92. Boycotcot

Tussen alle nieuws over onze nakende trip naar Freiburg, toch nog even een post over iets anders:

Onlangs stond ik in de Colruyt en had ik twee potten mayonaise vast: die van het huismerk van Colruyt en de biologische versie van Bio-Time. Het verschil in prijs was zeer groot, de bio versie was zeker 3 keer duurder. Maar dan bedacht ik: zoveel mayonaise eet ik nu ook niet en het is op basis van biologische eieren, dus ik koos de biologische versie. En daar ben ik heel blij om: Gaia riep dezelfde week nog met een campagne op om voeding die gemaakt is van kippen die uit legbatterijen komen, te boycotten en ik besef dus eens te meer: ik heb de juiste keuze gemaakt door voor de bio-variant te kiezen.

De grootte van een computerscherm, zo groot is immers maar de plaats waarover een kip beschikt in zo’n kooien en dat veroorzaakt heel wat stress, fysieke ongemakken en zelfs kannibalisme… Gaia hoopt dat supermarktketens geen eieren uit legbatterijen meer zal gebruiken voor hun huisproducten. Nu zal je zeggen, ja maar hoe weet ik dan welke producten goed zijn? Gaia gaf alvast een aanzet door een lijstje te publiceren van producten waarvan je zeker mag zijn. De campagnewebsite is www.boycot-cot.be. Op de website kan je trouwens ook een actie ondertekenen waardoor je met één muisklik Aldi, Colruyt, Carrefour, Delhaize en Devos Lemmens aanschrijft.

Wat de verse eieren betreft, leverde de Boycot-cotcampagne (www.boycotcot.be) van GAIA eerder al resultaat op: in België verkopen de supermarkten alleen nog kooivrije scharreleieren. Maar in allerlei pasta-, koekjes en andere huismerken van de grootwarenhuizen worden nog miljoenen dieronvriendelijk geproduceerde eieren van gekooide kippen verwerkt. Daarom zet GAIA zijn campagne verder. Bedoeling is de supermarktketens ervan te overtuigen om ook in dat soort voedingswaren geen kooieieren meer te verwerken en over te schakelen op diervriendelijkere eieren van scharrelhouderijen of van kippen met vrije uitloop.

En intussen is Colruyt al overstag gegaan: tegen het einde van 2012 zal Colruyt enkel nog scharreleieren gebruiken in producten van haar eigen merken. Dat meldt Colruyt Group in een persbericht. ‘Dierenwelzijn is een belangrijk aspect van duurzaam ondernemen, iets waar Colruyt Group altijd naar streeft’, klinkt het bij Christophe Dehandschutter, directeur distributie. ‘Nu streven we ernaar om tegen eind 2012 alleen nog scharreleieren te gebruiken in producten van onze eigen merken. Het gaat daarbij om meer dan 1.000 producten, van mayonaise over koekjes tot vleesbereidingen zoals gehakt en vleessalades.’ Ook Vandemoortele schakelt vanaf 1 juli over van kooieieren naar scharreleieren. De campagne van Gaia heeft dus al effect, nu hopen dat de andere ketens nog volgen!

Vanaf januari 2012 zijn conventionele batterijkooien verboden in Europa, maar dat is onvoldoende volgens Gaia. “Zogenaamde verrijkte kooien zijn wel nog toegestaan, en die bieden nauwelijks meer ruimte dan de klassieke batterijkooien”, aldus Vandenbosch van Gaia. In België zouden momenteel 5 miljoen kippen in te kleine kooien leven. Gaia wil dat hun eieren niet meer massaal worden verwerkt in de huisproducten van supermarktketens. “Wij willen dat alle supermarktketens in België voor hun eigen merkproducten zoals pasta’s, mayonaises, koekjes enz. geen batterijeieren meer gebruiken. Op die manier zetten ze ook de boeren aan om over te schakelen naar het betere systeem van scharreleieren”, zegt Vandenbosch.

Het staat hierboven ook op de afbeelding, maar ik wil graag nog even benadrukken dat wanneer producten het biolabel dragen en ze eieren bevatten, je er zeker van mag zijn dat het geen kooieieren zijn en dat de kippen dus in betere omstandigheden geleefd hebben.

Wil je de boodschap liever op een ludieke manier laten doordringen, speel dan Chicken Squeeze, een spel à la Tetris dat Gaia ook voor deze campagne ontwikkelde. Hopelijk denk jij ook twee keer na de volgende keer dat je een product waarin eieren verwerkt zitten, koopt. De prijs kan effectief een beetje hoger liggen, maar je zorgt ervoor dat de boer en de supermarkt een signaal krijgt, namelijk dat de consument er belang aan hecht in welke omstandigheden de dieren leven (en geslacht worden). Op die manier kunnen we er samen voor zorgen dat een goed dierenwelzijn de norm wordt, en niet alleen de duurdere uitzondering.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s