aan die bedragen ging zitten.
    Voor autobezitters lijkt het soms duur, maar de meeste mensen kennen de prijs van hun autogebruik niet.

  4. Ik ben nu een jaar of 5 bij Cambio. I love it! Trein, Cambio en plooifiets maken mij mobiel; heerlijk dat er bij vele stations Cambio standplaatsen zijn! Inclusief in Duitsland. Een tripje naar de Eifel gaat dan via thalys naar Aken en daar gewoon een Cambio instappen… Ik ben ook verknocht aan de elektrische wagens (comfort van een automatique, stilte…)

  5. Pingback: Autodelen | De luchtfietser

Geef een reactie

