129. Women’s stuff… [part two]

Een goede twee maanden geleden schreef ik een blogpost over ecologische alternatieven voor maandverband en -tampons. Een eerste stap was de zoektocht naar ecologische materialen, maar nog steeds wegwerp. Een volgende stap waren maandverbanden die opnieuw gebruikt konden worden. Daar lees je dus alles over in mijn vorige blogpost. Nog een stapje verder is de Divacup (onder andere te koop bij Kudzu): een soort trechtertje, dat je in de baarmoederhals plaatst, je voelt het niet zitten, het vangt bloed op, en je moet het gewoon uitspoelen. Ik heb het geprobeerd, maar ik vond vooral de Divacup verwijderen niet gemakkelijk en sindsdien heb ik de cup niet meer geprobeerd. Daarom kon ik er ook niet echt over bloggen: ik moet het toch minstens goed testen vooraleer ik erover schrijf…

Gelukkig reageerde Gaëlle toevallig op een ander bericht en kon ik haar zo eens uithoren over de Divacup. Zij is een tevreden en overtuigd gebruikster van de Divacup en deelt graag haar verhaal met ons.

Wat zijn jouw algemene bevindingen over de Divacup?

Voordelen van de Divacup zijn legio: geen afval, geen geuren, je kan hem langer inhouden dan een tampon, je hoeft niks mee te sleuren in je tas. Bij vrienden hoef je ook geen eigen bloed in de vuilbak achter te laten of in je tas weg te moffelen in een zakje en ook thuis heb je geen geuren in de badkamerafvalmand meer. Nog een ander voordeel, maar het ligt een beetje in de taboesfeer misschien: wanneer ik een tampon draag en ik moet naar het groot toilet, dan zorgt de druk in het ene kanaal voor het uitduwen van de tampon, of de verplichte verwijdering van de tampon om rustig ‘te kakken’ (zoals ze in gent zeggen 🙂 ). Bij de Divacup was dat niet het geval. Vraag mij niet waarom precies, maar ik denk dat de Divacup gewoon veel dieper zit. Je voelt hem ook gewoon radicaal niet zitten, wat ikzelf fantastisch vind. Enig nadeel: het is nogal moeilijk in het begin om het in te steken en uit te halen (het is redelijk groot) en het vereist enig doorzettingsvermogen. Vooral het ‘terugvissen’ gaf bij mij in het begin wat paniek.

Een tampon moet je om de 6 uur vervangen, hoe zit het juist met de Divacup? 

De Divacup kan je volgens de gebruiksaanwijzing tot twaalf uur lang laten zitten. Bij mij was dit mogelijk, ik kan me voorstellen dat bij vrouwen met hevigere bloedingen de cup sneller dan dat kan vol zijn. Bij mij – zelfs met twaalf uur, was het nooit vol tot over de helft. Bij een tampon daarentegen, vind ik het altijd nodig om hem na een paar uur te vervangen – het voelt gewoon niet goed anders.

Je kan het dus langer inhouden dan een tampon, maar is het soms niet vervelend om de Divacup uit te spoelen wanneer je niet thuis bent? De lavabo’s bevinden zich zich immers vaak buiten de toiletruimtes?

Ik heb bij mensen thuis – zonder er iets over te zeggen – in de lavabo in hun toilet mijn Divacup uitgespoeld. Dit is – vind ik persoonlijk – discreter dan een gebruikte tampon of maandverband in hun vuilbakje achterlaten. Je spoelt de lavabo dan natuurlijk goed uit en je doet dit pas bij andere mensen als je de Divacup al een tijd vlot gebruikt en niet ‘morst’ bij het verwijderen.

Indien de lavabo’s buiten het toilet zijn kan je de Divacup niet uitspoelen. Maar aangezien je hem 12 uur kan inhouden is dit niet zo’n probleem. Als je langer dan 12 uur geen toegang hebt tot een privéruimte met lavabo, moet je iets anders dan de Divacup gebruiken.

Gebruik je bijkomend ook nog een soort maandverbandje ‘voor het geval dat’?

