97. Uplace will never be my place

Net zoals zovelen hoorde ik gisteren om 17u het zware en heel foute verdict van Joke Schauvliege over de toekenning van een milieuvergunning aan Uplace. Een heel zware brok om te verteren, maar wat het iets minder zwaar maakt, is het feit dat er met mij nog velen zijn die zeer zwaar ontgoocheld zijn in de redenering die uitgerekend onze minister van milieu heeft gevolgd.  Volgens Schauvliege heeft de komst van het megacomplex in Machelen een ‘gering’ tot ‘matig negatief’ effect op de leefomgeving. Toen ze de jacht op de vos versoepelde had ze het al grotendeels verkorven, maar Schauvliege heeft wat mij betreft met deze beslissing volledig afgedaan. Ik vraag mij af of je als minister van milieu echt nog geloofwaardig kan zijn op die manier… Haar enige verdediging is dat ze waarschijnlijk achter de schermen gewoon de eisen van Kris Peeters opvolgt, maar dat maakt niets goed. Hoedanook, Schauvliege plooit voor de privé-investeerder Uplace en ontloopt hiermee haar verantwoordelijkheid als milieuminister. Een minister van milieu hoort ons milieu te verdedigen tegen alle eisen van andere ministers die misschien implicaties hebben die minder goed zijn voor het milieu, moet dus sterk kunnen zijn en opkomen voor het milieu… Maar onze minister van milieu kiest liever voor een gemakkelijkheidsoplossing die weinig efficiënt is, want de bal ligt binnenkort weer in het kamp van de Raad van State. Milieuorganisaties Greenpeace, Bond Beter Leefmilieu en BRAL (de Brusselse Raad voor het Leefmilieu) hebben al laten weten dat ze naar de Raad van State trekken. De milieuorganisaties stellen het volgende:

“Een winkelcentrum dat je quasi alleen met de auto kan bereiken, druist in tegen de grote milieu- en mobiliteitsuitdagingen waar we voor staan. Deze milieuvergunning is een milieuminister onwaardig. De voordelen en de winst in dit verhaal zijn voor de privé-investeerder, de nadelen en de kosten, zoals bijkomende files en vervuiling, voor de samenleving. Dit is een schoolvoorbeeld van onverantwoord beleid.” Lees hier de rest van hun zeer goed gefundeerde mening.

Nadat ik net de kans heb gekregen om met het programma Peeters&Pichal te gaan zien hoe ze dat in Freiburg aanpakken, een grote ruimte waar veel mogelijk is en waar ontzettend mooie dingen zijn gedaan, moet ik vaststellen dat onze Vlaamse overheid helemaal niet inzet op duurzaamheid, maar deze via de persoon van Schauvliege gewoon regelrecht boycot. Ik ben aangenaam verrast dat dit ook Guy Tegenbos (De Standaard) is opgevallen: hij vraagt zich luidop af of Uplace vloekt met verfreiburging.

“Het radioprogramma Peeters&Pichal heeft dat vorige week verankerd in de geesten van de Vlamingen. De verfreiburgering van Vlaanderen is het nieuwe consensueel beleidsdoel. Maar plots is die vredige consensus weer doorbroken. Tegen ruim de helft van politiek Vlaanderen in, ziet minister Joke Schauvliege geen redenen om het groot winkel- en kantorencomplex Uplace in Machelen een milieuvergunning te weigeren.”

Ik kan de heer Tegenbos alvast een eerste aanzet tot een antwoord geven: ik ben ervan overtuigd dat projecten als Uplace vloeken met verfreiburging, zoals hij het mooi vat. We missen een systematisch gebrek aan moed en doorzettingsvermogen om onze samenleving met kleine én grote stappen te verduurzamen, een kans die we opnieuw gaan missen als Uplace een feit wordt. Bij dit soort projecten primeren niet de belangen van de consument, maar die van de belegger, en naar onze gezondheid en ons milieu wordt hoegenaamd niet omgekeken. Een zeer groot shoppingcenter dat je bijna alleen met de auto kan bereiken, ver weg van waar de mensen wonen, in een artificiële wereld. Dat is een hele stap verwijderd van een ecologische wijk waarbij de auto zoveel mogelijk geweerd wordt en waar kleine buurtwinkeltjes ervoor zorgen dat je zelfs rustig te voet kan winkelen… Freiburg is verder heen dan ooit op dit moment…

