115. Women’s stuff…

Maandverband en ik dat zal niet gauw goedkomen denk ik… Ik heb al dat plastic gedoe (waardoor ik al gauw het gevoel kreeg dat ik een pamper droeg en dat ik ook de hele dag voelde zitten), al lang afgezworen en ik gebruik alleen nog tampons. Tot voor kort. Want een tampon mag je toch ook niet té lang mag inhouden en daardoor gebruikte ik ’s nachts dan toch soms maandverband, iets waar ik écht niet gewoon aan raakte.

De eerste stap die ik zette was het gebruiken van ecologisch maandverband met een “organic cotton cover” en de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dat al veel beter voelde. Minder plastic, meer ademend en gezonder voor de huid. Doordat er geen chemische producten gebruikt werden bij de productie, heb je geen last van irritaties, jeuk of allergieën. Maar toen kwam ik op de website van Kudzu de recensie tegen van Helga, moeder van 2 bengeltjes. Zij testte de Myllymuksut-maandverbanden uit. Zelf heeft ze een leuke eco-webwinkel en blog op GOEDvandoen. Haar recensie kan je lezen op de website van Kudzu.

Ik nam eens een kijkje en daar zag ik al die grappige maandverbandjes in allerlei kleurtjes en 3 vormen: inlegkruisjes, maandverband en nachtmaandverband. Zij was zo enthousiast dat ik ook een nachtmaandverband bestelde en toen ik het aankreeg wist ik meteen dat dat niet het laatste zou zijn. Zo zacht, zo’n heerlijke stof en ze zitten veel comfortabeler: ze zijn allemaal gemaakt van 53% bamboe en 47% katoen. Je maakt het vast met de drukknopjes zodat ze mooi op z’n plaats blijven zitten. Doordat de maandverbanden gemaakt zijn uit natuurlijke materialen zorgen ze ervoor dat de huid kan ademen, waardoor je infecties of allergische reacties voorkomt.

De eerste aankoop is even slikken: een inlegkruisje kost €7,50, een maandverband €8,50 en een nachtmaandverband €10. Dat is natuurlijk duurder dan je gewoon bent. Maar bekijk het zo: het is een éénmalige aankoop, je wast ze en hergebruikt ze. Dus eens je er een paar hebt, hoef je eigenlijk nooit meer gewoon plastic maandverband te kopen en is het uiteindelijk zelfs goedkoper, want zo’n pak is ook niet goedkoop. Daarnaast is het ook gewoon milieuvriendelijker: minder afval! Je kan ook niet meer vergeten om nieuw maandverband te kopen, want tegen de volgende keer zijn ze gegarandeerd gewassen en liggen ze te wachten tot je ze nodig hebt.

Ook bij Doekjes en Broekjes kan je herbruikbaar maandverband kopen, in de webshop kan je al eens een kijkje nemen en anders ga je gewoon eens langs in de winkel in de Diestsestraat in Leuven. Is dat te ver voor jou? Dan vind je zeker wel een andere winkel in de buurt waar ze ze ook verkopen.

Ondertussen heb ik het ook al gewassen en ook daarna behoudt het goed zijn vorm en zijn ze snel droog. Heb je nu echt zoiets van oei da’s echt niets voor mij… Denk dan toch nog eens na, want uiteindelijk waren herbruikbare luiers tot voor kort ook helemaal not done (anymore) en die zijn nu toch ook aan hun comeback bezig hé! Overwin dus even je scrupules en ga ervoor! Ik ben ook benieuwd naar jullie reacties: gebruiken jullie dit al? Overwegen jullie het? Wat zijn jullie ervaringen?

11 gedachtes over “115. Women’s stuff…

  1. Er bestaan ook ecologische herbruikbare tampons, Moon Cup, De Keeper, of nog andere merken. Ik heb het uitgetest maar ik vind het persoonlijk niet zo praktisch. Komt misschien omdat ik nog geen A (after bevalling)- maatr wel B (before bevalling) – maat heb … Ik hoor er wel positieve reacties over en qua afval is het nihil natuurlijk !

