122. Veggie-stoofvlees mmmm!

Ik probeerde afgelopen week het recept van een collega-blogster van The Veggie Snack Shack, namelijk vegetarisch stoofvlees op basis van seitan.

Mijn vriend heeft hier de hele week naar uitgekeken, op de blog zag het er al zo lekker uit en we waren echt benieuwd of het zou lukken, hoe de smaak zou zijn, wat we ervan zouden vinden. En we zijn zéér aangenaam verrast! Het resultaat was echt héérlijk! De structuur, de smaak, … mmmm een echte aanrader.

[update: ondertussen werd dit één van onze succesrecepten bij niet-vegetariërs die op bezoek komen: ze zijn telkens heel aangenaam verrast!]

Hieronder zie je de foto van ons resultaat. Voor het recept verwijs ik graag door naar haar blog. Maar ik zet ook even hieronder, omdat ik het zo’n goed recept vind, dat ik écht niet wil riskeren dat dat ooit niet meer beschikbaar zou zijn! Maar alle eer gaat naar haar toe 🙂 Alleen de frietjes zijn ons niet gelukt op haar manier, we hebben dus gewoon verse frietjes gebakken 🙂

Nodig voor 4 personen:
  • 250g seitan
  • groentebouillon
  • 1 grote ui
  • 3-4 blaadjes laurier (ik gebruik laurierpoeder)
  • 2 teentjes look
  • 1/2 tl tijm
  • 2-3 sneetjes brood
  • 2-3 kruidnagels (die doe ik er niet in, want als je die niet terugvindt om ze eruit te halen en erop bijt, vind ik die smaak niet goed)
  • 1 flesje bruin bier (tafelbier)
  • 1/2 tl mosterd
  • 0,5l water
  • peper & zout
  • 1 el donker bruine suiker
  • 10g pure chocolade
  • sojaboter
Bereiding:
Droog de seitan goed af met wat keukenpapier. Snij daarna in stukken. Snij de ui in grove stukken. Snij de teentjes look fijn. Verhit in een grote kookpot een klont boter. Stoof de ui, look, laurier, tijm en kruidnagels. Doe er daarna de seitan bij. Kruid af met peper en zout. Laat het 8 minuten stoven. Blijf goed roeren. Giet er daarna het water met bouillon en bier bij.
Doe het brood in stukken en voeg toe aan het stoofpotje. Daarna voeg je de mosterd, chocolade en bruine suiker toe. Laat dit nu 40 minuten koken op een laag vuurtje. Af en toe goed doorroeren zodat de saus niet aan de bodem kleeft. Als de saus te dun blijft, voeg er dan wat maiszetmeel aan toe opgelost in een beetje water. Laat dit even doorkoken.

3 gedachtes over “122. Veggie-stoofvlees mmmm!

  1. Zeker lekker, maar als je het brood vervangt door 2 plakken peperkoek dan is het nog lekkerder 😉
    Pak een laurierblad en steek daar de kruidnagel in, blijft goed zitten en de bladeren vindt je gemakkelijk terug.

    • Als je het laurierblad in kleine stukjes breekt en samen met de kruidnagels in een thee-eitje stopt (je weet wel, zo’n metalen bolletje met gaatjes in), dan geeft de laurier nog veel meer aroma. Het thee-eitje is er in een wip uitgehaald, geen gezoek en gepruts meer. Ook om soep te maken stop ik de (gebroken) laurier in zo’n thee-eitje.

Geef een reactie

