134. Week van de Afvalvermindering

Van 17 tot 25 november is het de week van de afvalvermindering (we zitten er dus middenin). Had jij er al van gehoord? Heb jij al actie ondernomen? En alleen deze week of meer op lange termijn? Doe hier alvast eens de energiescan www.ewwr.eu/nl/quiz en bekijk of je goed bezig bent en waar het nog beter kan! We produceren immers met z’n allen zo’n 1 kilo afval per persoon per dag, en da’s toch wel hallucinant…

Het doel van de Europese Week van de Afvalvermindering (EWAV) is om de hoeveelheid afval te verminderen, en dus niet om beter te sorteren. Afval sorteren is goed (wij Vlamingen staan bekend als zijnde goede sorteerders 🙂 ), maar afval vermijden is nog beter!

Zelf proberen wij actief afval te verminderen, ik zet een aantal voorbeeldjes op een rij:

  • ik drink water van de kraan, gefilterd met een Brita kan
  • ik neem mijn lunch mee in een Lunchskin en drink koffie uit een KeepCup
  • ik gebruik voor niet té vervuilde was wasnootschalen in plaats van wasmiddel, die kan je achteraf gewoon composteren
  • ik ga naar de winkel met onze fietszakken die we spaarden met de Belgerinkel actie en waar we héél content van zijn (goed groot en stevig)
  • ik probeer geen voorverpakte groenten en fruit te kopen (moeilijk, want bio is dan weer vaak verpakt en da’s ook wat vervelend)
  • ik composteer zelf met onze wormenbak die perfect werkt
  • ik gebruik herbruikbaar maandverband (er bestaan ook herbruikbare tampons)
  • ik kook zoveel mogelijk vers (en dus geen voorverpakte bereidingen)
  • door te upcyclen zorg ik ervoor dat afval dat ik toch heb een nieuw leven krijgt
  • ik maak een weekmenu en zorg er zo voor dat ik niets koop dat ik niet nodig heb die week
  • ik probeer alles te gebruiken in een gerecht en zoek actief naar oplossingen: zo bijvoorbeeld een receptje met pompoenpitten om die niet te moeten weggooien
  • ook door creatief te zijn en zo bewust te consuminderen, krijg je minder afval

En ik denk dat ik zo nog wel even kan doorgaan… Je ziet het: er zijn echt 101 manieren om afval te verminderen, zonder dat dat echt vervelend is! Probeer eens naar de frituur te gaan met een doos (eventueel met een gaatje in) of naar de slager of naar de bakker met een eigen zakje of doosje. De eerste keer kijkt die misschien even raar, maar daarna beseft hij dat hij aan jou geen verpakking moet besteden en zal hij heus niet klagen!

Heb jij zelf nog tips om afval te verminderen? Laat ze zeker achter in een reactie, ik ben heel benieuwd!!

Een gedachte over “134. Week van de Afvalvermindering

  1. Dit is het eerste wat ik hoor van de ‘week van de afvalvermindering’, maar we worden dan ook om de oren geslaan met ‘week van…’ en ‘dag van …’

    Verder een mooi overzichtje. Nog een tip. wij zijn een tijdje geleden overgeschakeld op melkflessen (aan huis geleverd door de melkboer) ipv kartonnen dozen, en we zijn toch van 1 PMD zak om de 2 weken naar 1 zak om de 5-6 weken ofzo gegaan.

Geef een reactie

