138. Wij zijn nu ook Cambio-gebruiker!

De kogel is door de kerk: sinds begin december hebben we een abonnement bij Cambio. Hét systeem in Vlaanderen om aan autodelen te doen. Wij gaan met de trein naar ons werk en doen onze boodschappen met de fiets, net zoals het gros van onze verplaatsingen trouwens. Om naar familie te gaan nemen we dan het openbaar vervoer, soms in combinatie met onze plooifiets. We trekken dus al bij al goed onze plan. Het probleem is dat we soms toch verplaatsingen moeten doen die slecht bereikbaar zijn met het openbaar vervoer, of waar het openbaar vervoer tekortschiet (te weinig frequent of te vroeg al de laatste trein). Om daar nu een auto voor te kopen, dat is compleet absurd, omdat die auto gewoon heel veel voor de deur zou staan. Na veel nadenken over hoe we dit nu gingen oplossen en na een oproep tot ervaringen in verband met Cambio op mijn Facebookpage, hebben we de knoop doorgehakt en beslist om voor Cambio te gaan.

Op die manier betalen we een maandabonnement, een kilometerprijs en een uurprijs en daar zit dan eigenlijk alles in (de belasting, de verzekering, onderhoud, benzine, parkeerkaart voor eigen stad, …).

Klant worden doe je via de site van Cambio. Enige voorwaarde : je beschikt minstens 2 jaar over een geldig rijbewijs of je bent 25 jaar en in het bezit van een geldig rijbewijs. Zodra je ingeschreven bent, ontvang je een cambio-kaart met pincode. Tijdens een infovergadering doen ze je alle details over cambio uit de doeken.

Iedere cambio-klant krijgt een persoonlijke cambio-kaart (een contactloze chipkaart). Met het bijhorend klantnummer kan je wagens reserveren. De cambio-kaart zelf (en de bijhorende pincode) geeft je op een vlotte manier toegang tot onze auto’s.

Als cambio-klant heb je altijd een wagen ter beschikking … op die momenten dat je er één wil. Cambio biedt je een wagenpark aan met verschillende modellen. Van familiebezoek tot kleine verhuis : de gepaste auto staat voor je klaar! En je kiest zelf waar je een wagen ontleent : in de stad waar je woont of in een andere cambio-stad. Heel af en toe .. tot enkele keren in de week : je bepaalt zelf hoe vaak je een cambio-auto gebruikt. Cambio biedt je tarieven op maat.

Vorige week hebben we dus voor de eerste keer gereserveerd. Vrij last minute dan nog, maar kijk, er was nog een auto beschikbaar, dus die hebben we dan ineens gekozen. Het reserveren ging heel vlot en intuïtief, héél aangenaam! Vervolgens trokken we met onze kaart (en ons boekje met uitleg dat we op de infosessie gekregen hadden) naar de auto in kwestie, een Volkswagen Golf, voor ons maar op zo’n 500 m wandelen van waar we wonen! Even eventuele schade controleren, de wagen openen, vraagjes in de boordcomputer beantwoorden, de sleutel in het contact en we zijn vertrokken! Haha 🙂 dat dachten we 🙂 Ook al lenen we soms verschillende auto’s van ouders en vrienden (Volvo, Fiat, Citroën, Mercedes), met een Volkswagen hadden we nog niet gereden en dus vonden we niet direct hoe je in achteruit moest schakelen… De versnellingspook indrukken en dan nog even uitzoeken hoe de lichten werken en voilà, dan waren we écht weg :-). We waren maar net op tijd terug binnen, ook al dachten we dat we vrij ruim genomen hadden, maar we hadden de files op de Leuvense Ring niet voldoende meegeteld… als fietser heb je daar immers nooit last van! Maar niets gebroken en op tijd terug, dus onze eerste rit was een succes!

We hebben alvast gereserveerd om de 31ste en de 1ste vrienden en familie te bezoeken, de rest van de familiebezoeken handelen we af met openbaar vervoer en autodelen met ouders. Onze balans tot nu toe is dus héél positief, we zijn benieuwd naar onze volgende gebruikservaringen!

16 gedachtes over “138. Wij zijn nu ook Cambio-gebruiker!

