130. Ervaringen met de plooifiets

Omdat het niet altijd Women’s stuff moet zijn, komen in deze blogpost drie mannen aan het woord :-). Een hele tijd terug schreef ik een blogpost over de plooifiets: wat wij allemaal overwogen hebben en betrokken hebben in onze zoektocht naar de ideale plooifiets voor ons. Wij kozen toen voor de gulden middenweg: niet te duurste en niet de goedkoopste, omdat we onze plooifiets ook niet elke dag nodig hadden. Ondertussen hebben meer en meer mensen zo’n fiets en zet ik graag eens de ervaringen van 3 mensen over 3 verschillende plooifietsen op een rijtje. Koen rijdt al een tijdje met de bTwin plooifiets die Decathlon aanbiedt, Kris kocht zijn fiets bij fietskopen.be en koos daar voor de Dahon Vitesse D7 en Stijn ging tenslotte voor de Brompton.

model Koen rijdt met bTwin Kris rijdt met Dahon Vitesse D7 Stijn rijdt met Brompton
prijs 299 EUR 399 EUR
waarmee hield je rekening? het was een cadeau, maar als ik zelf zou kiezen zou ik de prijs wel belangrijk vinden. – prijs/kwaliteit verhouding- gewicht- plooigemak- wendbaarheid – handig en snel op en uit te plooien- geschikt voor dagelijks gebruik- niet te zwaar en gemakkelijk te vervoeren op de trein
tevredenheid? Ik ben zeer tevreden achteraf, prijs, stevigheid en het gewicht van de fiets is zeer positief. Ik ben zeer tevreden. Goede prijs/kwaliteit verhouding. Gewicht en plooigemak bleken inderdaad cruciaal Zeer tevreden! Vooral zaken waar ik rekening mee hield bleken belangrijk!
gebruik? Ik gebruik de plooifiets voor woon-werkverkeer van en naar het station en om binnen Brussel zelf rond te rijden. Ik gebruik de plooifiets niet om elke dag te pendelen (traject is te kort). Maar om ergens te geraken zonder auto wanneer het openbaar vervoer tekort schiet of wanneer je geen beroep wil doen op iemand met een auto: ideaal voor het aanvullen van je mobiliteit! Ik gebruik de plooifiets voor afstanden van en naar het station af te leggen voor het werk. Door de plooifiets hoef ik geen tijd te verliezen door te wachten op openbaar vervoer.
achteraf gezien tevredenheid? Dit model is wat mij betreft prijs kwaliteit de beste keuze, 5 jaar garantie, op alle stukken van de fiets zelf (niet op remmen of banden). Ik had achteraf niet voor een duurdere variant geopteerd: omwille van niet-dagelijks gebruik.Ik had ook niet voor goedkopere variant geopteerd om ‘miserie’ te vermijden. Brompton is duur, maar wel enorm goede kwaliteit. Ik zou opnieuw dit merk kiezen. Je moet wél opletten om de banden op tijd op te pompen.
winkel en service Decathlon
Ze hebben genoeg voorraad aan wisselstukken maar je moet op je strepen staan om je stukken onder de garantie te laten repareren.
Fietskopen.be– Goede service- De verkoper is een Nederlander, een geboren commerçant maar geen type dat koste wat het kost wil verkopen, hij wil ook tevreden stellen. Hij kende de modellen goed en wist meteen wat goed voor ons was.- Goede prijzen (stuk goedkoper dan elders voor dezelfde fiets) en de service lijdt er niet onder Fiets! LeuvenDe dienstverlening is oké, al had ik liever iets minder afstandelijk en commercieel. Zo beloofde men mij een mail te sturen na drie maanden voor gratis nazicht. Toen ik na 4 maanden nog niets gekregen had, heb ik zelf gemaild. Gelukkig kon ik nog langskomen. Nu zou ik waarschijnlijk voor een andere winkel kiezen…
voordelen Dankzij mijn plooifiets mis ik geen enkele trein meer, door de vertragingen bij de metro. Ik kies mijn vertrekuur steeds zelf en
heb altijd mijn trein.
Uitplooien en weg: ideaal om je mobiliteit en tijdsbesteding hieraan te optimaliseren! Sterk aan te raden voor dagelijks gebruik.Ik kan mijn Brompton niet meer missen!