De boodschap is: de eerste keer dat je de Divacup gebruikt moet je een hele maandstondenperiode experimenteren. Ik ben dus begonnen met de Divacup in combinatie met een inlegkruisje (katoen, bamboe of herbruikbaar van bij Kudzu) maar dat bleek bij mij niet nodig te zijn. Ik had geen druppel bloedverlies buiten de Divacup – wat toch wel redelijk spectaculair is in vergelijking met gewone tampons (waar o.a. het draadje vaak bloed kanaliseert naar het ondergoed). De voorwaarde is wel dat je de Divacup juist aanbrengt en dat vereist wat techniek.

Kan je die techniek om de Divacup in en uit te brengen wat toelichten?

Je volgt de aanwijzingen op de gebruiksaanwijzing: je vouwt de Divacup halvelings door (het is een soort dik rubberachtig trechtertje), duwt het in de baarmoederhals, geeft het dan een draai en dan voel je of het goed zit. Dit is absoluut niet evident de eerste keren en je moet dit dus op het gemak thuis kunnen oefenen als je tijd hebt, privacy en geen stress!

Het uithalen van de Divacup is nog moeilijker: er is geen draadje, dus in het begin is het vissen en zoeken en wat paniek. Maar na vier dagen weet je wel hoe het moet. De reden dat je moet vissen is dat het zo perfect aansluit, en dus ook door beweging en zitten van plaats verandert, namelijk dieper schuift. Op de Divacup zitten ribbels die je toelaten om efficiënt te ‘vissen’ maar het blijft niet makkelijk de eerste keren.

Zou je het iedereen aanraden? Of zie je toch ook beperkingen?

Zou ik het iedereen aanraden? JA. Is het voor iedereen een optie? Neen.

Sommige mensen vinden hun eigen bloed, vagina, baarmoederhals, terrein waar niet wordt aangekomen, tenzij op een klinische manier of binnen een seksuele context. Maar ikzelf vond het gebruik van tampons en maandverbanden altijd een vervreemdend iets, alsof mijn bloed, en het proces dat mij tot vrouw een potentiële moeder maakt, iets was om weg te moffelen. Het stinken van maandverbanden en tampons vond ik ook vreselijk. Het plastiek in OB en Always is ook ZO onderschat: het verergert de geur en het onaangenaam gevoel.

De Divacup en de herbruikbare maandverbanden hebben allebei het voordeel dat ze je als vrouw in contact brengen met het natuurlijk proces van het bloeden, en het uitspoelen van je bloed onder stromend water. Je ziet je eigen bloed en komt ermee in aanraking.

Ik vertel er wel bij dat ik in Afrika en andere derde-wereldlanden veel tijd heb doorgebracht, en ook de dochter van een veearts ben, dus ik kan wel goed tegen bloed, en creatieve omgang met toilet en maandstonden. Ik kan me inbeelden dat dit niet voor iedereen zo makkelijk is. Maar het debat moet geopend worden, en uit de taboesfeer worden gehaald: onze maandstonden kunnen comfortabeler en ecologischer gemaakt worden, en ons bovendien psychologisch dichter brengen bij onze vrouwelijke natuur. Zoals met vele ecologische initiatieven, brengt het niet alleen minder afval, maar is het ook goedkoper op lange termijn, natuurlijker, psychologisch beter, én fysiek comfortabeler, zonder dat je je hele levensstijl moet veranderen!

Een hele hoop andere vragen over de Divacup werden hier gesteld én beantwoord. Heb je na het lezen van dit interview nog vragen, dan vind je op deze website zeker een antwoord!

Ik ben door dit interview in elk geval een heel pak wijzer geworden! Ik ben overtuigd om het minstens nog eens een kans te geven. Persoonlijk denk ik dat deze Divacup inderdaad niet voor iedereen weggelegd is, dat zal je voor jezelf wat moeten uitmaken. Katoenen tampons of maandverbanden, of herbruikbare maandverbanden daarentegen, zijn voor iedereen perfect te gebruiken en echt wel een aanrader. Zowel de Divacup als de maandverbanden zijn voorbeelden die bewijzen dat iets in je leven veranderen op een meer ecologische manier zeker niet duur hoeft te zijn (de aanschafprijs heb je snel terugverdiend) en absoluut niet moet betekenen dat je aan comfort moet inboeten (de ecologische varianten voelen vaak veel beter aan), integendeel!

