89. Veggie Eger : getest en goed bevonden!

Om in te spelen op de groeiende vraag naar vegetarische voeding lanceert Colruyt Veggie Eger. Onder dit nieuwe huismerk is er bij Colruyt voortaan een ruim assortiment verse veggieproducten te vinden voor de laagste prijs. Daarnaast is er nu ook een nieuw vegetarisch Colruyt-kookboek: ‘Vandaag veggie’. Met deze twee nieuwigheden wil de distributeur vegetarische voeding toegankelijker maken en zich verder engageren om duurzaam te ondernemen.

Vorig weekend heb ik dus meteen 3 verse vegetarische producten aangekocht, want nieuwe veggieproducten moeten natuurlijk eens getest worden! Ik heb de balletjes, het gehakt en de wokreepjes gekozen (alleen deze 3 waren in verse vorm beschikbaar in mijn Colruyt, maar ook in de diepvriesafdeling is er nog keuze). De afgelopen week heb ik de producten uiteraard ook klaargemaakt. De wokreepjes heb ik gebruikt in een recept van Oxfam, genaamd ‘Chicken orange’ waarbij de kip dus vervangen werd door de wokreepjes. Het gehakt heb ik gebruikt in Chili sin carne en de balletjes heb ik in Moussaka gebruikt.

Hieronder lees je mijn bevindingen mét foto en recept van het gerecht dat ik gemaakt heb. Als je nu al honger hebt, gaat dat er niet op beteren met het lezen van deze post 😉

Het eerste gerecht dat ik dus maakte was Chicken Orange (je kan een deel van de producten bij Oxfam kopen – vooral die lookpasta is een échte aanrader!!). Hierin heb ik de dubbele kipfilet vervangen door 2 doosjes wokreepjes die ik wat gekruid heb met kippenkruiden.

__________

Het recept: 

  • ¼ glas sinaassap en ¼ tas kippenbouillon
  • 1 eetlepel soyasaus, 1 eetlepel Riesling en 1 eetlepel honing
  • ½ theelepel sesamolie – ¼ theelepel witte peper  – 2 theelepels maïzena
  • 1 eetlepel olijfolie – 1 theelepel lookpasta – 1 dubbele kipfilet
  • 1 cm gember (heb ik vervangen door gember uit een potje) – 2 stengels lenteui (heb ik deze keer door 3 sjalotjes vervangen)  – 1 theelepel appelsienzeste 
Mix het appelsiensap, kippenbouillon, soyasaus, riesling, sesamolie, honing, witte peper en maïzena en zet het aan de kant. Verhit de olijfolie in een pan. Voeg de kip [wokreepjes] toe in kleine stukjes en laat goed doorbakken (4-6 minuten). Zet het even aan de kant. Verwarm de olie in de pan en voeg de lookpasta, gember en uitjes en laat ongeveer 1 minuut bakken.  Voeg het sinaasmengsel toe, de kip, de zeste en laat een paar minuutjes doorkoken.  Serveer over de rijst en garneer met de lente-uitjes.
__________
Mijn bevindingen: ik vind de wokreepjes heel lekker! Ze worden een klein beetje krokant, mals vanbinnen en helemaal niet droog. In dit recept vind ik ze ook echt goed passen.
__________
Het tweede recept dat ik maakte was Moussaka. Hiervoor heb ik niet het vegetarisch gehakt gebruikt, maar de balletjes. Het gehakt heb ik bewaard voor de Chili sin carne. Ik heb hierbij de gehaktballetjes gesliced zodat ik ze mooi kon schikken in de ovenschotel. Ik heb dit dan toegevoegd aan een recept dat ik bij EVA vond. In principe hoeft hier dus geen gehakt in, maar ik vind het toch lekkerder met (vegetarisch) gehakt. (sorry voor de lelijke foto, ik kan jullie garanderen dat het véél lekkerder is dan het eruit ziet, maar ik sloeg er niet in om een mooie foto te nemen 🙂 )
__________
Het recept:
  • 100 g linzen – 3 middelgrote aardappelen
  • 1 ui (in schijfjes gesneden) – 50 g grote champignons (in dikke schijfjes gesneden)
  • 1 teentje knoflook (fijngesneden)  – 200 g tomaten
  • 1 tl kaneelpoeder – 1 grote aubergine – (vegetarisch gehakt)
  • bechamelsaus (te maken naar keuze: met een zakje, met maïzena of met vloeiende bloem)
Verwarm de oven voor op 200 graden. Kook de linzen in water totdat ze een beetje zacht zijn, circa 20 minuten. Schil de aardappels en snij ze in dunne plakken. Bedek ze met zout water en breng aan de kook. Laat de aardappels voor ongeveer 20 minuten koken totdat ze zacht beginnen te worden. Verwarm olijfolie in een hapjespan en voeg de gesneden ui (en het gehakt) toe. Voeg dan de knoflook, champignons, tomaten en kaneel toe. Snij de aubergine in dunne plakken en gril ze in een grilpan, of bak ze in een koekepan met olie. Leg de linzen en de champignon/tomatenmix op de bodem van de ovenschaal. Leg daarover de aubergine, dan een laag aardappels; deze moeten de hele oppervlakte bedekken. Bereid de bechamelsaus volgens de aanwijzigingen op de verpakking met sojamelk. Giet de saus bovenop de aardappels. Bedek de ovenschaal met aluminiumfolie en bak het gerecht in circa 45 minuten. Verwijder de folie 10 minuten voordat het gerecht klaar is.
__________
Mijn bevindingen: mijn vriend vond de balletjes nogal moeshy, maar ze waren natuurlijk niet heel gelaten, maar in schijfjes en verwerkt. Ik vond ze er heel lekker in, ze zorgden voor dat tikkeltje extra in het recept.
__________
Het derde recept dat ik maakte was tot slot Chili sin Carne met het vegetarisch gehakt. Ik weet absoluut niet meer waar ik dit recept ooit gevonden heb, maar ik denk dat het eerder een samenraapsel is van benodigdheden die ik overal een beetje tegenkwam, naargelang mijn voorkeur.
__________
Het recept:
  • 1 blikje tomatenpuree – groentebouillon
  • 1 blik rode bonen, 1 blik witte of bruine bonen en 1 blik maïs
  • 1 tl komijn, 1 tl kaneel en 1 tl chilipoeder
  • 1 grote ui – 100 g paprika (3 kleuren)
  • veggiegehakt – 2 lookteentjes

