111. Wie ooit beweerde dat je voor eigen groenten een tuin nodig hebt… (II)

…moet zal door deze post helemààl zijn mening moeten herzien 🙂 Voor deze post interviewde ik een vriendin om wat meer te vertellen over de vierkante meter – moestuin. Geniet alvast van enkele fotootjes die ze nam van haar moestuintje, zeg nu zelf, je zou er zo aan beginnen hé!

Hieronder lees je het interview en ook enkele tips voor de moestuin (cursussen, boeken, waar kopen of zelf maken, …).

Hoe kwam je op het idee om zo’n m²-moestuin aan te kopen?

Ik had het idee van een vierkantemetertuin in een tijdschrift gezien. Ik had vroeger helemaal geen groene vingers en heb ook weinig tijd om “in de tuin te werken” maar ik vind het fijn om te koken met verse kruiden. Zo’n klein moestuintje leek me nog wel overzichtelijk en haalbaar om te onderhouden. Ik heb deze vierkantemetertuin gekocht bij “Horta”. Ze zullen deze bakken waarschijnlijk ook nog op andere plaatsen verkopen, maar via internet was ik op die winkel uitgekomen. Ze bestaan in twee maten: 1mx1m en 20 cm hoog (25 euro) of zoals de mijne 1,20mx1,20m en 40 cm hoog (45 euro).

Was de montage gemakkelijk? Ik veronderstel datje het in een soort bouwpakket kocht?

Het was eenvoudig om in elkaar te steken met enkele bijgeleverde vijzen (met dank aan mijn vriend 😉 ) en daarna heb ik hem gevuld met een mengeling van potgrond, turf en compost. Let wel op: er kunnen véél liters grond in. Best op voorhand even berekenen hoeveel je nodig hebt, ik had dat wat onderschat (lees: niet op voorhand berekend). Maar je hoeft hem natuurlijk niet helemaal tot aan de rand te vullen, de mijne is halfvol dus tot op een hoogte van 20-25cm gevuld.

Waar zette jij je m²-moestuin?

Ik heb mijn moestuintje op het gras vlak naast het terras gezet omdat ik dan niet te ver hoef te gaan wanneer ik tijdens het koken iets nodig heb. Op een (groter) terras van een appartement zou je het ook kunnen zetten, maar dan moet je wel stevige plastiek voor onderaan voorzien want het heeft geen bodem.

Wat plantte je zoal in je m²-moestuin? En groeit alles goed?

Ik heb er allerlei kruiden in geplant: munt (zalig voor verse muntthee en mojito’s!), basilicum, bieslook, salie, rozemarijn, estragon, italiaanse kruiden en tijm. De meeste plantjes komen uit een tuincentrum maar de bieslook was zo’n potje dat ik uit de supermarkt had meegebracht. De kruiden groeien super goed, ik zal ze zelfs eens goed moeten bijsnoeien nu. De bieslook is wat uitgeschoten en heeft paarse bloemetjes gekregen maar ook die zijn eetbaar en kan je in een salade gebruiken. Enkel de tijm ging in het begin wat moeilijker. Mijn eerste plantje was stukgegaan. Ik had bij een nieuwe plantje de raad gekregen om deze in het potje te laten zitten om te planten en nu doet deze het ook heel goed. Verder staan er ook bosaarbeitjes in, die brengen geen grote oogst op maar het is fijn om af en toe eens langs de bak te lopen en een vers aarbeitje te snoepen. Ik heb ook radijzen en worteltjes gezaaid. De radijzen doen het heel goed, daar heb ik wekelijks een mooie oogst van en ze zijn ook heel knapperig en vol van smaak. De worteltjes zijn niet goed gelukt, waarschijnlijk omdat ik ze te dicht op elkaar gezaaid heb i.p.v. in rijtjes. Ik ga ze deze week wat uitdunnen en kijken of de overige dan wel groter worden. Er staat ook een physaliabessenplant in (zo’n oranje bessen in een coconnetje die vaak als versiering op desserts gebruikt worden). En tot slot wordt er een groot deel ingenomen door de tomatenplanten. Ik heb ze niet zelf gezaaid, maar als kleine plantjes gekregen van mijn mama die ze thuis in de serre gezaaid heeft. Er zijn trostomaten , kerstomaatjes, gele tomaatjes, … . Ik heb er bamboestokken bijgezet zodat ze niet omvallen. Voorlopig nog geen rijpe tomaten, maar er hangen er wel heel wat aan, dus dat belooft voor binnenkort! Voor de bak kan je nog een extra bloembak zien staan, daarin heb ik augurken en dille gezaaid. Dat werd samen verkocht in een zaailint omdat je dille kan gebruiken bij het opleggen van de augurken.

Hoe is het onderhoud? Heb je er veel werk mee? 