Ook Steven Samyn (De Morgen) bedankt Schauvliege in zijn column, want haar beslissing is goed nieuws! Het is te zeggen, goed nieuws voor wie houdt van daadkrachtige politici, rechtszekerheid en vooruitstrevende regio’s, voor wie een hekel heeft aan banale winkels en voor wie niet van stilstand houdt (…): lees zeker de column om de ironie achter zijn “merci” te vatten!  En het stopt niet, want ook Tom Vandyck (De Morgen), VS-correspondent, kan er met de beste wil niet bij waarom Schauvliege die beslissing nam. “Een treinramp in slow motion. Zo zien de plannen voor Uplace, de megamall in Vilvoorde, er van hier uit. Als naar de VS uitgeweken Belg kijk je het duizenden kilometers verderop hoofdschuddend aan en roep je: “Niet doen!” In België lijken er namelijk een hoop ondernemers en politici vastbesloten om de vergissingen te herhalen waardoor tientallen binnensteden in de VS de voorbije decennia naar de haaien gingen.” En verder zegt hij nog: “Amerikaanse steden proberen er middels massieve investeringen weer meer uit te gaan zien als Europese steden, waar het leuk wonen, werken én winkelen is. Je moet je dan ook afvragen waarom je in het hart van Europa moedwillig net de omgekeerde beweging zou maken.” En dat de VS niet het enige land is dat die fout gemaakt heeft, blijkt uit dit artikel van de Daily Mail: China heeft in de laatste 5 jaar 500 van die shoppingmalls gebouwd. Het toppunt is de New South China Mall waar plaats is voor 1500 winkels, maar waar er maar 12 zich effectief gevestigd hebben…

Op een moment dat mobiliteitsorganisatie Touring en politieke partij Groen elkaar vinden in een debat, moet je je toch vragen gaan stellen? Tinne Vanderstraeten laat via Twitter weten: “1 miljoen extra wagens hebben geen milieu-impact. Dat moet ongelooflijk vooruitstrevende wetenschap zijn.” Touring schat dat Uplace de files met 4 kilometer zal verlengen. Volgens de mobiliteitsorganisatie is het een utopie te geloven dat de bezoekers het openbaar vervoer zullen gebruiken. “De Ikea van Anderlecht ligt vlakbij een belangrijk metro- en busstation, maar de bussen blijven leeg.” De vooropgestelde uitbreiding van de Ring moet volgens Touring worden gebruikt om de huidige files op te lossen. En net zoals de meeste mensen de bus niet zullen nemen naar Ikea, zullen ze dit ook niet doen om naar een megalomaan shoppingcenter te gaan, hun autokoffer moet immers volgepropt kunnen worden met de aangekochte spullen…

Zijn de wérkelijke kosten voor de milieu-, file- en gezondheidsimpact eigenlijk al berekend? En zijn die mee doorverrekend aan Uplace denk je? Op hun website stelt Uplace: “De Vlaamse Regering, De Lijn, Uplace en de gemeente Machelen hebben in 2010 een overeenkomst gesloten om te investeren in de bereikbaarheid van de regio.” Dus De Lijn kan wel volop investeren in een megalomaan shoppingproject dat zeer veel mensen niet eens kan bekoren, maar tegelijk besparen ze wel volop op andere vlakken, waardoor wij in Mechelen binnenkort geen lijnbus meer hebben die van het station naar mijn ouders rijdt en waardoor wij in Leuven nu veel miserie hebben omdat onze bushalte geschrapt is op de lijn naar Geel (waar mijn schoonouders wonen). Het is duidelijk waar de prioriteiten liggen voor De Lijn!

Tot slot wil ik nog wel even de hand in eigen boezem steken en me afvragen hoe het komt dat we als Vlaming wél ontgoocheld zijn, maar onze stem niet voldoende hebben laten horen in het proces dat uiteindelijk geleid heeft tot de toekenning van die milieuvergunning? Waarom zijn er op www.uplaceisnotmyplace.be nog niet eens 5000 handtekeningen? Ik vind dat we met z’n allen wel eens wat vaker en luider onze stem mogen laten horen, want heel dat ecologisch project in Freiburg is ook alleen maar gelukt doordat de bevolking beslist heeft om te wegen op de politiek en hen zo te “dwingen” om rekening met hen te houden!

Steven Samyn eindigde zijn column als volgt: “Stel – de kans is dus zeer, zeer, zéér klein – dat u over enkele jaren toch in de file zou staan op de Brusselse ring ter hoogte van Vilvoorde/Machelen. Dan kan u samen met de duizenden bestuurders die bumper aan bumper staan aan te schuiven toch gewoon genieten van het uitzicht op een megaformidabel koopcentrum.

Wel, ik kan je één ding garanderen: ik zal daar niet staan, want Uplace will never be my place…

Een gedachte over “97. Uplace will never be my place

  1. Hm… Ik was niet meer zeker of ik die petitie al getekend had want kon er geen mail of zo van vinden. Dus alsnog geprobeerd maar mijn mailadres was al gebruikt, ik heb dus blijkbaar in elk geval een tijdje terug al iets klein gedaan om het proberen tegen te houden! Ben ook echt ontgoocheld, hopelijk kan er in beroep nog iets gebeuren. Gisteren in Ter Zake ging het er ook over en werd echt boos om die kerel bezig te horen: “Ik crëeer wel 3000 jobs”, alsof er hierdoor elders geen jobs verloren gaan gaan…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s