    • ik heb dat inderdaad ook al geprobeerd, ook de B(efore bevalling) en ik vond het ook niet zo aangenaam of praktisch… Nochtans hoor ik ook veel goede reacties, dus misschien inderdaad wachten tot we die A(fter bevalling) kunnen testen. Al vind ik het ook weer moeilijk: want je hebt toch zelden lavabo’s in de toiletten zelf hé :-/

  2. Hoi! Over de herbruikbare moet ik nog even nadenken, lijkt me moeilijk om te verwisselen op het werk of zo. Maar ik zou wel willen weten waar je die Natracares haalt in Leuven.
    groetjes

    • Die Natracares heb ik gehaald in de BioPlanet op de Tiensesteenweg, maar in veel natuurwinkels (ik denk bijvoorbeeld aan Moedertje Natuur achter het station?) zullen ze die denk ik ook wel hebben.
      Ik heb er ook lang mee gewacht, met die herbruikbare, maar ik ben toch blij dat ik het geprobeerd heb!
      (Wat betreft het verwisselen op het werk: er bestaan van die speciale zakjes met 2 aparte delen waar je aan de ene kant een propere (of meerdere) steekt en aan de andere kant de gebruikte steekt… Maar ja, subtiel is dat dan wel niet op het werk idd…

      • Waarom moeten wij vouwen daar toch zo subtiel mee zijnof eerder beschaamd over wezen? Het zou geen taboe meer mogen zijn dat we elke maand onze maandstonden hebben en jah, ook proper willen zijn door ons witverlies mooi op te vangen in doekjes? Dat zakje klinkt me geweldig proper en comfortabel in de oren!!

    • Ik heb ze natuurlijk nog niet oneindig vaak gewassen, maar voorlopig op 60°C zonder problemen… In de recensie op de website van Kudzu zegt ze: “Inmiddels hebben de verbanden ook al menig wasbeurt overleefd, zonder sporen van vorige menstruaties of zonder verlies van absorptievermogen.” Dus ik denk dat dat wel meevalt hoor!

  3. Ik gebruik het herbruikbaar maandverband van bij Doekjes en Broekjes voor ’s avonds / ’s nachts, een fleurcup voor overdag. Enorm praktisch vind ik, zeker die fleurcup. ‘Werkt’ een ganse dag (vervangen buitenshuis is voor mij niet nodig), geen afval, geen irritaties, properder…

    En Lelie: de wasmachine krijgt dat gemakkelijk proper hoor (zelfs met zelfgemaakt wasmiddel 😉 ). Eventueel kan je ze direct na gebruik in een bakje met water (en beetje azijn) leggen, maar zelfs als je dat niet doet, worden ze weer proper (bij mij ook op 30 of 40°C). Ik heb de mijne al langer dan een jaar, dus toch al minstens 12 keer gebruikt en gewassen zonder sporen 😉

  4. Ik overweeg het al lang. Sinds de geboorte van mijn jongste dochter eigenlijk, die nu al 7 maanden is. Ik was het even vergeten, maar ik werk dicht bij D&B, dus ik ga deze week nog eens kijken. Tampon heb ik al zo een drie jaar geleden afgezworen. Elke keer opnieuw had ik een infectie, 12 keer op een jaar dus. Op het werk kan je eigenlijk gewoon die natracares gebruiken en daarbuiten de herbruikbare. Zo ga ik het doen, denk ik. De vuile kan je idd in wat water doen met teatree oil erin. Tea tree oil ontsmet. En met het zelfgemaakte wasmiddel krijg ik ook alle vlekken uit de kleren. Bloed ook. Alleen wortelpuree wil niet goed lukken. Wel eens zien of ik zo een hoeveelheid bloed er ook uit kan krijgen. Ben benieuwd!

  5. Pingback: 129. Women’s stuff… [part two] « My Green Way of Life

Geef een reactie