Qua onderhoud valt het héél goed mee. Eigenlijk is het enkel water geven en eventueel wat meststof. Of onkruid wegdoen, maar dat is er bij mij nog niet ingegroeid. De tomatenplanten hebben het meeste water nodig. Daarom heb ik flessen waarvan ik de bodem afgesneden heb, omgekeerd in de aarde gestoken. Die vul ik dan en zo krijgen ze bijna 1,5 liter water. Het is ook beter voor de stelen van de tomatenplanten om deze niet rechtstreeks een grote hoeveelheid water te geven, dan kunnen ze soms rot worden. Ik vind het heel ontspannend om ’s avonds na het werk even langs de bak te lopen, te kijken wat er veranderd is en water te geven. Het ruikt ook allemaal zo lekker! Maar ik doe dit zeker niet elke dag. Op warme dagen (die hebben we dit jaar nog niet veel gehad) probeer ik altijd water te geven en op dagen dat het regent geef ik geen water. Ik denk dat ik gemiddeld 2x per week water geef, tenzij het heel droog en warm is.

Zou je het anderen aanraden? Waarom wel / niet?

Ik vind het super leuk om zo’n vierkantemetermoestuintje te hebben! Het is leuk om de evolutie te zien, ontspannend om ermee bezig te zijn en uiteraard lekker om met de verse kruiden (en groentjes) te koken. Ik zou het zeker aan anderen aanbevelen. Het neemt weinig plaats, is niet duur en je hebt er meer plezier dan werk mee. Kruiden kan je natuurlijk ook in losse potten zetten, maar ik heb de ervaring dat ze toch beter groeien in zo’n moestuintje. Het is ook fijn dat je naast de kruiden nog wat plaats voor groenten/bessen hebt.

Heel erg bedankt voor het interview 🙂 Van zodra wij een tuintje hebben komt dat er ook denk ik! 

Nog een beetje extra informatie over de m²-moestuin:

  • Tegenwoordig zijn er zelfs cursusjes om een m²-moestuin tot een goed einde te brengen! Ik vond er bijvoorbeeld bij Vormingsplus één. Uit het interview kan je afleiden dat dat zeker niet nodig is, want dat het toch wel vlot gaat, maar als je zin hebt in zo’n cursusje: het bestaat dus!
  • En wil je geen cursusje maar wil je toch iets meer lezen of info? Koop dan eens het boek Je eigen groentetuin om 1m². Anne-Marie Nageleisen experimenteerde met de methode, testte de meest succesvolle plantencombinaties en legt uit hoe met een minimum aan moeite het hele jaar door een maximaal rendement kan gehaald worden uit de verschillende plantvakken van de minimoestuin. Meer info over de m²-moestuin (en véél véél meer) vind je ook in het boek Groenland van Bartel van Riet. Groenland, het boek van het gelijknamige tv-programma, is een uitgave van Van Halewyck. Bartel laat je er in zijn bekende en aanstekelijke no-nonsensestijl de natuur herontdekken. (zelfs zonder tuin is dat boek heerlijk om te lezen 🙂 )
  • Zoals je kon lezen, kan je de moestuin kopen bij Horta, maar bijvoorbeeld ook bij Aveve of Intratuin en andere tuincentra. Eens googlen of je ogen opentrekken in zo’n tuincentrum en je hebt er snel één gescoord! Wat nog minder kost, tenminste als je wat handig bent: zelf zo’n moestuinbak maken met afvalhout. Maar als je niet zo handig bent of het materiaal daarvoor niet hebt, moet je het voor de prijs dus zeker niet laten!
  • Heb jij een grote tuin en denk je “dat heb ik niet nodig”? Think again: een vierkante moestuin vraagt veel minder onderhoud (wieden) en vraagt ook veel minder water, toch wel twee belangrijke en aangename opstekers! Een m²-moestuin is daarbovenop productiever dan een klassieke moestuin. De grond warmt sneller op en dankzij een goede teeltplanning kan je een heel jaar tot 16 verschillende soorten kweken op 1 m²! Daarnaast is het ook fijn voor kinderen om hun eigen m²-moestuin te hebben. Ze leren zo voor de plantjes zorgen en proeven op die manier misschien ook van groenten die ze anders minder snel eten.

Heb jij nog ervaringen met de m²-moestuin? Of las je deze post en begint het bij jou ook te kriebelen? Of heb je nog een vraag? Ik hoor het graag!

2 gedachtes over “111. Wie ooit beweerde dat je voor eigen groenten een tuin nodig hebt… (II)

  1. Het kan nog ecologischer, als je uit de potgrond de turf weglaat. Turf is een natuurlijk product dat uit veengronden afgegraven wordt. De turfvoorraad is niet onuitputbaar. Tijdens het afgraven van deze eeuwenoude habitat komt er ook enormveel CO2 vrij. Een afgegraven plek herstellen is nagenoeg onmogelijk. een alternatief is (momenteel) cocosturf of cocosvezels (afval van de cocosindustrie). Ook gecomposteerde schors of bladcompost zijn een prima alternatief. Als je over tuingrond beschikt is de volgende samenstelling een prima bodem voor je bakken: 4 delen tuingrond (zand-leem), 4 delen compost en 2 delen scherp zand. heb je enkel zandgrond ter beschikking voeg je nog bentoniet toe, beschik je over klei grond dan voeg je meer scherp zand toe.

  2. Beste Marc,

    Bedankt voor je reactie. Ik ben op de hoogte van de problematiek inzake turf.
    Dat is zeker voer voor nog eens een blogpost, want ik denk dat veel mensen zich absoluut niet bewust zijn wat dat precies inhoudt, potgrond met turf. Het is op de duur bijna de norm geworden zonder dat men weet wat de consequenties zijn.

Geef een reactie