8 gedachtes over “129. Women’s stuff… [part two]

  1. Dag dames, ik ben net aan m’n eerste maandstonden-met-Divacup bezig (gekocht bij Kudzu)! Het inbrengen verloopt wel vlot (ik deed het de eerste keer al hurkend, nu lukt het ook met één been omhoog – het ‘360° draaien, zoals aangegeven op de gebruiksaanwijzing lukt mij niet, maar het zit blijkbaar meteen goed). Het terugvissen is inderdaad een beetje foefelen (het cupje ‘zuigt’ zich een beetje vast daarbinnen, en je mag je vingernagels niet te kort knippen :-)), maar het lukt zonder morsen. Grootste verschil is inderdaad de ‘nabijheid’ met het bloed – was best wel verrassend om te zien. Ik durf nog niet zonder inlegkruisje (op dag 1 verloor ik toch wat bloed – de cup was vol, kan die overlopen bij een ‘wilde’ beweging?). Ik had de laatste jaren nogal last van vaginale infecties, die overgingen na het stoppen met OB-gebruik, dus was ik een beetje huiverig om opnieuw een ‘interne’ oplossing te proberen. 12 uur vind ik toch een beetje lang om een vreemd voorwerp binnen te hebben, dus ik vervang wel 3 keer per dag, en gebruik het voorlopig nog niet ’s nachts. Ben best trots dat ik op die manier de afvalberg kleiner maak!

  2. Hoi dames! Heb ondertussen ook al twee keer de Divacup getest (ook gekocht bij Kudzu) en ben er al bij al supertevreden over. Het inbrengen vraagt wel wat oefening, en ook bij mij is het 360 graden draaien niet evident. Zoals vermeld op http://cupsenzo.nl/faq/ helpt het dan wel om de wand van de vagina iets op te rekken waardoor de cup zich kan openen. Als je de Divacup wil gebruiken mag je er zeker geen problemen mee hebben om een beetje met je vingers in de vagina te ‘prutsen’ :-). Het verwijderen vind ik dan wel weer makkelijk, je kan de geribbelde rand makkelijk terugvinden, ik knijp de cup hier dan wat dicht en trek, en als je de bekkenbodemspieren wat laat helpen gaat het verwijderen redelijk vlot. Heb ook nog nooit gemorst. De eerste keer is het inderdaad echt belangrijk om ofwel een inlegkruisje te dragen, ofwel heel regelmatig de cup de legen, totdat je zelf weet hoe snel de Divacup vol is. Een overvolle Divacup lekt inderdaad. Heb de cup ondertussen al getest tijdens het lopen (best wel zorgen dat de cup niet te vol is voor je vertrekt), tijdens het slapen, en tijdens yoga, en nergens problemen gehad. De nabijheid van het bloed stoort mij niet, vind het eigenlijk wel fascinerend :-). Het grootste probleem is inderdaad het gebrek aan wasbakjes in de toiletruimte zelf, maar bij ons op het werk zijn er wel wasbakjes in de toiletten voor gehandicapten :-). En als je geen al te lange werkdagen hebt hoef je de cup normaal zelfs niet te legen op het werk. Samenvatting: even wennen maar geweldige uitvinding!

  3. Als je problemen hebt met het verwijderen van de Divacup, moet je misschien eens een ander soort cup gebruiken. Sommige cups hebben een langere steel of andere oplossingen om het verwijderen gemakkelijker te maken. Meluna bijvoorbeeld heeft een gamma aan keuzes voor zo’n verwijderstukje; er is er onder andere één met een cirkeltje waar je je vinger kan doorsteken voor het verwijderen. Ik heb die laatste en ben er heel tevreden over.

  4. Ik gebruik het ook uiteraard, als uitbaatster van Kudzu. Ik was eerst totaal niet geïnteresseerd om zo’n enorm uitziende cup te gebruiken, maar toen ik dacht aan hoeveel maandverbanden of tampons je uitspaart tijdens één menstruatie wilde ik het toch zeker proberen. Ik heb eerst de Mooncup uitgeprobeert, daar was ik ook tevreden over, maar de ‘tut’ sneedt precies vanbinnen, ik voelde het dus wel de hele dag zitten. Toen zijn we Divacup beginnen verkopen op aanraden van een klant en toen ik de tut daarvan bestudeerde zag die er veel beter en ergonomischer uit dan de Mooncup.