Rooster de komijnzaadjes voor een minuutje zonder vetstof. Maal de zaadjes en meng met de kaneel, een beetje zout en het chilipoeder. Bak de gesnipperde ajuin, de kruiden, het vegetaris gehakt en de gesneden paprika met voldoende olie in een grote braadpan (ong. 7 minuten). Voeg de bonen, de tomaten en eventueel een klein beetje water toe. Zet het vuur wat lager wanneer de saus begint te koken. Laat een kwartier sudderen, roer goed. Serveer met rijst (een vriend van ons eet chili met frietjes en na een zware fietstocht hadden we zin in frietjes omdat dat maanden geleden was dat we nog eens naar een frituur geweest waren 😉 ).

__________

Mijn bevindingen: we vonden het gehakt lekker, het is beter dan ander smaakloos quorngehakt dat soms verkocht wordt. Het kan echter niet tippen aan hét allerlekkerste veggie gehakt dat er bestaat: dat van Damhert. Ik kan jullie trouwens eender welk product van dit merk aanraden, van de spekreepjes tot hamblokjes tot gehakt tot braadworst en de verschillende hamburgers (wordt spijtiggenoeg wel niet bij Colruyt verkocht, maar wij kopen het bij Match of bij de gezinssupermarkt bij ons in de straat).

__________

Hopelijk gaat Colruyt door op dit elan en komt er in de toekomst een nog uitgebreider aanbod! Misschien moeten ze ook de producten die ze nu al in hun gamma eens herbekijken, want sommige producten zoals het gehakt of de falafels die diepgevroren verkocht worden vinden wij er écht niet lekker en ik denk toch niet dat we de enigen zijn. Maar ik wil toch met een positieve noot eindigen en Colruyt feliciteren, want elk initiatief over een uitbreiding van het vegetarisch aanbod moet aangemoedigd worden 😉

4 gedachtes over “89. Veggie Eger : getest en goed bevonden!

  1. Hmm ziet er lekker uit. De moussaka geloof ik ook wel. Ik ben dol op vega moussaka! Ik ken de producten niet, maar ik koop niet zo vaak vervangers.

  2. Foto’s in loop: ga naar uploaden, laad foto’s op via het tabblad “van computer”, en kijk daarna na op het tabblad “galerij”. Daar kan je even zoeken, en lanceren via “insert slideshow”. Succes!

  3. Pingback: 165. Aubergines op gezonde wijze | My Green Way of Life

Geef een reactie

