104. Green clean

Wanneer je een mooi kledingstuk ziet hangen in de winkel, is je eerste reactie misschien niet om naar het etiket te zien om de wasvoorschriften uit te checken. Toch kan je allerlei varianten tegenkomen van wasvoorschriften die erop wijzen dat je je kledingstuk best niet zelf wast, maar het naar de droogkuis doet… Je kan dan riskeren om het zelf te wassen, maar als het echt een uitzonderlijk stuk is, zou ik dat precies niet riskeren…

Zelf let ik er wel op om geen kleding te kopen die ik zelf niet kan wassen. Ik was alleen met ecologisch afbreekbare wasmiddelen (en ook met wasnootschalen, zeker de moeite om eens te proberen). Maar dan kwam ik op een keer een uitverkoop tegen en vond ik dé perfecte wintermantel voor géén geld en liet ik me verleiden. Pas later merkte ik dat die alleen met droogkuis kon gewassen worden (wat ook wel logisch was bij een mantel)…

Ik heb dan een hele tijd die mantel niet gewassen (dat hoeft ook niet zo vaak), maar uiteindelijk was het toch eens nodig. Ik woon in Leuven, maar werk in Brussel en op een dag kwam ik door

 een metrostaking nog eens via het treinstation van Brussel Luxemburg (waar die stakingen al niet goed voor zijn hé 🙂 ). Toen zag ik tegenover het station in de Trierstraat GGlamour: eco dry clean! De eco cleaning line is het nieuwe alternatief voor droogkuis dat je in staat stelt om betere resultaten te krijgen terwijl het milieu volop gerespecteerd wordt, want in tegenstelling tot droogkuis, waarbij perchloorethyleen gebruikt wordt, doen zij beroep op biologisch afbreekbare producten. Gedaan dus met allergieën of huidaandoeningen veroorzaakt door die perchloorethyleen, dat trouwens kankerverwekkend is en een onaangename geur op de kleding achterlaat… Mmmm mijn mantel rook héérlijk nadat ik die daar had laten eco cleanen 🙂 Je kledij wordt geparfumeerd, soepel en zacht dankzij biologisch afbreekbare wasmiddelen.

Toch ook nog even vermelden dat jij niet de enige bent die ermee in contact komt: het is eveneens giftig voor de werknemers en de omwonenden. In de Verenigde Staten is perchloorethyleen al sinds 2006 verboden in nieuwe droogkuisinstallaties. Er bestaan alternatieven voor droogkuis met perchloorethyleen, zoals reinigen met vloeibaar kooldioxide of waterige oplossingen. Helaas worden ze nog niet algemeen gebruikt.

Even een woordje uitleg over perchloorethyleen: Dit is een vluchtige gechloreerde organische verbinding die voornamelijk gebruikt wordt als reinigingsmiddel in droogkuisinstallaties, maar ook als ontvlekker, verfverwijderaar en ontvetter van metalen. Het is een niet brandbare, gemakkelijk verdampende vloeistof met een typische etherachtige geur. Het is weinig oplosbaar in water en traag afbreekbaar in het milieu. Het stapelt niet op in de voedselketen.

Ik ben er zeker van dat er in jouw buurt ook al wel een eco dry clean te vinden is, andere voorbeelden zijn Green&Clean en Lagoon. Als jij nog tips, namen, adressen weet, laat die dan zeker achter in een bericht! Fijn nieuws was dat ook de prijs eigenlijk best meeviel, voor de prijslijst klik hier (die is wel in het Frans maar die zal je wel begrijpen denk ik). Een mail met vraag tot vertaling van hun website is al even geleden verstuurd maar daar heb ik tot op heden nog geen antwoord op gehad 🙂 ).

Een gedachte over “104. Green clean

  1. Leuke en informatieve post! Ik had al eens gelezen dat je kleren naar de droogkuis brengen, niet zo ecologisch was, maar wist nog niets af van dit alternatief. Misschien moeten we allemaal strijkvrije kleren kopen (speciale stof), dat bespaart werk en spaart het milieu! Van een win-win gesproken 🙂

Geef een reactie