    Toen heb ik me meteen een Divacup aangeschaft. Het inbrengen lukt goed, maar het is wel nodig dat ik het al hurkend doe. Het floept meteen op z’n plaats en ik heb er voor de rest van de dag geen last meer van. Ik heb normaal veel last van buikpijn, maar dat gevoel valt bijna volledig weg dankzij de cup en ik heb ook nog geen lekkages gehad na een hele dag de Divacup te gebruiken. ’s Avonds haal ik hem (of haar 😉 eruit en gebruik dan een herbruikbaar nachtverband, wat ik comfortabeler aanvoelen vind.

    Een kleine tip om het er gemakkelijker uit te halen, wat inderdaad niet zo evident is: duwen! Je duwt gewoon alsof je naar het groot toilet gaat en het ‘tutje’ komt gemakkelijker tevoorschijn, je hurken helpt ook, maar dan moet je opletten dat je niet morst.

    Het doet veel deugd om de blog en de reacties te lezen 🙂 Tevreden klanten maken ons altijd blij!

  5. Ik heb een langere ervaring met cup achter de rug, en heb veel spijt gehad… dat ik dat ding niet eerder ontdekt heb! Mijn hele leven lang heb ik zware maandstonden gehad, en met gewone tampons kon dat problematisch zijn: binnen de kortste keren lekken, vaak door mijn kleding door. Heel gênant! Gevolg: eerste dagen van mijn maandstonden kon ik amper buitenkomen.
    Maar toen ontdekte ik de (moon)cup, en was er meteen weg van. Was een beetje oefenen in het begin om het ding makkelijk op zijn plaats te krijgen, en ook het uithalen van een volle cup heeft wel wat oefening gevergd. Maar het ging na een paar keren prima! De eerste dagen gebruikte ik nog een maandverband als ‘buffer’, maar ik leerde snel ‘voelen’ wanneer het tijd was om de cup te vervangen. Dat kon -door hevige bloeding- wel om de paar uur zijn MAAR dat was met tampons vaak nog sneller.
    Ik heb 3 dochters, ik mag me dus wel een ‘ervaringsdeskundige’ noemen als het op aankopen van maandverbanden/tampons gaat. Twee van mijn dochters waren onmiddellijk voor de cup gewonnen en zijn ondertussen overtuigde gebruiksters. Als ik bedenk wat een hoop ‘wegwerpmateriaal’ zij NIET produceren, ben ik best wel trots :).

  6. Het klinkt allemaal een beetje eng in het begin, maar ik vind het goed om jullie ervaringen te lezen en misschien is het ook voor mij wel eens het proberen waard. Ik vraag me vooral ook af of het niet gezonder is i.v.m. de “tamponziekte” of toxische shocksyndroom. Want de Staphylococcus aureus heeft hierbij niet echt een plaats om zich te nestelen (zoals in een tampon). Als dat zo is zou dat ook wel een heel groot voordeel betekenen.

  7. Ik gebruik sinds kort ook de Mooncup (B) en ben super tevreden! In het begin inderdaad even oefenen maar ik doe het altijd met gehurkte benen en dan gaat het heel vlot. Het steeltje was in het begin te lang maar de verkoopster van Doekjes en Broekjes vertelde dat je daar zelf een stuk mag afknippen tot het goed aanvoelt. Ik heb er toch een redelijk stuk afgeknipt maar je mag dat wel alleen doen nadat je al goed geoefend hebt met de cup eruit te halen. Ik vind het veel properder en heb nooit lekken! Ik houd hem soms wel 12u aan en hij is nooit helemaal vol. Als je hem vaker wil vervangen op verplaatsing en je hebt geen lavabo kan je hem ook gewoon leegmaken en een beetje proper maken met wc-papier (dat heb ik zelf nog niet gedaan omdat het niet nodig was, maar de verkoopster van Doekjes en Broekjes gaf me deze info). Mijn maandstonden zijn nu helemaal niet zo vervelend als voorheen omdat ik het vooral veel properder vind! Ik kan het iedereen aanraden!

Geef een reactie