Je ziet het: onze 3 proefpersonen zijn alle drie tevreden met hun plooifiets. En dat is de boodschap die ik ook een beetje wou meegeven: koop niet zomaar de goedkoopste, of de duurste (al raad ik de allergoedkoopste zeker niet aan, er is toch wel een bodemprijs om kwaliteit en stevigheid te garanderen). Kies gewoon heel bewust, denk na over je aankoop en beredeneer even goed waarvoor de fiets zal moeten dienen. Nog een gouden tip: ga testen! Ik ben verschillende modellen gaan testen door er even mee te rijden en bij sommige plooifietsen heb je echt het gevoel dat je stuur op losse schroeven staat waardoor het te wendbaar is. Voor meer tips over het maken van je keuze verwijs ik je graag even terug naar mijn vorige blogpost hierover (zie de link bovenaan in deze blogpost) of neem hier eens een kijkje: http://www.radio2.be/artikel/plooifietsen-welk-model-kiezen. Radio 2 maakte immers ook eens deze denkoefening.

6 gedachtes over “130. Ervaringen met de plooifiets

    • Ooh 😦 Ja ik hoorde ook al van vrienden en kennissen wiens plooifiets gepikt is… Wij hebben nu zo een heel lang slot gekocht om, bijvoorbeeld als het heel druk is in de trein en je je fiets beter in het tussenstuk laat staan, de fiets vast te leggen… Voorts staat hij bij ons altijd binnen en ook bij de mensen waar we met de plooifiets heen gaan (al mag mijn vriend zijn plooifiets wel niet meenemen in de bureau en moet die in de fietsenparking staan). Maar 5 minuten kunnen spijtiggenoeg al genoeg zijn hé 😦 Is je verzekering niet tussengekomen?

    • Ik heb verscheidene plooifietsen gehad en rijd er nog op : als ik 2dehands koop probeer ik toch altijd te achterhalen of ze nog in ’t bezit zijn van een factuur of aankoopbon ( juist om deze malafide practijken te ontmoedigen )

  1. Wij zijn ook heel tevreden met onze Dahon-plooifietsen! We hebben er wel wat meer voor betaald dan Kris, wilden toch liefst bij de lokale fietsenhandel gaan. We krijgen daar sowieso 1 gratis controle binnen het jaar, dus da’s fijn. We gebruiken ze net als hij niet dagelijks, bijvoorbeeld voor woon-werkverkeer naar Brussel is het niet het handigste model. Ze zijn nét niet compact genoeg om tussen de zetels te passen, waardoor ze in de trein tussen de coupés moeten staan en ook al zetten we ze daar op slot, als het echt druk is, verlies je het overzicht een beetje. Ze zijn ook geschikt voor lange afstanden (grotere wielen dan bv. Brompton), heel fijn als je ergens heen moet waar geen station vlakbij is – handiger en gezonder dan de bus nemen!

  2. Net een Dahon Mariner D7 gekocht bij fietsenwinkel.nl. Gemonteerd geleverd met PostNL, pico bello, moest enkel de remmen wat bijstellen. Wel zwaar om mee over een spoorbrug te lopen (slecht concept van de spoorbrug) bij ijzel, maar ok om ook off-road mee te rijden.
    Grootste voordeel: geen externe fietsdrager op de auto, hij past gewoon in de koffer. Handig bij het geocachen.

  3. Pingback: 245. Zet je schrap voor de Week van de Mobiliteit! | My Green Way of Life

Geef een reactie

