117. Turf: het kan ook zonder

Misschien wist je het al, misschien ook nog niet: turf is niet goed voor het milieu en wel om verschillende redenen.

Wanneer je aan het verpotten bent, of wanneer je zaait, of voorjaarsplantjes buiten wil zetten, denk je misschien: ik ga voor grond die aangereikt is met turf, da’s extra goed voor mijn plantjes! Of misschien let je er wel helemaal niet op, want grond is toch grond? De kans is groot dat wanneer je een random zak grond neemt, dat die verbeterd is met turf, want dat is heel populair als bodemverbeteraar.

Wat is er dan slecht aan turf?

Eerst en vooral is het een niet-hernieuwbare grondstof.  Turf is immers een quasi fossiel overblijfsel van bepaalde veengebieden uit de oertijd. Veenvorming is een uiterst traag proces dat honderden tot duizenden jaren vraagt. Gebieden waar turf voorkomt herbergen een eigen flora en fauna. Turf kan men niet maken, men haalt het uit die natuurgebieden. Deze natuurgebieden worden vaak dan ook nog eens onherroepelijk beschadigd. Net omdat het niet overal op onze aardbol te vinden is, moet het gewonnen worden in bepaalde gebieden en moet het over grote afstanden vervoerd worden vooraleer jij het in je bloempot kan doen. Voorbeelden van herkomst zijn de Baltische Saten, Scandinavië of Ierland.

En wat gebruik je dan wél in de plaats van turf?

  • Als je een wormenbak of compostvat hebt, is de beslissing snel gemaakt: dan kan je gewone grond aanrijken met wat compost.
  • Een ander alternatief is Cocopeat: een restproduct van kokosvezels die overblijven bij de fabricage van kokosproducten. Er groeien steeds weer kokosnoten aan de bomen en men produceert steeds kokosproducten. Er blijft dus een enorme hoeveelheid ‘afval’ in de vorm van kokosvezels over. Da’s iets helemaal anders dus dan de langzaam opgebouwde en niet vernieuwbare veenlagen. Het is niet overal te vinden, maar Ecostyle heeft het onder andere in zijn assortiment, dus zeker de moeite om eens te bekijken! Een extra voordeel is dat Cocopeat het water zeer sterk vasthoudt waardoor je 50 % minder water moet geven.
  • Ik vond ook nog zogenaamde Vlaco-potgrond: hierin is een 50 % turf vervangen door Vlaco-compost en gecomposteerde houtschors. Dit maakt de potgrond milieuvriendelijker dan de traditionele potgronden die uit 100 % turf bestaan. Maar ja, 50 % turf is nog altijd 50 % turf teveel, dus ga gewoon voor een nog duurzamer alternatief!

Potgrond kopen zal dus nooit meer hetzelfde zijn 🙂 Keep an eye open en koop bewust!

4 gedachtes over “117. Turf: het kan ook zonder

  1. DT fout alert! 😉
    Ik hoop nu maar dat het Kalmthouts turfbier hier ook niet onder “te vermijden” valt, want da’s best lekker…
    Ik zal er op letten als ik ooit eens potgrond moet kopen

  2. Beste Isabel,
    Ik heb slecht een balkon waar ik een kleine moestuin van wil maken in Amsterdam. Kan ik de bakken dan idd het beste vullen met Cocopeat? Ik kon dit product in tuincentrum Osdorp overigens helemaal niet vinden, daar zat alles vol met turf . Tips voor de zoektocht zijn welkom!

    • Beste Gabriela,
      In de tuincentra in België zie ik al meer en meer die pakketten met geperste kokos. Die zijn vind ik ook ideaal voor een balkon: ze zijn licht, makkelijk hanteerbaar en je voegt gewoon op je balkon water toe in een groot recipiënt en klaar.
      Het ziet er zo uit: http://www.tuinadvies.be/shop/data/1365678865a.jpg
      Dit is alvast de Facebookpagina van Ecostyle in Nederland, misschien dat zij je verder kunnen helpen met een verkooppunt? https://www.facebook.com/ECOstyleTuin
      Je kan eens vragen naar de grote zakken, maar vraag misschien zeker ook naar die geperste, makkelijk hanteerbare pakketten!
      Als dat niet lukt, geef je maar een seintje, dan zoek ik verder mee 🙂
      Groetjes, Isabel

Geef een reactie

