140. Strooizout beperken: waarom en vooral hoe?

N2oTAHOngeacht alle ongemakken die het met zich mee kan brengen: ik ben een fan van sneeuw! Oké, alles gaat een beetje trager, maar uiteindelijk is dat geen ramp… De geluiden worden gedempt door dat pak sneeuw en geef toe, al die mooie sneeuwgezichten, dat is alweer een winterwandeling waard!

Net nu de dooi volop is ingezet, schrijf ik deze post over strooizout… 🙂 Maar ja, voor je’t weet sneeuwt het toch weer en zal je misschien nog eens terugdenken aan deze blogpost (hihi). Spijtiggenoeg zie ik dat het de komende 10 dagen gaat regenen, maar bon…

Strooizout is immers niet zo ongevaarlijk als we misschien denken, zeker voor het milieu zijn de gevolgen niet min. Zout is levensgevaarlijk voor vogels, ze kunnen er zelfs een zoutintoxicatie door oplopen. Komt zout in de berm terecht dan kan de bodem verzilten. De meeste planten en landbouwgewassen gedijen niet of minder goed in zilte bodems. En ook voor ons is het niet ideaal: bij schaafwonden na een val kan irritatie ontstaan.

De milieuvriendelijkste manier is om gewoon de sneeuw te lijf te gaan met  borstel en sneeuwschep. Vooral wanneer de sneeuw nog niet betreden is, is dit een erg gemakkelijke oplossing. Je moet je daar dan wel voor in het zweet werken, maar het milieu vaart er wel bij (en je conditie evenzeer!). Laat de sneeuw op de stoeprand liggen. In de goot vormt de sneeuw zo een barrière voor het smeltwater dat naar de riolering loopt.

Bij een boer in de verre Kempen, tegenover mijn schoon-oma, heeft men er ook iets op gevonden: zij hebben hun hele oprit vol zagemeel gekapt en dat zou ook werken… Als de sneeuw weg is, keer je dat gewoon bij elkaar en heeft dat zaagsel goed zijn werk gedaan… Maar zand, gruis en asse voldoen dan weer niet: dat zou bij dooi teveel in de riolen komen en we willen bij dooi natuurlijk ook geen overstromingen veroorzaken…

In het station van Leuven zag ik dat medewerkers van de NMBS op de perrons de sneeuw wegblies met bladruimers, daardoor werden de bovenste lagen sneeuw weggeblazen en op de onderste lagen werd dan toch strooizout gestrooid.

Er was nog een idee dat in Peeters & Pichal ooit geopperd werd: met gasbranders (dat eigenlijk dient om onkruid af te branden). Probleem was daar dat 1 kg gas leidt tot 3 kg CO²-uitstoot… en dat dat in verhouding ook onbetaalbaar zou blijken…

Tot slot zouden er ook “milieuvriendelijke” dooikorrels bestaan, maar heeft iemand die al uitgetest? En zijn die ook echt milieuvriendelijker? Dit is wat de producenten beweren: “Een zeer actief granulaat -zonder chloriden en zoutcomponenten- ter bestrijding en voorkoming van gladheid als gevolg van sneeuwval, ijzel en opvriezen. Door geleidelijke oplossing van de dooikorrels blijft het veel langer actief dan strooizout, ook bij extreem lage temperaturen.” Ervaringen zijn welkom 🙂

Indien het dan toch echt nodig is om te strooien,

  • kan je de hoeveelheid strooizout ook beperken door preventief te strooien, dus vooraleer het gesneeuwd of geijzeld heeft. Als er nadien zout gebruikt wordt, moet de sneeuwlaag eerst nog wegsmelten en is er meer strooimiddel nodig;
  •  strooi dan enkel op plaatsen waar gelopen of gereden wordt (en dus niet in bermen of grachten).

Ik ben in elk geval hiervan overtuigd: toen ik de afgelopen week in Brussel rondliep, met mijn winterbottekes (die toch nog iewat fancy waren) zag ik veel mensen lopen met zéér ongeschikt schoeisel: mannen in van die dunne, chique leren schoentjes en vrouwen op torenhoge hakken… En ja, dan moet die stoep natuurlijk perfect geruimd zijn! (Al is al dat zout zeker ook niet goed voor leren schoentjes). Maar wat ik merkte was dat opeengeprakte sneeuw met geschikt schoeisel gewoon veel beter te bewandelen was dan half geruimde / half aangevroren stoepen… Een mentaliteitswijziging lijkt mij dan precies nog het meest geschikt…

Hebben jullie nog tips om je oprit of stoepen of eventueel zelfs fietspaden en rijbanen vrij te houden? Ik ben heel benieuwd naar jullie spitsvondigheden!

4 gedachtes over “140. Strooizout beperken: waarom en vooral hoe?

  1. wij – en de ezels – zijn geen fan van sneeuw 😉 maar toch gebruiken we ook geen zout.
    Inderdaad heel belastend voor het milieu. En ook niet goed voor de beestjes. Denk dat dat heel slecht zou zijn voor de hoeven van de ezels indien we dat aan de stal zouden strooien!
    En ook niet goed voor de vogeltjes die van dat zout water drinken.

    Als iedereen gewoon zijn stoep zou ruimen met schop en borstel zou dat al een pak schelen denk ik!

  2. In Oostenrijk en Duitsland hebben ze genoeg ervaring met sneeuw, zou je zeggen, en daar is zout in veel gemeentes verboden. Naast sneeuwruimen wordt daar vaak Sägespäne (zaagsel), Splitt (steenmeel), Sand (zand) or Kies (grind) aanbevolen. In sommige steden staan er bij sneeuwweer publieg toegankelijke bakken op straat met strooimiddel, zodat iedereen kan voorkomen dat de stoep voor zijn huis te glad word. Het is me niet duidelijk wat er achteraf juist met dat strooimiddel gebeurt, misschien is het de moeite daarvoor een paar gemeentereglementen (in het bijzonder de Straßenreinigungssatzung) door te lezen.

  3. Tijdens de sneeuw kuis ik de wettelijke 1 meter voor mijn deur met de borstel en aftrekker. Een jas moet ik dan niet aandoen. Maar ik laat de rest bewust liggen zodat degene die hun kinderen met de slee naar school willen brengen dat ook kunnen doen. Hopelijk volgen mijn buren mijn goede voorbeeld volgend jaar 🙂

    • Wat een supergoed idee van je 🙂 Ik zie ook elk jaar meer en meer ouders die hun kindjes met de slee naar school brengen op zo’n dagen. Spijtig dat hier in de Leuvense binnenstad de stoepen zo smal zijn dat je, als je een meter sneeuw ruimt, er vaak niet veel ruimte meer overschiet… Maar dat zal zeker mensen op ideeën brengen volgend jaar, gewoon een kwestie van eraan te denken 😉

Geef een reactie

