118. Creatief consuminderen

Pinterest is mijn nieuwe beste vriend de laatste tijd… Ik quote even Wikipedia om uit te leggen wat Pinterest is, voor diegenen die dat nog niet weten:

Pinterest is een sociaalnetwerksite die fungeert als prikbord. De gebruiker kan over het hele web afbeeldingen pinnen en vervolgens op een van de aangemaakte “moodboards” plaatsen. Gebruikers van Pinterest kunnen hun eigen moodboards aanmaken. Op deze moodboards kunnen vervolgens afbeeldingen van het hele web worden geplaatst door middel van een Pin it-knop. Elke speld (pin) geeft een afbeelding, video of artikel weer. Deze spelden worden gegroepeerd op de moodboards die de gebruiker naar wens kan aanmaken en indelen. Het sociale aspect aan de website is dat deze moodboards in principe openbaar zijn en dus kunnen worden gevolgd door andere gebruikers. Ook bestaat de mogelijkheid dat andere gebruikers een repin uitvoeren. Hiermee plaatsen zij de artikelen die zij bij andere gebruikers vinden op hun eigen moodboard.

Je kan ook gewoon browsen in Pinterest volgens thema, waarbij vooral de “DIY and Crafts” bij mij erg in trek is :-). Daarnaast kan je ook zoeken op iets specifiek.

Zo gebeurde het dat wanneer we door mijn verloofde werden buitengesloten en we een slotenmaker moesten laten komen omdat zijn sleutel nog op de binnenzijde van de deur stak, ik even op zoek ging op Pinterest naar leuke sleutelrekjes. Ik deed wat ideeën op, zocht dan eens wat ik hier in huis nog heb liggen, kocht zo min mogelijk extra en zo probeer ik er dan iets mooi en/of nuttig van te maken. Het stukje hout had ik nog, ik verfde het in de kleur van de muur en kocht een paar kleine haakjes. Ik kocht een tijdje geleden tweedehands een scrabble spel waarbij er lettertjes van 2 spelletjes in zaten. Ideaal om die overige lettertjes dus te gebruiken! En voilà, zo hadden we in no time een origineel sleutelrekje en hopelijk geen kosten meer voor een slotenmaker 🙂

Ik liet in Brico een stuk spaanplaat zagen op maat (50 * 80 cm denk ik dat het was) en maakte daarvan een Organisation Board.  Daarop hing ik kadertjes met glas in en papier erachter. De grote bovenaan is voor het menu van de week (lees hier mijn oproep om te beginnen met het opstellen van een weekmenu en waarom). Daar staan dus gewoon de dagen van de week op en met een whiteboard marker maken we in het weekend een menu op. Op de twee kleine kadertjes staan courante dingskes die we respectievelijk wekelijks en maandelijks moeten doen en die we niet mogen vergeten. Met de whiteboard marker vink je dan aan wat gedaan is. Op de onderste grote kader staat dan nog “to do” en “to blog”, kwestie van met een leeg hoofd te gaan slapen en ideetjes niet verloren te laten gaan… Daarnaast heb ik 6 zwarte wasknijpers met sterke lijm erop geplakt, daar kunnen we vanalles tussensteken. Er hangt ook een bloknote om de boodschapjes op te schrijven, dat kunnen we er dan afscheuren als we naar de winkel gaan. En onderaan hing ik een bakje op met vijzen, waar de balpennen en whiteboard markers in kunnen gelegd worden.

Deze twee ideetjes waren echt niet duur, zorgen ervoor dat je interieur een meer persoonlijke touch krijgt en stimuleren je om niet teveel gewoon te gaan kopen, maar ook eens rond te kijken in huis. Voorwaarde is dan wel dat je niet meteen alles weggooit dat je op het eerste zicht niet kan gebruiken, maar dat komt dan weer je afvalzak ten goede, dus niets dan voordelen!

Is het binnenkort nog eens een druilerige dag? Weet je niet goed wat doen? Neem dan zeker eens een kijkje op pinterest en zoek naar iets speciaal of browse gewoon een beetje door de DIY and Craft pagina en laat het beginnen kriebelen om iets leuk te maken, dat geeft dan ook nog eens voldoening achteraf 🙂

PS Sorry, de kwaliteit van de foto’s is precies niet je dat…

4 gedachtes over “118. Creatief consuminderen

  1. Pingback: 158. Geüpcycled scrabble-cadeau | My Green Way of Life

  2. Pingback: 169. Voedselverspilling: weg ermee! | My Green Way of Life

Geef een reactie