  1. Inderdaad! Dat hadden we al gezien, maar één van de redenen om bij Cambio lid te worden, was net dat we voor ons beide busabonnementen bijna 500 euro zouden moeten betalen en dat we tot de vaststelling waren gekomen dat we ons busabonnement niet meer voldoende gebruikten… Doordat we in Leuven wonen, zitten we hier altijd met die studenten die dan vaak dezelfde beweging als ons moeten maken als we in het weekend familie of vrienden willen bezoeken, namelijk op vrijdagavond hier weg of op zondagavond eens terug naar hier en dat is niet iets om vaak te doen op die momenten… We gebruiken nu meer en meer de sms-ticketjes van De Lijn en nemen ook al eens iets vaker de trein, en gecombineerd met Cambio is dat dus ideaal voor ons!

    • Dat is altijd een probleem in Leuven, vooral als je op vrijdag of zondag een bus wil nemen. Op die momenten ben ik sneller te voet 🙂
      500 euro is veel als je er niet genoeg gebruik van maakt. Ik neem praktisch dagelijks de bus, ook voor verdere ritten, bv. Leuven-Mechelen. Dat is voordeliger dan elke keer met de trein.

  2. Goeie beslissing! Ben al enkele jaren tevreden klant, maar sinds ik bij mijn vriendin woon in een provinciestadje zonder Cambio, gebruik ik het niet zoveel meer (mijn vriendin heeft ook wel een eigen autootje). Maar soms komt het nog van pas om ergens vanaf een station nog een verplaatsing te doen.
    Het is soms wel schrikken van de ritprijs, maar denk dan eventjes hoeveel bv. 1 onderhoud, of de verzekering, of de taks nog maar kost 🙂
    Tip: reserveer ruim genoeg, je zal veel rustiger zijn bij je verplaatsing.

  3. Beste Blanche, beste Taaner,

    Eerst en vooral wat de elektrische wagens betreft : momenteel kan je via cambio elektrische wagens gebruiken in Gent, Antwerpen, Leuven (en vanaf ca febr 2013 Hasselt). In totaal hebben we dan 9 in gebruik (+ eentje van de stad Antwerpen die tijdens de weekends beschikbaar is voor cambio-gebruikers).

    De kwestie benzine vs diesel is ander paar mouwen. Daar spelen niet alleen ecologische factoren mee, maar ook zaken als gebruiksgemak, onderhoudsgemak en, we willen daar niet geheimzinnig over doen, economische factoren. Door de huidige prijszetting, … is het nu eenmaal zo dat benzinewagens duurder uitvallen dan dieselwagens, rekening houdend met het aantal km dat onze wagens afleggen. En dan is het natuurlijk de vraag welke de impact zou zijn indien er overgeschakeld wordt van diesel op benzine en de prijzen bijgevolg ook in die zin aangepast worden. Misschien gaan aantal mensen door de hogere prijzen afhaken en bekom je dan averechts effect : mensen schaffen zich terug een (diesel?-)wagen aan en gaan meer rijden (cf reactie Taaner : autodelers rijden minder met de wagen dan wie een auto “voor de deur” heeft staan).

    Gelukkig is er echter een positieve evolutie merkbaar, waarbij de brandstofprijzen dichter naar elkaar toe evolueren en er nieuwe benzinewagens op de markt komen die ook minder verbruiken (en dus qua verbruik dichter in de buurt komen van dieselwagens). Dit maakt dat een overschakeling misschien toch binnen bereik komt binnen afzienbare tijd. Want laat ons duidelijk zijn : cambio prefereert zelf natuurlijk ook benzinewagens (binnen de keuze benzine vs diesel). Om af te sluiten nog even meedelen dat een eerste stap al gezet is: we hebben aantal benzine-wagens besteld voor een beperkte test. Met natuurlijk als bedoeling – indien resultaten positief blijken – dit te veralgemenen.

    Ondertussen kan ik je, net als Taaner, voor kortere ritten alvast de elektrische wagens aanbevelen. Het is stil en aangenaam rijden …

    Geert Gisquière – cambio

    (verdere feedback of vragen altijd welkom op gg@cambio.be)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s